Šetrite a neutrácajte zbytočne peniaze na opravy vozíkov
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 27. máj 2022
Mnohým opravám sa dá predísť. Prečítajte si tipy od špičkového nemeckého výrobcu manipulačnej techniky STILL, ako udržať vysokozdvižné vozíky v top stave čo najdlhšiu dobu.
V súčasných moderných skladoch sú vozíky často v prevádzke dlhé hodiny a sedem dní v týždni, prirodzene sa od nich očakáva vyšší výkon než kedykoľvek predtým. S intenzívnejším používaním prichádza aj zvýšené riziko opotrebovania, preto sú pravidelná starostlivosť a servis nevyhnutnou súčasťou udržiavania funkčnosti vozíkov. Bezpečnosť zamestnancov, vozíkov a systémov je pre efektívnu intralogistiku kľúčová.
Bezpečnosť obsluhy a efektívna prevádzka vozíkov sú popri zákonných požiadavkách kľúčovými aspektmi pre udržanie plne funkčného skladu. Vhodne plánovaný servis manipulačnej techniky dokáže identifikovať a odstrániť chyby skôr, než sa z nich stanú finančne nákladné problémy. Kvôli zdĺhavým opravám môže dôjsť k odstaveniu vozíka z prevádzky na dlhší čas. Spoločnosť STILL dbá na dôkladný servis a starostlivosť o zákazníka je dôležitou súčasťou jej skúseností. Odborníci zo STILL prinášajú niekoľko skvelých tipov, ako váš vozový park udržať v dobrom stave.
Denné bezpečnostné kontroly
Denné bezpečnostné kontroly priamo na prevádzke sú nevyhnutnou súčasťou údržby manipulačnej techniky. Tieto kontroly nezabezpečujú len bezpečnosť obsluhy pred začatím zmeny, ale môžu odhaliť relatívne malé problémy skôr, ako prerastú do nákladných opráv. Výrobca vysokozdvižných vozíkov často poskytuje odporúčania, ktoré by mal operátor/vodič vykonávať ako súčasť každodennej prevádzky.
Tieto kontroly môžu zahŕňať:
• kontrolu prevádzkových kvapalín,
• kontrolu stavu batérie,
• kontrolu stavu pneumatík a kolies,
• kontrolu svetiel a bezpečnostných prvkov vozíka,
• vizuálnu kontorlu prídavného zariadenia, veže, hydraulických hadíc a vnútorného priestoru kabíny.
Pravidelné servisné kontroly a údržba
V mnohých odvetviach je prevencia efektívnejšia než následné riešenie problému a výnimkou nie je ani skladovanie. „Dobre udržiavané vysokozdvižné vozíky majú zvyčajne veľmi málo problémov a potrebujú len jednoduchú údržbu. Bez týchto pravidelných kontrol však môžu malé nedostatky rýchlo eskalovať a stať sa problémami, ktoré si vyžadujú výraznejšie opravy. Neočakávané opravy nielenže stoja peniaze, ktoré nemuseli byť zahrnuté v rozpočte, ale odstavenie vozíka z prevádzky je nákladné aj z dôvodu straty tržieb,“ hovorí Eduard Šima, regionálny manažér servisu spoločnosti STILL Slovensko.
Okrem každodenných bezpečnostných kontrol by mal zákazník absolvovať po určitých motohodinách, alebo minimálne raz ročne, údržbu vozíka, ktorá predstavuje štandardnú kontrolu, premazanie, výmenu náplní a filtrov. Ak ju nevykoná, stráca záruku na vozík. Zo zákona podľa ISO normy je potrebné s manipulačnou technikou raz ročne absolvovať technickú kontrolu. Náš technik skontroluje bezpečnosť vozíka a následne spíše protokol o technickej kontrole s odporúčaniami na prípadné ďalšie opravy. Pravidelné servisné prehliadky napomáhajú udržať vozíky v prevádzke s maximálnou účinnosťou. Počas nich sa tiež vymenia akékoľvek opotrebované diely za nové. Intervaly servisných prehliadok a bezpečnostných kontrol možno prispôsobiť špecifickým potrebám zákazníka cez servisné zmluvy. Takto možno náklady na údržbu vopred rozpočítať, naplánovať a vyhnúť sa náhlym, neočakávaným výdavkom či odstaveniu techniky z prevádzky.
Predĺžte životnosť vašich batérií
Elektrické vozíky sa stávajú novou normou, a preto sa jednoznačne oplatí predĺžiť životnosť batérií, aby sa z vozového parku vyťažilo čo najviac. Výrobcovia vozíkov a batérií poskytujú pokyny na ich skladovanie a údržbu s cieľom maximalizovať ich výkon, ale existuje niekoľko jednoduchých spôsobov, ako ich udržať v špičkovom stave. „Napríklad nabíjanie batérií by malo prebiehať na dobre vetranom mieste, aby sa zabránilo nadmernému prehriatiu a plytvaniu energie. Vhodné nabíjacie stanice pomôžu batériám rýchlejšie sa nabiť a dlhšie si udržať energiu, takže sa určite oplatí zabezpečiť optimálne podmienky,“ radí E. Šima zo STILL. Batérie vozíkov by sa mali v ideálnom prípade nabíjať skôr, ako ich energia klesne pod 20 až 30 %. Dlhší čas v nízkych hodnotách môže postupne vyčerpať výkon batérie, preto je správne udržiavať ju čo najviac mimo červenej zóny.
Ďalšou možnosťou je služba desulfatácia trakčných batérií. „Naše dlhoročné skúsenosti dokazujú, že pri každodennom nabíjaní je batéria zasulfátovaná asi po 1 roku prevádzky. Takáto batéria má zníženú kapacitu a začne sa vo vozíku rýchlejšie vybíjať – akumulátor má napríklad zostatkovú kapacitu 50 %, po niekoľkých minútach prevádzky klesne na 30 % a následne na 10 %. Pre opätovné zvýšenie kapacity je nutné akumulátor pripojiť na špeciálnu nabíjačku s presne nastavenou formátovacou krivkou a vykonať jej desulfatáciu,“ objasňuje E. Šima. Desulfatácia trakčnej batérie by sa mala realizovať pravidelne, ideálne raz ročne.
Sledovanie motohodín
Bežne sa zákazníci pýtajú, ako často je potrebné vozíky servisovať. Na túto otázku však neexistuje jednoznačná odpoveď, pretože požiadavky na servis sa líšia podľa typu vozíka, výrobcu a spôsobu používania. V pokynoch výrobcu sa odporúčajú intervaly servisu, ktoré sa riadia vekom vysokozdvižného vozíka alebo počtom motohodín používania (podľa toho, čo nastane skôr), a je dôležité zohľadniť to v servisnom pláne.
„Nedodržiavaním týchto odporúčaní si možno na chvíľu znížite náklady na servis, ale z dlhodobého hľadiska vás to bude stáť viac času a výrazne viac peňazí,“ upozorňuje regionálny servisný manažér značky STILL. Existuje aj množstvo zákonných povinností a smerníc, ktoré sú vyžadované pri skladovacej technike, najmä pri vozíkoch a zdvíhacích zariadeniach, a ktoré je potrebné prísne dodržiavať.
Zdroj a foto: STILL
PR