Prečo e-shopom chýbajú obaly?

Kvalitné obaly sú jedným z dôležitých faktorov úspešného fungovania e-commerce. Slúžia na ochranu tovarov a umožňujú ich bezpečnú dopravu až k zákazníkom. Za posledné obdobie sa však stávajú nedostatkovým tovarom. Jednou z príčin je veľmi rýchly rozmach e-commerce. Aké sú riešenia?

 

balenie eshopy 

Rapídny nárast e-commerce sa sekundárne prejavil vo forme nedostatku kuriérov alebo obalov, najmä papierových. Takmer každý e-shop stál pred dilemou ako zabaliť tovary tak, aby sa počas cesty k zákazníkovi nepoškodili a zároveň sa použilo čo najmenej obalového materiálu a výplne.


Ďalšia a veľmi dôležitá funkcia prepravného obalu je komunikačná. Prepravný obal predstavuje prvý kontakt online obchodníka so zákazníkom, nesmie byť preto zdrojom negatívnej skúsenosti. V tejto súvislosti sa dokonca častejšie objavuje moderný pojem „Frustration-Free Packaging“, v preklade to sú obaly, ktoré nespôsobujú frustráciu. Zákazník by sa k svojmu tovaru mal dostal čo najľahšie a rýchlo, nie je vhodné, aby na rozbalenie tovaru použil celú sadu nožov a nožníc. Na druhej strane, ekológia síce zákazníkom imponuje, ale len dovtedy, kým im kuriér doručí nedostatočne zabalený a vďaka tomu poškodený tovar. V súčasnosti je však pre e- shopy pomerne náročné získať obal ako taký, nie to ešte špecifický alebo užívateľsky prívetivý.


Rast cien


Cena obalových materiálov na báze papiera dramaticky rastie a súčasne s tým sa predlžujú aj ich dodacie lehoty. Tento problém sa však netýka len papiera. Podľa spoločnosti Geis ceny surovín pre výrobu obalov rastú vo všeobecnosti. Tak napríklad v prípade dreva bol nárast cien za posledný rok na úrovni až o 60 % (len v mesiaci apríl vzrástla cena dreva na výrobu paliet o 14 %). U LLDPE granulátu, ktorý je potrebný na výrobu strečových fólií, išlo o nárast o viac než 20 %.


„Výpadky kartónových obalov na strane dodávateľa sme začali evidovať už na začiatku pandémie, intenzívnejšie dokonca už asi mesiac po jej vypuknutí. Od tohto mesiaca sme preto rozšírili spoluprácu s ďalším dodávateľom obalového materiálu, aby sme neohrozili prevádzku e-shopu. Od marca 2021 evidujeme rast cien obalových materiálov. V našom e-shope využívame kartóny z päť vrstvovej vlnitej lepenky a najmä kartóny s FSC certifikátom. Našim cieľom je totiž čo najviac znížiť prípadne poškodenie zasielaného drogistického tovaru, zároveň chceme byť šetrní k životnému prostrediu, “ uvádza Ing. Juraj Pronaj, skupinový vedúci oddelenia Marketing a nákup dm drogerie markt.


„Počas roka 2020 sme zaznamenali mierny výpadok dodávok surovín. Dôvodom boli okolnosti spojené s pandemickými opatreniami. Dodávky surovín oneskoril aj nedostatok transportných kontajnerov. Neprialo to situácii keď vysoký dopyt zo strany spotrebiteľov počas uzatvorenia kamenných predajní podnietil výrazný rast v oblasti e-commerce. Pre nás z toho vyplynula nevyhnutnosť zabezpečiť tovary pre stovky nových zákazníkov, zároveň začali veľmi rýchlo tovary z ponuky miznúť,“ opisuje situáciu Gabriela Fabianová, Country Manager spoločnosti Rajapack s.r.o. pre ČR a SR.


„Rast ceny kartónu o 10 až 20 % je síce veľmi nepríjemný, ale nás viac trápi skutočnosť, že nastalo predĺženie dodacích lehôt z troch týždňov až na viac ako 10 týždňov u niektorých dodávateľov v súčasnosti,“ hovorí Tomáš Körner, vedúci produktu Obaly spoločnosti Geis.


Veľká kopa pýta viac


Kartónových obalov bol nedostatok aj mimo územia kontinentálnej Európy. Doslova Čierneho Petra si podľa správ BBC vytiahli obchodníci vo Veľkej Británii, a to aj vďaka Brexitu. Ceny papierových škatúľ sa zvýšili, dodacie lehoty predĺžili a britské e-shopy museli na obaly veľmi dlho čakať. Mnohé boli nútené prejsť na alternatívny spôsob balenia. Okrem Brexitu sa pod nedostatok obalov na britskom trhu podpísal aj enormný záujem o online nakupovanie a tiež sezónna špička dopytu pred Vianocami. Kým zásobovanie Veľkej Británie pred odchodom z colnej únie EÚ fungovalo bez problémov, už v januári 2021 nebolo možné niektoré tovary z Británie ani objednať. Nedoriešená legislatívna spojená s Brexitom, cenotvorba a ešte aj chýbajúce prepravné obaly, boli pre britský trh veľmi nepríjemné.


Chýbal odpadový papier


Globálna pandémia poznačila celý papierenský sektor a ako to už býva, všetko so všetkým súvisí. Nadnárodná spoločnosť DS Smith evidovala napríklad ťažkosti pri recyklácii papiera. Zatvorením obchodov a reštaurácií sa totiž narušil štandardný obehový systém, obaly nesmerovali z podnikov do recyklačných firiem. Následne klesla dostupnosť kvalitného papieru pre recykláciu. Na výrobu vlnitej lepenky sa totiž používa práve vysokokvalitný odpadový papier. Lenže ani pre recykláciu nie je vhodný každý druh papiera. Ideálny je „odpad“ zo škôl, administratívy, štátnej správy a firiem. Lockdown však spôsobil, že tieto inštitúcie zívali prázdnotou a neprodukovali žiaden papierový odpad.


Počas pandémie tak množstvo papierových obalov a kancelárskeho papiera, zošitov a ďalších papierenských produktov z domácností a „okienkového predaja“ skončilo tam, kde nemalo. V komunálnom odpade, na skládkach a v spaľovniach. Iba časť zachytil separovaný zber, t.j. modré kontajnery. V súčasnosti sú navyše niektoré spoločenstvá vlastníkov bytov, ktoré modré kontajnery nevyužívajú, ale sami spravujú zber a odvoz papiera do zberných surovín, nakoľko z odpadu sa stáva komodita speňažiteľná za motivujúce výkupné ceny.


Odborníci upozorňujú aj na isté riziko toho, že dodávky materiálov môžu byť presmerované do lukratívnejších geografických oblastí prípadne použité prioritne na výrobu obalov pre prepravu zdravotníckeho materiálu či vakcín.


„Táto situácia by mohla nastať v prípade extrémne nízkej produkcie spôsobenej nedostatkom surovín. Hoci ceny surovín na výrobu materiálu od začiatku roka neustále rastú, a to najmä pri produktoch z plastu (LDPE = polyetylén s nízkou hustotou, atď.), ako sú strečové a bublinkové fólie a LDPE vrecká, stále možno voliť inú alternatívu, ktorá nahradí bežný obalový materiál a vo väčšine prípadov je zároveň ekologickejšia. Naše sklady sa nachádzajú v 18 krajinách po celej Európe a sú neustále zásobované. Zdroje sú zabezpečené na dlhú dobu dopredu. Nepredpokladáme, že by došlo k ich vykúpeniu bohatšími krajinami. Zároveň v RAJA nepreferujeme konkrétne geografické oblasti a ani globálnych e-commerce hráčov. Naším mottom sú rýchle dodávky do 2-3 pracovných dní a profesionálny zákaznícky servis pre všetkých klientov,“ vysvetľuje G. Fabianová.


Nepriaznivá situácia na trhu s obalmi by sa mala vrátiť do normálneho stavu až po stabilizácii ekonomiky a obchodu, čo môže trvať aj niekoľko mesiacov. Čo teda robiť?


Päť zásad používania a práce s obalmi


Ak by sme mali byť struční, uvedieme, že stačí dodržiavať päť zásad práce s obalmi: redukcia, opakované použitie, recyklácia, obnova a náhrada. Niektoré zásady sme už spomínali, ale pozrieme sa ne bližšie. Môžu napomôcť pri riešení nedostatku materiálov. Majú nielen ekologický rozmer, ale teraz aj citeľne ekonomický a biznisový.


Značka Patagonia vypočítala, že viac emisií ušetria redukciou plastových vrecúšok, než tým, že prejdú na papierové. Papierové obaly sa veľakrát poškodili pri manipulácii či doprave a zákazníci tovar vracali. Pri väčšine produktov sa firme podarilo dosiahnuť takmer 50% zníženie hmotnosti plastových obalov a navyše začali plastové obaly používať opakovane.


Podľa medializovaných informácií napríklad Alza nakúpila za rok 2020 až 227 ton kartónových škatúľ, čo je medziročne nárast približne o 56 %. Väčšinu prepravných obalov z príjmov nových tovarov sa snaží znovu využiť pri balení tovarov pre konečných zákazníkov. Knihy sú bežne zasielané zabalené v znovu použitých kartónoch, kedy sa vďaka jednoduchému výrezu v obdĺžnikovom alebo štvorcovom kartónu vytvorí skladací obal. Dovnútra sa vložia knihy zabalené v bublinkovej alebo strečovej fólii a zásielka sa previaže plastovou páskou. Viaceré majú ešte aj nálepku, že sú balené ekologicky do použitých obalov.


Nie vždy sa to hodí


Opakované použitie obalov však nie je vhodné pre všetky tovary. „Aktuálne obalový materiál opätovne nevyužívame, nakoľko po odlepení pásky dochádza k jeho možnému poškodeniu. Zvažujeme však alternatívne možnosti, konkrétne možnosť, že od obalových materiálov úplne ustúpime a zameriame sa len na vratné boxy,“ uviedol J. Pronaj.


„Štúdie odhalili, že veľa balíkov obsahuje až 40 % prázdneho priestoru. Kvôli nesprávnej veľkosti škatúľ je tak dodávateľ nútený využiť viac výplňového materiálu a fixácie, aby sa tovar počas prepravy neznehodnotil. Obaly na mieru tak môžu ušetriť náklady nielen na nadbytočné množstvo použitej výplne, šetria tiež miesto v sklade, životné prostredie a znižujú cenu poštovného,“ uvádza G. Fabianová a radí: „Keď posielate tovar rôznych veľkostí, zvoľte krabice s nastaviteľnou výškou. Tie totiž jednoducho prispôsobíte objemu tovaru. Netreba zabúdať, že je dobré zvoliť také obaly, ktoré umožnia spätné zaslanie v prípade reklamácie či výmeny tovaru. Vhodné sú škatule s dvojitým lepiacim prúžkom a perforačnou niťou. Ďalšou možnosťou sú pevné plastové obálky s dvojitým samolepiacim pruhom.“ Práve vratné obaly vystihujú zásadu obnovy, sú po minimálnej úprave použiteľné znovu.


Efektívni pomocníci


Nielen veľkým firmám a e-shopom sa postupne vyplácajú investície do obalových strojov, ktoré umožňujú výrobu obalov na mieru. Znižujú totiž spotrebu obalového materiálu, stroje na výrobu výplne potom uľahčujú a urýchľujú proces balenia bez plytvania materiálom. Využívajú sa tiež tepelné a termotransférové tlačiarne, ktoré zabezpečujú ľahkú a rýchlu výrobu štítkov, etikiet a čiarových kódov s rôzne dlhou životnosťou. Viaceré e-shopy využívajú ako výplň dokonca letáky a novinový papier alebo fixačné telieska Flo-pak Green, ktoré sú vyrobené zo 100% recyklovaného polystyrénu.


A tu sa dostávame k zásade „náhrada“. Tak napríklad samolepiaca papierová páska môže nahradiť plastovú pásku, ale stojí približne dvojnásobne viac. Na druhej strane škatule s papierovou páskou je možné znovu použiť. Podobne nie je vždy vhodné nahrádzať „neekologickú“ bublinkovú fóliu tenkou papierovou lepenkou. Keď sa však opakovane využije bublinková fólia z tovaru a zásielok, ktoré prichádzajú od dodávateľov a z veľkoobchodu, tak e-shop môže ušetriť a zároveň citlivý tovar typu sklo a porcelán doručiť nepoškodené. Zákazník bude spokojný a tovar sa nevráti odosielateľovi ako reklamácia. Viaceré e-shopy už dnes dokonca dávajú zákazníkom pri nákupe na výber, či si želajú zabaliť tovar štandardne alebo ekologicky.


Juraj Turzo
Zdroj: Patagonia’s Plastic Packaging: A Study on the Challenges of Garment Delivery - Patagonia

 


Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk