Formovanie prebieha navzájom

m style 1Zákazník formuje obchodníka, obchodník zákazníka. Aj takto funguje predaj štýlovej módy v malom meste. Dominuje individuálny prístup a precízny výber tovaru na mieru konkrétnemu zákazníkovi.

 

Fenoménom dnešnej doby sú obchodno – zábavné centrá, v ktorých sa koncentruje všetko, od potravín cez techniku až k móde, nechýba zábava, relax a pohoda kaviarenských, či reštauračných zariadení. Koncentrácia najrôznejšej ponuky zaručuje i bohatú návštevnosť. PZ tohto dôvodu nie je až také ťažké prilákať zákazníka. Ako je to v malom meste, kde každý obchodík bojuje o svoje miesto a pozíciu na trhu si musí obozretne strážiť?

 

Predávať módu v malom meste je oveľa náročnejšie a prácnejšie ako vo veľkých obchodných centrách. Vyžaduje si to viac úsilia a osobitý prístup.

 

„Vždy som túžila vlastniť malý obchodík, niečo do čoho môžem vložiť seba, svoje srdce, myšlienky. Preto som sa rozhodla otvoriť si predajňu so štýlovou módou v meste, kde bývam, hoci som vedela, že v malom meste akým Hlohovec je, nebude stačiť len nakupovať a predávať trendové oblečenie, no bude potrebné vložiť do podnikania kus seba, a nepochybne dávku psychológie a nadšenia. S touto víziou a odhodlaním som do toho šla,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk majiteľka predajne M-Style v Hlohovci, Jana Spálová. Podnikanie v obchode má svoje úskalia, či už ide o podnikanie v malom alebo veľkom meste. Vždy iné, no nič nie je len tak.

 

m style uvod

 

„Mám rada svoje mesto, mám tu veľa priateľov, rodinu a cítim sa tu dobre. Preto som sa rozhodla podnikať práve v mojom rodnom meste. Priznávam, že nie je jednoduché konkurovať veľkým mestám so stále pribúdajúcimi obchodno-zábavnými centrami, ktoré ponúkajú všetko. Moje rozhodnutie však považujem za správne. O to viac sa musím snažiť, aby zákazníci boli spokojní. Rozhodujú detaily. Ak zákazníka raz stratíte, už ho nikdy nemusíte získať späť. A v malom meste si nemôžem dovoliť stratiť ani jedného. Každý zákazník je pre nás individualitou,“ vysvetľuje J. Spálová.

 

Individuálny prístup a precízny výber tovaru

 

Osobný prístup a znalosť zákazníkov v malých mestách v protiklade s anonymitou zákazníkov obchodno-zábavných centier prináša obchodníkom výhody i úskalia. Dôležité je, ako sa k danej situácii podnikateľ postaví a čo dokáže z nej pre seba i zákazníka vyťažiť.

 

„Každého zákazníka poznáme osobne. Je to pre nás nielen človek, ktorý k nám zavíta a chce si niečo pekné na seba kúpiť, ale každý jeden zákazník pre nás predstavuje osobnosť. A podľa toho, aká tá osobnosť je, čo uprednostňuje, podľa toho vyberám tovar. Popri mojej práci som sa naučila byť tak trochu i psychológom,“ hovorí J. Spálová a dodáva: „Od začiatku som vyberala tovar podľa vlastných pocitov a predstáv. Vo svojej predajni som chcela zákazníkom ponúknuť niečo, čo nenájdu na každom kroku. Štýlové, trendy, no iné. Postupne som spoznala svojich zákazníkov a teraz už presne viem, kto má čo rád, komu čo pristane a koho dokážem na čo presvedčiť. Podľa toho vyberám.“

 

Trendy sú jedna vec, správny výber druhá. Rozhodujúce je trafiť sa presne do záberu a vkusu cieľovej skupiny, dokonca v malom meste, presne do „zorného poľa“ konkrétneho zákazníka. „Za výhodu malej predajne v malom meste považujem práve to, že svoje zákazníčky poznám. Poznám ich vkus, nálady, myslenie a rozhodovanie. Ony zasa poznajú našu predajňu i personál. Navzájom si vychádzame v ústrety a navzájom sa formujeme. I to je rozhodujúce. Niekedy dokážem zákazníčku presvedčiť o niečom, čo sa jej v prvom momente nepozdáva a nakoniec odchádza veľmi spokojná,“ zdôrazňuje J. Spálová.

 

Kvalitný predavač nie je samozrejmosť

 

O tom, že personál je jedným zo základov úspechu akejkoľvek predajne, niet pochýb. Personál môže svojim vystupovaním a prístupom spríjemniť zákazníkovi čas v predajni, pomôcť a poradiť mu pri výbere alebo naopak, odradiť ho. Navyše, môže zákazníka odradiť i od ďalšej návštevy.

 

„Od personálu vyžadujem maximum. Veľmi dôležitý je však pre mňa vzťah a komunikácia s personálom. Záleží mi na tom, aby sme sa dokázali porozprávať, vymeniť si skúsenosti, postoje a možnosti na pozitívny posun. Vzťah musí byť otvorený a férový. Ak má predajňa prosperovať, predavač musí mať záujem predávať. A k tomu ho treba správne motivovať,“ uvádza J. Spálová.

 

Férový a otvorený vzťah s predajným personálom je určite cestou, ktorá v malom meste predstavuje jeden z pilierov úspechu. Ak má personál radosť zo svojej práce, prinesie to i výsledky.

 

Predajňa ako štýlový celok

 

Čo zaujme zákazníka ako prvé? Výklad. Výkladná skriňa každej predajne je prvým komunikačným stretom so zákazníkom. Ak výklad zaujme, je to dobrý moment. Predajňa M-Style je veľmi atraktívna, priestranná, svetlá a výklad je vždy krásne a štýlovo upravený k téme, či ročnému obdobiu. Interiér predajne má čisté línie a moderný dizajn. Zákazník sa v takejto predajni cíti príjemne.

 

„Mojou snahou bolo vytvoriť modernú a priestrannú predajňu, kde budú môcť zákazníci stráviť čas, pozrieť si niečo na seba, vyskúšať si to a dať si pritom v pohodlnej pohovke kávičku. Výhoda je, že vedľa predajne je kaviareň a čašníci ochotní priniesť kávu priamo do predajne. Zákazníčka si tak môže urobiť pohodu a nielen, že sa poteší niečím pekným, no zároveň si i oddýchne a zrelaxuje,“ hovorí J. Spálová. Aby bol zákazník motivovaný ku kúpe, dôležité je i správne vystavenie tovaru. „Zakladám si na tom, aby jednotlivé kusy oblečenia boli vhodne nakombinované a prilákali tak pozornosť zákazníka,“ dodáva J. Spálová.

 

Podporné aktivity a cena

 

Podpora predaja, akcie, zľavy. V súčasnosti samozrejmosť. Či v malom, či vo veľkom meste, zákazníci žiadajú výhody všade. „Pre našich zákazníkov pravidelne pripravujeme rôzne akcie, výpredaje, zľavové kupóny a nechýbajú ani zákaznícke karty s rôznymi vernostnými zľavami. Bez podporných aktivít to nejde,“ konštatuje J. Spálová. V malom meste treba veľmi citlivo narábať aj s cenou. Cenová senzibilita je tu ešte vyššia ako vo veľkých mestách. „Výber tovaru musím prispôsobovať i cenovej hladine, ktorá je pre malé mesto prijateľná. S maržou a cenami pracujem veľmi opatrne,“ uzatvára majiteľka predajne M-Style J. Spálová.

 

Jana Kuklová
Foto: autorka

 

mstyle2

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk