Kaufland Vianoce 2020

Kaufland Vianoce 2020

Kaufland Vianoce 2020

Zamestnanosť v maloobchode je v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi najnižšia

Priemerná mzda v sektore maloobchodu v porovnaní s minulým rokom mierne narástla, nemusí to však znamenať, že zamestnanci zarobia viac. Po vypuknutí epidémie koronavírusu rekordne narástol dopyt po predavačoch a pokladníkoch, nasledoval výrazný pokles, ktorý zaznamenávame aj v toto období.

 

ludskezdroje 2020 v

 

 

Prvý prípad koronavírusu bol na Slovensku odhalený začiatkom marca t.r.. Okamžite sa to odrazilo na trhu práce a to aj v oblasti retailu. Dáta z portálu Profesia.sk ukazujú, že kým od 24. februára do 1. marca bolo zaregistrovaných 679 pracovných ponúk na pozíciu predavač a pokladník, po potvrdení prvého prípadu, v týždni od 9. do 15. marca, bolo pracovných ponúk až 982.


“Veľa pracovníkov bolo v tomto období práceneschopných, mnohí obchodníci sa tiež snažili chrániť starších zamestnancov pred prácou v prvej línii,” vysvetľuje nárast nových pracovných ponúk Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO).


V druhom marcovom týždni navyše došlo k zatvoreniu škôl a škôlok. “Až 70 percent zo všetkých pracovníkov v oblasti obchodu sú ženy. Mnohé z nich zostali po zatvorení škôl a škôlok doma, aby sa mohli starať o svoje deti,” dodáva M. Krajčovič. Pripomína, že už pred pandémiou bolo zložité nájsť kvalifikovaných zamestnancov do sektoru obchodu a problém bol aj s vysokou fluktuáciou.


Možností je menej


V treťom marcovom týždni počet pracovných ponúk klesol na menej ako polovicu, registrovaných bolo konkrétne 435. Od 16. marca totiž vláda nariadila zatvoriť všetky predajne okrem potravín, drogérií a ďalších. Otvorené mohli zostať len potravinové hypermarkety a supermarkety, ktoré podľa analytičky nezaznamenali od vypuknutia pandémie žiadny dramatický pokles tržieb ani úbytok zákazníkov. “Naopak, v období marec až august 2020 v priemere utŕžili medziročne takmer o šesť percent viac,“ hovorí Eva Sadovská z WOOD & Company.


Zatvorenie ostatných obchodov sa okamžite prejavilo najmä na celkovom poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj, v priemere o 9 percent. Hoci stále platí, že obchod patrí k odvetviam s najvyšším počtom pracovných ponúk, v porovnaní s minulým rokom je momentálne voľných miest výrazne menej.


“Za september prišlo na náš portál 3 978 pracovných ponúk, vlani v ten istý mesiac evidovala Profesia v obchode 4616 pracovných ponúk. Ide o približne 14-ný percentný medziročný prepad,” zhrnula PR manažérka Profesie Nikola Richterová.


V októbri pokles pokračoval, za celý mesiac pribudlo len 1415 ponúk. V 42. kalendárnom týždni, ktorý bol posledným pred zákazom vychádzania, uverejnili zamestnávatelia 723 ponúk, čo je podľa N. Richterovej oproti rovnakému obdobiu vlani prepad viac ako o 30 percent.


Počty pracovných ponúk najvýraznejšie klesli v Bratislavskom kraji. Ku 14. októbru bolo konkrétne na portáli Profesia.sk viac ako 800 aktívnych pracovných ponúk na pozíciu predavač a pokladník. Väčšina – asi tretina v Bratislavskom kraji, okolo stovky v Žilinskom a Trnavskom kraji, 60 pracovných miest bolo k dispozícii v Banskobystrickom a Nitrianskom kraji a po päťdesiatke v Košickom a Prešovskom.


Začiatkom prvého novembrového týždňa ich už bolo len 320, z toho tretina v Bratislavskom kraji, po 40 v Žilinskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji, necelých 30 v Prešovskom, 20 v Nitrianskom, Košickom a Banskobystrickom kraji.


Reakcie uchádzačov na pozíciu

 

Keďže ponúk bolo a je menej, zamestnávatelia si môžu viac vyberať. V septembri a októbri na jednu pracovnú ponuku, konkrétne na pozíciu predavač, reagovalo v priemere 49 uchádzačov. V rovnakých mesiacoch roka 2019 to bolo priemerne 26. O prácu pokladníka malo záujem priemerne 25 ľudí, vlani ich bolo 11.


Pozície pokladníka či predavača zároveň patria k tým, medzi ktorými nie sú až také veľké regionálne rozdiely pokiaľ ide o platy. Podľa portálu Platy.sk, ktorý patrí do portfólia spoločnosti Profesia, je priemerný plat pokladníka v Bratislavskom kraji 806 € brutto, v Trenčíne 801€, Trnave 770 € a prešovskom regióne 719 €.


Vyhľadávanejšie ponuky


Zaujímavosťou je, že uchádzači o prácu v maloobchode zrejme príliš netúžia sedieť za pokladnicou. Najčastejšie si hľadajú prácu na pozíciách administrátor internetového obchodu, key account manažér, telemarketingový pracovník, referent odbytu, pracovník reklamačného oddelenia, vedúci úseku predajne či predavač. Zamestnávatelia zase najviac potrebujú predavačov, pokladníkov, obchodných zástupcov a referentov, odborných predajcov, dokladačov tovaru, vedúcich predajne alebo úseku predajne.


Niekde sa aj prepúšťalo


Ako sa vyvíja zamestnanosť v oblasti maloobchodu a veľkoobchodu? “V druhom štvrťroku 2020 pracovalo v maloobchode a veľkoobchode celkovo 296,8 tisíc pracovníkov, čo je o 2,9 percent menej ako v druhom štvrťroku 2019,” uvádza Jana Morháčová, hovorkyňa Štatistického úradu SR. Tieto dáta zahŕňajú nielen ľudí, pracujúcich na trvalý pracovný úväzok, ale aj tých, ktorí využívajú všetky ostatné formy pracovných pomerov.


“Potravinári síce evidovali nedostatok zamestnancov v období, kedy boli iné prevádzky zatvorené, ostatní obchodníci boli ale nútení prepúšťať. Často zamestnancov, ktorí boli v skúšobnej dobe. Keďže sme nevedeli, do čoho sa rútime, časť zamestnancov musela byť prepustená,” uvádza Daniel Krakovský, predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov.


Platy stúpli, nemusí to však byť vidieť


Priemerná hrubá nominálna mzda v obchode, podľa Štatistického úradu SR, mierne narástla. Medziročne o viac ako 0,9 percent. V odvetví maloobchodu a veľkoobchodu, medzi prvým a druhým kvartálom, narástla z 976 € brutto na 1008 €. Najnižšia bola v apríli, pripomínala situáciu zo septembra 2019.


Podľa analytičky mohol byť rast platov podporený zvýšením minimálnej mzdy. Pripomína však, že v období prepúšťania často dostávajú výpovede nízkopríjmoví zamestnanci a to sa odrazí aj na celkových štatistikách. “Vylúčením týchto ľudí z trhu práce nastane to, že priemerná mzda síce rastie, ale reálne zamestnanci nemusia mať na výplatných páskach vyššie sumy. Tento efekt bol viditeľný aj počas hospodárskej krízy pred desiatimi rokmi,” vysvetľuje E. Sadovská.


Dáta Profesie, ktorá má už aj údaje za tretí kvartál, ukazujú, že ponúkané platy v oblasti retailu klesajú. Z 970 € v prvom kvartáli na 948 € v druhom kvartáli, pričom v treťom bol priemerný ponúkaný plat ešte o tri eurá nižší.


Polepšili si e-shopy?


V období, kedy obchodné centrá a nepotravinové obchody museli zostať zatvorené sa predpokladalo, že ich okamžite nahradia e-shopy. Lenže nebolo to celkom tak. Podľa Štatistického úradu SR predstavovali v prvom polroku 2020 tržby maloobchodu, mimo predajní, stánkov a trhov, teda v segmentoch zásielkový predaj, predaj cez internet, podomoví obchodníci, predajné automaty 12 percent z celkových tržieb maloobchodu. “Za posledné desaťročie (2009 až 2019) sa tento podiel pohyboval na úrovni 8 až 12 percent,” podotýka E. Sadovská.


Štatistika za prvý polrok však nezachytáva vývoj v ďalších mesiacoch. “Podľa našich údajov predstavuje nárast on-line predaja od júna 2020 20 percent,” hovorí Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod.


“Niektorým internetovým obchodom sa tržby nezmenili, iným s veľmi špecifickým sortimentom dokonca klesli. Vo všeobecnosti má ale veľká skupina internetových obchodov v tomto roku omnoho vyššie tržby. Veľké internetové obchody, nákupné galérie so širokým sortimentom, majú v niektorých prípadoch dokonca bežné tržby, ktoré sú porovnateľné s minuloročnou vianočnou sezónou,” dodáva J. Dvorský.


Pokles zamestnancov v online obchode 


Očakávalo sa, že v pandemickom období nastane intenzívnejší záujem napríklad o online nakupovanie potravín. “Potraviny v internetových obchodoch nakupuje len necelá pätina spotrebiteľov, typickými zákazníkmi sú obyvatelia väčších miest. Aktuálna situácia síce pozitívne ovplyvnila počet nakupujúcich potraviny on-line, ale vzhľadom k tomu, že šírka ponúkaného sortimentu je užšia a zákazníci nedokážu úplne nahradiť návštevu napríklad veľkoplošnej predajne  internetovým nákupom potravín, stále má dôležitejšie postavenie kamenný obchod. Nárast online nakupujúcich nie je v tejto oblasti zatiaľ príliš dramatický,” dodal J. Dvorský.


Štatistiky tiež odhaľujú, že v prvom polroku v maloobchode mimo kamenných predajní klesol priemerný počet zamestnancov (zo 21 915 na 20 449) a bol nižší aj v porovnaní s predchádzajúcim rokom (23 456 a 24 204). Museli internetové obchody prepúšťať svojich zamestnancov? “Väčšina internetových obchodov musela počas prvej vlny pandémie skôr posilňovať stavy svojich zamestnancov, pretože dynamicky rástli tržby,” hovorí J. Dvorský. K prepúšťaniu podľa jeho slov ale pristúpili niektorí online obchodníci s typickým sezónnym sortimentom – najmä ak ich pokles tržieb postihol v čase ich hlavnej sezóny.

 

Martina Hilbertová
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW