Nahradia ľudí v logistike automaty a roboty?

Zasielateľské a logistické firmy prechádzajú najviac exponovaným obdobím roka. Každoročná príprava na Vianoce prináša aj nábor brigádnikov a sezónnych pracovníkov, aby sa podarilo vykryť dopyt a všetci zákazníci dostali darčeky včas. Keďže množina ľudí, ktorí sú k dispozícii nie je nevyčerpateľná, viaceré spoločnosti už kombinujú ľudské zdroje s autonómnymi vozíkmi a robotmi.

 logistika automaty roboty

 

Veľkým ťahúňom modernizácie v oblasti skladovania a v logistike je nepochybne e-commerce, ktorý každoročne rastie. Podľa informácií spoločnosti Jungheinrich je jedným z najväčších inovátorov v oblasti využitia robotov Európe britský supermarket Ocado. Ten predáva potraviny výlučne online. Ich najmodernejší automatický sklad v Adoveri tvorí tzv. „mriežka“ veľkosti niekoľkých futbalových ihrísk, na ktorej viac ako tisíc robotov triedi inventár a pripravuje objednávky, zatiaľ čo ľudia vybaľujú a balia. Vďaka premyslenému systému dokáže skupina robotov prichystať 50-položkový nákup za pár minút, čo v tradičnom sklade môže trvať aj hodiny. Týždenne takto spracujú až do 65 000 objednávok. O takéto technologické riešenie už majú záujem aj supermarkety vo Francúzsku, Kanade či Švédsku.


Packeta v Čechách nasadila roboty PackMan


Packeta uviedla do prevádzky triediace roboty, ktoré začala využívať vo svojich depách. V priebehu hodiny dokážu tieto roboty vybaviť a roztriediť vyše 10.000 zásielok. Je to dvojnásobok v porovnaní so súčasným režimom. Firma do robotických triedičiek, ktoré majú názov PackMan (parafráza na Pacman - pampúch, známu žltú postavičku, ktorá pojedala guličky v bludisku), zatiaľ investovala desiatky miliónov českých korún. Zároveň ide o prvé také nasadenie robotov vo firme v Európe a možno očakávať, že v budúcnosti bude aj v iných krajinách, v ktorých Packeta pôsobí. Roboti však nemajú nahradiť ľudskú silu, ale skôr je žiadúce, aby zamestnancom v depách uľahčili prácu.


Celé zariadenie má podobu dvojposchodového móla, okolo ktorého sú sklzy na vyhadzovanie zásielok. Na vyššom poschodí sa pohybujú žltí roboti, ktorí prevážajú zásielky k danému sklzu. Zamestnanec načíta zásielku do elektronickej čítačky, ktorá posunie informáciu do centrálneho systému, kam má balík smerovať. Robotické triedičky PackMan dokážu pracovať dve hodiny a nabíjajú sa desať minút. Na jednom poschodí sú štyri nabíjačky. Roboti jazdia po špeciálnych podložkách s čipmi, cez ktoré sú navigovaní smerom k centrálnemu systému riadenia.

 

automaty roboty packeta


Podľa zakladateľky a šéfky Packeta Simony Kijonkovej má Packeta v Česku 21 dep, v prevádzke pracuje vyše 1000 zamestnancov a 200 robotov. Spoločnosť pred kľúčovou sezónou zamestnala stovky brigádnikov a vodičov. Len pre ilustráciu, prečo je to tak, v roku 2020, v nedeľu a v podelok po Black Friday spracovala Packeta v ČR 584 000 zásielok. Tento rok za rovnaké obdobie (nedeľa 28.11. a pondelok 29.11.) spracovala 844 207 zásielok, t.j. o 44 % viac ako vlani. Napriek enormnému nasadeniu robotov a ľudí, pandémia narúša chod firmy. Chorobnosť a karanténa sú totiž nevyspytateľné faktory.


Centrum Amazon pri Prahe bude plné robotov 


U susedov v Česku ešte zostaneme. Panattoni buduje pre Amazon v Kojetíne objekt s rozlohou 52.000 m2, ktorý ponúkne na štyroch nadzemných podlažiach takmer 190.000 m2 prenajímateľnej plochy. Očakáva sa, že počas maximálnej prevádzky tu bude pracovať až 2 000 ľudí. Budova bude odovzdaná do užívania v roku 2022. „Už projekt pri obci Dobrovíze bol prešpikovaný modernými technológiami, ten súčasný však bude ešte o niekoľko generácií ďalej. Navyše využije unikátne logistické možnosti, ktoré ponúka viacposchodové usporiadanie,“ uviedol Pavel Sovička, generálny riaditeľ Panattoni pre ČR a Slovensko.


Zamestnanci budú v novom sklade Amazonu pracovať s inovatívnymi technológiami, vrátane robotických jednotiek, ktoré im pomôžu pri každodennom vybavovaní zákazníckych objednávok a efektívnejšom využití skladovacej plochy. Títo špecializovaní roboti sa zasúvajú pod regály s výrobkami, dvíhajú ich a pohybujú s nimi po distribučnom centre, čím pomáhajú skrátiť čas potrebný na spracovanie objednávok. Výrobcu týchto robotov Kiva Systems kúpil Amazon za 775 miliónov dolárov a v súčasnosti ich vo svete jazdí už vyše sto tisíc. Podobné zariadenia ako Amazon nasadil čínsky retailer Alibaba, vyrába ich Quicktron Robots.


DACHSER testuje AGV v bežnej prevádzke


Aj logistický provider DACHSER testuje, do akej miery môžu automatizované vozíky fungovať v skladoch popri ručne ovládaných vozíkoch. Na tento účel používa od začiatku roka po jednom automatizovanom vozidle v Langenau a Vaihingene. Čoskoro sa začnú aj testy strojovej inteligencie, pri ktorých budú obe tieto autonómne vozidlá spolupracovať na rovnakom mieste. Testy boli inšpirované predchádzajúcim projektom realizovaným spolu s Fraunhofer IML, ktorý je od roku 2017 súčasťou laboratória DACHSER Enterprise Lab.


Používanie automatizovaných riadených vozidiel (AGV) by mohlo ušetriť zamestnancov od rutinných a fyzicky namáhavých prác a umožniť im sústrediť sa na náročnejšie úlohy. Ďalšou výhodou je to, že AGV môžu byť v prevádzke 24 hodín denne. Sú vybavené lítium-iónovými batériami, ktoré podporujú indukčné nabíjanie. Proces nabíjania potrebuje základnú dosku a trvá len desať minút.

 

automaty roboty dachser


V súčasnosti AGV vykonávajú úlohy, ako je napríklad preprava tovaru od vstupu do skladu do zón dodávok materiálu a do vysokých skladov, kde autonómne zdvíhajú a ukladajú palety. Vďaka prepojeniu spoločnosti DACHSER s vlastným systémom riadenia skladu systémom MIKADO je možno nákladným vozíkom kedykoľvek prideliť úlohy na prepravu. AGV si potom samy nájdu svoju trasu v sklade.


Keďže vozíky jazdia autonómne, bezpečnosť je na prvom mieste. Každý AGV je vybavený niekoľkými snímačmi v rôznych výškach, ktoré umožňujú nepretržité snímanie okolia a hľadanie prekážok. Ak ich vozidlo zistí, systém automaticky zabrzdí a buď úplne zastaví, alebo vypočíta novú trasu, ktorá umožní vyhnúť sa prekážke. Ich maximálna rýchlosť 5 km/h.


Autonómne vozíky ako odpoveď na nedostatok ľudí


DHL Supply Chain, divízia zmluvnej logistiky v Skupine Deutsche Post DHL, rozširuje komerčné využitie autonómnych vysokozdvižných a paletových vozíkov vo svojich viac ako 1 500 skladoch na celom svete. Sústredí sa pritom v prvom rade na prevádzky v Európe, Veľkej Británii a Írsku či Severnej Amerike, teda na trhy s opakovaným nedostatkom pracovnej sily. Autonómne paletové vozíky premiestňujú tovar na paletách ako vo vertikálnom, tak aj horizontálnom smere, vďaka čomu sú obzvlášť užitočné v odvetviach ako je spotrebný alebo automobilový priemysel, ale aj maloobchod, teda v odvetviach, v ktorých sa tovar prepravuje na paletách.

 

automaty roboty dhl


„Efektívna robotická podpora našich zamestnancov skladoch sa neobmedzuje len na proces vychystávania tovaru a vybavenie objednávok v prevádzkach pre internetové obchody, teda v segmente e-commerce, ktorý zažíva výrazný rast. Jedna z hlavných výhod týchto vnútorných robotických prepravných zariadení spočíva v tom, že sú pre naše prevádzkové činnosti a našich zákazníkov okamžitým prínosom a teoreticky sa dajú nasadiť vo všetkých našich distribučných centrách, kde sa manipuluje s paletami,“ hovorí Markus Voss, globálny riaditeľ IT a prevádzkový riaditeľ DHL Supply Chain a dodáva: „Odhadujeme, že do roku 2030 bude až 30 % našej globálnej flotily manipulačných zariadení používať nejakú formu robotickej automatizácie.“ Vo svojich aktuálnych prevádzkových podmienkach dosahujú autonómne zariadenia 65 % ľudskej produktivity a presúvajú 10 až 15 paliet za hodinu.


Roboty neochorejú, ale môžu sa kaziť


Podobne ako sa v maloobchode objavujú futuristické správy o úplne autonómnych predajniach, tak aj v logistike pribúdajú príklady so skladmi, v ktorých sa pohybujú už len roboty. Avšak aj do bezobslužných predajní musia tovar dokladať ľudia, aj roboty v skladoch musia mať údržbárov a operátorov. Aj na Slovensku sú sklady, kde sú ľudia len na vstupe a výstupe. Všetka ostatná manipulácia s balíkmi sa deje automaticky.


Áno, roboty sú efektívne, nepotrebujú prestávky, odbory, ich výkon nekolíše a robia minimum chýb. Napriek tomu zrejme v blízkej budúcnosti budeme svedkami koexistencie zamestnancov a robotov. Roboty sú okrem iného aj zložité mechanizmy, ktoré sú náchylné na rôzne poruchy. Hoci roboty neochorejú, nepotrebujú PN-ku, ochorieť môže ich kvalifikovaná obsluha a servisní technici. Práve kvalifikovaní ľudia, ktorí dokážu obsluhovať, servisovať či programovať roboty, budú stále žiadanejší.


Juraj Turzo
Zdroj: redakcia, DACHSER, Jungheinrich


https://blog.packeta.com/meet-packman-our-unique-robot-used-for-sorting-parcels/
http://panattonieu.com/cz/zeme/ceska-republika-slovensko/tiskove-stredisko/zpravy/roboticke-centrum-pro-Amazon/
https://www.dhl.com/sk-en/home/press/press-archive/2021/dhl-supply-chain-rozsiruje-komercne-vyuzitie-autonomnych-vysokozdviznych-a-paletovych-vozikov.html

 

Ilustračné foto: archív firiem

 

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk