Povianočné zľavy v e-shopoch sú často len naoko
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 02. február 2015
Monitoring cien tovaru v tradičných povianočných zľavách odhalil zľavovú politiku popredných slovenských e-shopov. Evidentné je napríklad opakované zlacňovanie, kedy sú ceny komodít pred Vianocami umelo navýšené a v rámci zliav potom zrazené na pôvodnú cenu.
Analýza spoločnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledných štyroch mesiacov dlhodobý vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich popredných internetových obchodoch, akými sú napríklad Mall.sk, Okaysk.eu alebo Datart.sk.
Skutočné zľavy
Z dát vyplynulo, že sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5 % ponúkaných produktoch. Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako 5 % nižšia než všetky ceny v sledovanom období. Pri 9 % komoditách internetové obchody uplatnili už spomínanú opakovanú zľavu a v prípade 49 % tovaru nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny. Monitoring využíval algoritmus aplikácie Karsa Monitor, ktorá umožňuje e-shopom porovnávať cenové hladiny tovaru u konkurentov. Dobrou správou ale je, že zo všetkých kategórií produktov, ktoré aplikácia analyzovala, nedošlo ani v jednej k zdraženiu. V januári si tak zákazníci mohli byť istí, že elektroniku nekúpia za vyššiu cenu ako pred Vianocami.
Analýza produktov
Hromadné januárové znižovanie cien sa najvýraznejšie prejavilo v prípade produktov DVB-T/S. Hneď 27 % sledovaných produktov v kategórii bolo skutočne zlacnených. Okrem tejto kategórie sa výraznejšieho skutočného zlacnenia, teda povianočnej zľavy vyššej než 5 %, dočkali ešte položky z kategórie mobilných telefónov a flashdiskov, v ktorej bolo zlacnených 15 %, respektíve 16 % tovaru. „Ruku v ruke so skutočnými zľavami však ide tiež takzvané opakované zlacnenie, kedy predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu," vysvetľuje Michal Ježek, CEO spoločnosti Karsa Technologies, a upresňuje: „V prípade mobilných telefónov boli také praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava – až v prípade 17 % tovaru." Rovnaká taktika potom bola v ešte väčšej miere zrejmá aj v prípade Hi-Fi prístrojov a navigácií. Internetovým obchodom by v prípade podobných praktík mohol hroziť aj postih zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie. Internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60 % produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74 %. Produkty z kategórie PC alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.
Analýza e-shopov
Analýza cenovej hladiny v sledovaných obchodoch ukázala, že väčšina z nich poskytla skutočnú zľavu na menej ako 5 % hodnotených produktoch. „Po vyhodnotení získaných dát sme zistili, že najviac sa rozhodol zlacňovať e-shop Okaysk.eu, a to dokonca v prípade 57 % ponúkaného tovaru. Výrazne tak prevyšuje ostatné sledované obchody," upresňuje M. Ježek. „Dokonca išlo o skutočnú povianočnú zľavu, teda avizovaných 5 %," zdôrazňuje. E-shop Okay.sk najviac pracuje aj s cenovou politikou a opakovanú zľavu ponúka na 12 % produktoch naprieč kategóriami. Opakovanú zľavu vo vyššej miere využívajú aj internetové obchody Nay.sk a Datart.sk, ktoré ju uplatnili na 10 %, respektíve 99 % tovaru. Pomerne stabilnú cenovú hladinu udržiava predajca Mall.sk, a to hneď v prípade 73 % svojich produktov. Zlacňovanie tovaru je ale úplne prirodzeným javom, ako upresňuje M. Ježek: „Zľavu mimo iné spôsobuje aj starnutie produktu na trhu, Vianoce ale spôsobia celoplošné skokové zníženie cien," Aplikáciu Karsa Monitor, ktorá bola k prieskumu povianočných zliav použitá, vyvinula spoločnosť Karsa Technologies tak, aby ňou mohli slovenské e-shopy sledovať a reagovať na cenové hladiny tovaru u konkurencie, a to v reálnom čase.
Pripravil: dk
Zdroj: Karsa Technologies, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com
Tabuľka1
Percentá zníženia cien v jednotlivých kategóriách v povianočnom období
Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie 1.10.2014-16.1.2015.
Tabuľka2
Cenová politika vybraných internetových obchodov
Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie 1.10.2014-16.1.2015.