KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Má virtuálna realita v oblasti retailu budúcnosť?

 

Presadí sa virtuálna realita aj vo sfére retailu? Za ostatné obdobie sledujeme skôr využitie zmiešanej reality (mixed reality) a rozšírenej reality (augmented reality). V praxi môžeme aplikácie rozdeliť do dvoch oblastí: navrhovanie a suplovanie fyzického nákupného prostredia a prezentácia tovaru vrátane virtuálnej interakcie s tovarom.

 

va retail 

Navrhovanie predajní a testovanie rozloženia interiérových prvkov a sortimentu pred tým, než sa predajňa reálne postaví. Karel Hanzlík, Head of Corporate Merchandising & Space Planning METRO AG počas minuloročného pražského Retail Summitu spomínal unikátny koncept francúzskych kolegov, ktorí vytvorili virtuálny 3D model predajne a umožnili svojim zákazníkom nakupovať pomocou virtuálnej reality (VR). Dôvodom vzniku takéhoto riešenia bola požiadavka na otestovanie konceptu ešte predtým, ako bude postavaných niekoľko desiatok reálnych kamenných prevádzok, bez nutnosti stavať pilotný objekt. Teoreticky by tak bolo možné navrhnúť, otestovať a postavať takmer dokonalú fyzickú predajňu. Správanie zákazníkov s helmou a okuliarmi vo virtuálnej realite a prípadne ešte s ovládačmi v rukách je však odlišné od prirodzeného pohybu v obchode s košíkom alebo nákupným vozíkom.

 

Na rovnakom summite predstavil riešenie na báze VR aj Jan Kočárek, country general manager CHEP pro ČR a SR. Návštevníkov konferencie aj moderátorku diskusného panelu sprevádzal virtuálnym obchodom, aby mohli poznať a pochopiť ako vyzerajú paletové riešenia (najmä tzv. štvrťpalety) v praxi a aby si mohli predstaviť výhody tohto in-store riešenia.

 

Jednoduchším variantom VR sú 360 stupňové prehliadky. Zhruba pred piatimi rokmi uviedla prieskumná agentúra TNS AISA svoj virtuálny obchod – nástroj 3D Virtual Shopper - za účelom testovania lákavosti rôznych balení tovaru priamo v regáloch a umiestnenia tovaru v predajni. K tomuto nástroju však nakupujúci nepotrebovali VR helmu, nakupovali pri počítači podobne ako keby hrali 3D hru alebo sa prechádzali v aplikácii Google Street View. Tu sa skôr ponúkala možnosť využiť tzv. očnú kameru, aby sa zaznamenal pohyb očí zákazníka, na akom tovare spočinul jeho pohľad a na ako dlho. Mimochodom prvé virtuálne online 3D nákupné centrum „The 360⁰ Mall“ spustili v Austrálii:

 

 

Prezentácia produktov a služieb

 

Ďalšou oblasťou využitia VR v oblasti retailu je marketing. Napríklad sa osvedčil pri prezentácii budúcich nehnuteľností, ktoré si môžu majitelia „zariadiť“ podľa seba a „poprechádzať“ sa po svojom novom byte, dokonca vyskúšať otvoriť okno, vyzrieť z okna, zapnúť a vypnúť televíziu, otvárať a zatvárať dvere alebo zásuvky na nábytku. Problém môže nastať vtedy, ak sa virtuálna simulácia nepodobá reálne postavanej nehnuteľnosti. Klienti, ktorí dom alebo byt v hodnote rádovo desiatok tisíc eur kupujú, sú na to citliví a požadujú presne to, čo si už odskúšali vo VR. Dobre však funguje aj virtuálna prehliadka na webe developerov, prípadne na webe konkrétneho projektu. Návštevníci sa na stránkach zdržia o tretinu času dlhšie, ako bez prezentácie.


Komandor s úspechom prevádzkoval pop-up store v OC Avion, kde si zákazníci mohli vyskúša VIZUO – virtuálnu návštevu interiéru. Inými slovami, mohli si pozrieť interaktívne návrhy interiéru v podobe 3D alebo 360⁰. Komandor tak efektívne využil menšiu plochu, bez nutnosti budovať showroom a sťahovať nábytok.

 

Opäť jednoduchším variantom virtuálnej prezentácie produktov je augmented reality, teda rozšírená realita, ktorá funguje na princípe načítania nejakého kódu cez fotoaparát, pričom sa na obrazovke smartfónu či tabletu zobrazí naprogramovaný objekt. Túto technológiu s úspechom využili tvorcovia fenoménu Pekémon Go. IKEA, ktorá má vlastné oddelenie pre VR, spustila napríklad aplikáciu IKEA Place (zatiaľ dostupnú pre iOS 11), vďaka ktorej si môžete počas chvíle absolútne živo predstaviť, ako bude vyzerať niektorý ich produkt vo vašom byte alebo dome. Stačí naskenovať priestor, kde chcete nábytok umiestniť, a následne už skúšate, aké kreslo či pohovka sa vám tam hodí.

 

 

Osobnejšou formou sú inteligentné zrkadlá a inteligentné skúšobné kabíny, ktoré zobrazujú vybrané kusy odevov virtuálne priamo na tele zákazníka bez toho, aby sa tento musel prezliekať. Zatiaľ však narážajú na ostýchavosť ľudí a slučku zvyku. Ako pre RETAIL magazin.sk nedávno uviedla Eva Kotýnková, Corporate Communications Manager spoločnosti TCHIBO SLOVENSKO spol. s r. o. inteligentná skúšobná kabína sa spomedzi viacerých inovácií ako jediná neosvedčila. Trend je však zrejmý, napokon Amazon akvizoval spoločnosť Body Labs a nechal si chytré zrkadlo patentovať.

 


Rozšírenú realitu a inteligentné zrkadlá na báze technológie Kinect využíva aj TopShop:

 

 

Svetovú premiéru zažila počas minuloročného EuroShopu prezentácia holoBOX², samostatného a bezrámového hologramu. Retailer či výrobca môže pomocou nej odpromovať svoj produkt a vysvetliť základné vlastnosti a fakty. Stačí nechať návštevníka komunikovať s hologramom prostredníctvom ovládania gestami. Človek pohybom aktivuje projekciu a získava ďalšie informácie. Inštalácie holografických POP stojanov na zmienenom veľtrhu predviedla i spoločnosť HOLOCO GmbH. U nás podobnú technológiu ponúka mladý start-up Deckel.

 

Retail vo virtuálnej realite


Virtuálna realita sa musí stať cenovo dostupnejšou a rozšírenejšou, hoci dnes už nie je natoľko sci-fi, aby dokázala zákazníkov ohúriť. Výhody VR, a to, že obchádza bariéry času, priestoru a prepájanie fyzického a on-line sveta, sa doteraz nepodarilo naplno využiť. K drahým zariadeniam jednoducho musí zákazník prísť a musí mu asistovať vyškolený personál. Zatiaľ sa teda VR využíva skôr pri plánovaní predajní, showroomov alebo pri prezentácii drahších produktov v in-store. VR si preto rýchlo osvojili developeri, výrobcovia nábytku, automobilový priemysel aj sektor módy. Na jej masový vstup do rýchloobrátkového potravinového tovaru alebo retailového bankovníctva si budeme musieť zrejme ešte počkať. Zatiaľ možno VR využiť ako jedno z lákadiel v nákupných centrách v rámci hernej zóny pre deti a pri prevádzkovaní VR pop-up stores.

 

Juraj Turzo
Zdroj: Daren&Curtis, RS 2017, whisbi.com
Foto: Retail Summit 2017, Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk