Aké samoobslužné boxy fungujú na Slovensku?
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 23. jún 2022
Automatické smart boxy predstavujú moderný a čoraz obľúbenejší spôsob vyzdvihovania a aj posielania zásielok. V pandemických obdobiach im nahrával fakt, že sú bezkontaktné - zákazník sa nemusel chrániť rúškom ako pri preberaní zásielky od kuriéra. Boxy však poskytujú množstvo ďalších benefitov.
Samoobslužné výdajné boxy sú dobre osvetlené a monitorované kamerovým systémom a aj vďaka svojej konštrukcii sú dobre chránené pred zlodejmi a vandalmi. Bývajú umiestnené na dobre prístupných a viditeľných miestach, ktoré sa vyznačujú bezproblémovým parkovaním a vyššou frekvenciou pohybu ľudí. Väčšinou sú vybavené skenerom čiarových resp. QR kódov, ak umožňujú aj prijatie alebo presmerovanie zásielky, prípadne ďalšie operácie nesúvisiace s balíkom (napríklad platba SIPO).
Viaceré e-shopy dodávajú zásielky do týchto boxov aj počas víkendov. Keďže okrem práce so zásielkami by museli operátori pracovať s hotovosťou, automatické terminály hotovosť neakceptujú a zákazníci, ktorí preferujú box takúto možnosť platby ani neočakávajú. Pri predlžovaní doby uloženia zásielok väčšina operátorov ráta so sviatkami a tiež počítajú s občasnými poruchami terminálov. V tomto prípade sú zásielky presmerované do iného boxu, alebo sú pozdržané v sklade a doručené až po oprave zariadenia. V prípade e-shopov sme sa stretli aj s tým, že e-shop avizoval doručenie na konkrétny čas do výdajného boxu a nedodržal ho, následne však zákazníkovi poskytol kupón / zľavu na ďalší nákup.
Z pohľadu biznisu je doručovanie na tieto kumulované miesta oproti klasickému doručeniu kuriérom na adresu až 8-krát efektívnejšie a o 75 % ekologickejšie, nakoľko umožňuje kuriérom doručiť viac balíkov naraz na jedno miesto Zo zahraničných skúseností vyplýva, že ak je sieť výdajných boxov dostatočne mohutná a optimalizovaná, dokáže cez ňu e-shop zrealizovať až 30 % objednávok.
Okrem výdajných boxov, ktoré sú uvedené v článku, možno čoskoro očakávať napríklad tie, ktoré budú niesť značku Dr.Max. Pilotný projekt už beží v Prahe. Na Slovensku kedysi bola sieť asi 50-tich kusov Balíkomat 24/7 (tiež easyPack 24/7), ale od 22.1.2018, je ich činnosť zastavená. Slovak Parcel Service (resp. spoločnosť IN TIME) využíva namiesto nich partnerskú sieť AlzaBoxov.
AlzaBox
Zásielka tu býva uložená dva dni. Po 48 hodinách od uloženia sa objednávka stornuje a tovar sa vráti do skladu e-shopu. 24 hodín pred vrátením dostane adresát SMS a e-mail o poslednej šanci na vyzdvihnutie. Možné je však dobu uloženia predĺžiť kontaktovaním firmy. Prepravu a uloženie v Alzaboxe platí zákazník iba raz, hoci jeho objednávka (zásielka) je rozložená do viacerých boxov. Alzabox umožňuje aj presmerovania balíkov od kuriérskych spoločností, napríklad Slovak Parcel Service a v pilotnom programe aj DPD. Aktuálne nie je možné cez Alzabox vrátiť ani reklamovať objednávku, teda poslať ju naspäť. Túto funkciu e-shop pripravuje. Cena za dopravné do AlzaBoxu je 2,60 € a v prípade platby vopred 1,80 €.
BalíkoBOX
Na vloženie balíka do BalíkoBOXu upozorní pošta adresáta SMS správou s unikátnym PIN kódom. V prípade balíka na dobierku pošle aj údaje o výške dobierky. PIN kód na otvorenie schránky sa zadáva na displeji BalíkoBOXu. Platby možno zrealizovať platobnou kartou priamo v termináli. V ponuke služieb BalíkoBOXu je aj možnosť zaplatiť poštový poukaz, SIPO, ePoukaz, alebo faktúru s PAY by square kódom. Pre uskutočnenie platobnej transakcie treba naskenovať platobný doklad a doplniť potrebné údaje. Informácie potom treba skontrolovať, zaplatiť kartou a vziať si potvrdenku.
BalíkoBOX funguje nielen na prijímanie, ale aj na odosielanie zásielok. Prvou možnosťou je zabalenie zásielky do obalu Easy Expres Slovenskej pošty. Na výber sú dve veľkosti – pre menšie zásielky Easy Expres 1 (za 5,90 €) a Easy Expres 10 pre zásielky väčších rozmerov za 6,30 €. Podmienkou je registrácia na stránke https://eph.posta.sk/ a vypísanie odosielateľa a príjemcu. Adresný štítok je možné vytlačiť a nalepiť na zásielku, alebo údaje adresáta na zásielku vypísať ručne. Následne pri BalíkoBOXe odosielateľ naskenujte čiarový kód zásielky. Do otvorenej schránky vloží balík a zatvorí.
Druhou možnosťou je poslanie balíka s rozmermi 60 x 50 x 45 cm a s hmotnosťou do 30 kg. Opäť je však potrebné vypísať štítok cez webové rozhranie. Táto služba funguje podobne ako Balík na poštu, hoci ak klient využije BalíkoBOX, je limitovaný rozmermi a váhou balíka. Cena za dodanie do BalíkoBOXu sa pohybuje do 2 €, záleží od e-shopu / obchodníka.
V budúcnosti by BalíkoBOXy mali slúžiť aj na podaj bežnej listovej zásielky prípadne na prevzatie doporučenej pošty.Pôjde najmä o lokality, v ktorých by mali boxy čiastočne kompenzovať nedostatok ľudských zdrojov v pobočkách pošty. Stratégiou Slovenskej pošty je mať po celom Slovensku 300-400 BalíkoBOXov. Jednou z funkcionalít mobilnej aplikácie Slovenskej pošty by mala byť aj možnosť komunikácie s konkrétnym BalíkoBOXom.
Balíkomat
Odosielatelia môžu využiť Balíkomat na vloženie zásielok z GLS. Po príprave a zaplatení zásielky on-line cez stránku www.glskurier.sk/poslatbalik/ v štyroch jednoduchých krokoch, zásielku môže odosielateľ umiestniť v najbližšom GLS Balíkomate. GLS potom vyzdvihne zásielku na distribúciu. Všestranný Balíkomat tiež môže slúžiť ako ďalšie dodacie miesto pre GLS zásielky. Príjemca v tomto prípade dostane prístupový kód prostredníctvom textovej správy, alebo e-mailu na otvorenie dverí na GLS Balíkomate. Dokonca aj dobierkové balíky možno vyzdvihnúť a zaplatiť platobnou kartou. Na výpočet ceny prepravy slúži Prepravná kalkulačka. Platí, že čím má zásielka vyššiu hodnotu, tým je preprava lacnejšia, napríklad nad 50 € stojí odoslanie do Balíkomatu 1,99 €.
D.Box
Novinkou na slovenskom trhu je D.Box. od spoločnosti Direct4.me. Ide o inteligentné uzamykateľné individuálne schránky pre konkrétnych adresátov a obchody, ktoré sa osvedčili v Slovinsku. Môžu sa teda používať ako súkromná „poštová schránka“ (domáci box) alebo do nich môže doručovať tovar konkrétna predajňa či e-shop. Dodávajú sa v dvoch farebných vyhotoveniach (biele a antracitové, ale možný aj následne aj vlastný polep) ako samostatné boxy aj ako multiboxy s rôznym počtom boxov. Kým individuálne boxy majú každý svoj zámok, multiboxy majú jeden spoločný zámok pre niekoľko boxov (samozrejme otvára sa vždy len ten počet dvierok, v ktorých je zásielka). Cieľom je uľahčiť doručenie koncovému zákazníkovi (last mile delivery), či už počas jeho neprítomnosti na adrese alebo napríklad po otváracích hodinách kamenných výdajní. Čiže ak si zákazník nestíha vybrať tovar na pobočke alebo výdajnom mieste, obchod ho vloží do D.Boxu a ten je prístupný 24/7, pričom všetky heslá a geolokalizácia D.Boxu sú príjemcovi doručené vopred. Čiže D.Boxy týmto spôsobom slúžia aj na „odosielanie“ zásielok, teda ako úložisko s tým, že „odosielateľ“ zásielku vkladá a posiela prístupové údaje „príjemcovi“.
Na rozdiel od ostatných, v tomto článku spomenutých riešení, je otváranie D.Boxov riešené na princípe Data over voice, teda cez jedinečné zvukové tokeny. Adresát zavolá na bezplatné číslo v doručenej SMS a zvukový kľúč z reproduktoru telefónu odomkne D.Box cez jeho mikrofón. Na prehratie zvukového tokenu nie je ani potrebný smartfón. Direct4.me ponúka aj aplikáciu, ktorá celý proces otvárania schránky ešte urýchli a zjednoduší. Na prevádzku boxu stačia štyri 1,5 V AA batérie, teda D.Box nemusí byť pripojený na sieť a nie je ani vybavený solárnym panelom. D.Boxy sú zatiaľ dostupné len v Bratislavskom kraji. Viaceré svoje administratívne budovy nimi vybavila spoločnosť WOOD & Company Real Estate. Direct4.me dokáže zabezpečiť aj prenájom miesta ako službu, napríklad oslovuje obce, kde by D.Boxy čiastočne mohli suplovať poštové služby resp. BalíkoBOX-y. Využitie D.Boxov je všestranné, v podstate môžu slúžiť aj pre knižnice na ukladanie resp. vracanie požičaných kníh.
DHL Locker
Zásielku spolu s nákladovým listom možno odniesť do zvoleného DHL Lockeru. Následne treba postupovať podľa inštrukcií na obrazovke DHL Lockeru. Najprv používateľ naskenuje prvý a potom posledný kód z nákladového listu. Potom zásielku do DHL Lockeru uloží. Na telefón príde potvrdenie o odoslaní. Z DHL Lockeru si balíček vyzdvihne kuriér.
DHL Service point má už viac ako 400 miest, ale DHL Lockerov je len 14 (7x DHL Locker a 7x SWIPE BOX LOCKER) Na uloženie zásielky treba použiť jeden z predpísaných obalov, teda buď obálku alebo 7 rôzne veľkých škatúľ. Adresát má 7 dní na to, aby si na výdajnom mieste balíček vyzdvihli. Na rozdiel od iných typov boxov je potrebné pre otvorenie boxu nielen zadať PIN kód, ale aj meno a podpis (stačí prstom na displej na boxe). Prístup k SWIPE BOX LOCKER je počas celej otváracej doby danej pobočky, zväčša to je od 6:00 do 22:00 (ide o predajne Tesco).
MALL Box
Funguje podobne ako AlzaBox s tým rozdielom, že dobu uloženia v MALL Box-e nemožno predĺžiť, štandardne je to 46 hodín. Nevyzdvihnutá objednávka sa vráti späť do skladu. Ak sa tak stane, objednávka je stornovaná a tovar je si musí zákazník objednať znova. Rozmer doručovanej zásielky e-shop overí už pri kúpe a pri nadrozmernej zásielke jednoducho možnosť poslania do boxu zákazníkovi ani neponúkne. V MALL Boxe sa zásielka vyzdvihuje zadaním telefónneho čísla a kódu z SMS správy.
Pilulka Box
Aj online lekáreň Pilulka spustila prevádzku vlastných výdajných boxov. Ide o bezkontaktnú technológiu, bez displeja alebo nutnosti vyťukávať PIN. Akonáhle sa adresát nachádza v blízkosti boxu, klikne na odkaz v SMS alebo e-maile v smartfóne s pripojením na internet. V prípade, že odkaz nefunguje, je možnosť otvorenia pomocou odoslania SMS. Návod je na každom boxe. Po vyťukaní PIN kódu z SMS do aplikácie, je potrebné ešte overiť polohu adresáta, napríklad naskenovaním QR kódu, ktorý sa nachádza na prednej strane každého Pilulka Boxu. Následne sa v aplikácii zobrazí tlačidlo pre otvorenie boxu. Cena uloženia do boxu sa odvíja od výšky nákupu, nad určitú sumu je zdarma. Skupina Pilulka pri vývoji a expanzii boxov spolupracuje s českým startupom Blocks, v ktorom kúpila 10%-ný podiel.
Z-Box
Zásielka je tu uložená dva dni s možnosťou predĺženia uloženia o jeden deň. Prolongácia sa dá zrealizovať aj cez aplikáciu. Najnovšie typy Z-Boxov fungujú už na princípe bluetooth, stačí sa „spárovať“ s konkrétnym Z-Boxom a potvrdiť cez aplikáciu, odpadá vyťukávanie PIN kódu. Pri testovaní pilotného boxu sa redakcii stalo, že jeden typ smartfónu mal nekompatibilný bluetooth s bluetooth boxu, a teda zásielka sa nedala vyzdvihnúť. Táto chyba je v novšej a „ostrej“ verzii Z-boxov odstránená. Až na niekoľko málo kusov sú Z-BOXy autonómne (majú solárne panely) a na svoju prevádzku teda nepotrebujú prívod elektrickej energie.
Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packeta na Slovenku konštatoval, že počet Z-Boxov zďaleka nie je konečný a do konca roka ich počet plánujú zdvojnásobiť z 800 na 1600. Podľa jeho slov stále existuje priestor a dopyt po ďalších. Dopyt je podporený rastom e-commerce trhu na Slovensku. Packeta plánuje aj službu podaja / odosielania zásielok prostredníctvom Z-Boxov, mala by byť spustená na jeseň tohto roku. Cena doručenia do Z-boxu je rovnaká ako na kamenné výdajné miesta.
Juraj Turzo
Zdroje: Alza, Packeta, Pilulka,
https://www.posta.sk/balikobox/
https://expresnapreprava.sk/blog/vdaka-dhl-locker-si-zasielku-preberiete-kedykolvek-vam-to-vyhovuje/
Foto: autor