Čo je nové v oblasti logistiky?

Vývoj v oblasti logistiky neustále napreduje a ponúka nové, efektívnejšie možnosti a príležitosti na kvalitnejšie fungovanie. Aktuálne stojí táto oblasť aj pred veľkou výzvou a tou sú predvianočné nákupy. Je všetko pripravené? Počas posledných jesenných týždňov sme zaznamenali aj viaceré zaujímavosti a novinky.

 logistika11

 


 

DHL Supply Chain rozširuje komerčné využitie autonómnych paletových vozíkov

 

Sústredí sa v prvom rade na prevádzky v Európe, Veľkej Británii a Írsku či Severnej Amerike, teda na trhy s opakovaným nedostatkom pracovnej sily. Autonómne paletové vozíky premiestňujú tovar na paletách vo vertikálnom aj horizontálnom smere, vďaka čomu sú obzvlášť užitočné v odvetviach ako je maloobchod, spotrebný alebo automobilový priemysel, v ktorých sa tovar prepravuje na paletách. Nasadenie tejto inovatívnej techniky je súčasťou programu zrýchlenej digitalizácie spoločnosti DHL Supply Chain a stratégie komerčného využitia a širokého uplatnenia inovatívnych riešení a nových technológií.


Autonómne vysokozdvižné vozíky zabezpečujú už v súčasnosti v skladoch DHL Supply Chain vychystávanie, zaskladňovanie a dopĺňanie celých paliet, čím sa minimalizuje počet ich manuálnych presunov bez nutnosti významných zmien v infraštruktúre skladu. Takéto vysokozdvižné vozíky sa ľahko dostanú aj do najvyšších regálov, teda vo výške viac ako 10 metrov a môžu prepravovať všetky druhy paliet a gitterboxov alebo aj iné prepravky. Vo svojich aktuálnych prevádzkových podmienkach dosahujú autonómne zariadenia 65 % ľudskej produktivity a presúvajú 10 až 15 paliet za hodinu.

 

Autonómne vozíky manévrujú výrazne bezpečnejšie, pričom sa pohybujú popri zamestnancoch a bežných prepravných zariadeniach skladu. Takéto formy hybridnej práce, zahŕňajúce spoluprácu zamestnancov a robotov, môžu byť prínosom najmä na trhoch s rýchly rastom alebo výrazne kolísavými logistickými aktivitami a v regiónoch s prechodným nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov.

 

dhl supply chain


DHL počíta, že v nepretržitých prevádzkach dokáže flotila len tucta autonómnych vysokozdvižných vozíkov premiestniť viac ako jeden milión paliet ročne v jedinej prevádzke. Automatizovaná robotická preprava v skladoch plní monotónne úlohy súvisiace s premiesťovaním paliet, a tým zvyšuje efektivitu a bezpečnosť práce. Vylepšenie tohto druhu pomáhajú DHL Supply Chain zvyšovať prevádzkovú dokonalosť pre svojich zákazníkov a zároveň zefektívňovať prevádzkové procesy.

 


 

DACHSER testuje v skladoch automatizované vozidlá


V súčasnosti sa automaticky riadené nákladné vozíky testujú na dvoch miestach. Tieto vozidlá vykonávaním rutinných úloh dlhodobo uľahčujú prácu zamestnancom. V rámci svojich výskumných a vývojových činností spoločnosť DACHSER v súčasnosti vykonáva rozšírené kolo testovania s cieľom zistiť, do akej miery môžu automatizované vozíky fungovať v skladoch popri ručne ovládaných vozíkoch. Na tento účel používa od začiatku roka po jednom automatizovanom vozidle v Langenau a Vaihingene. Čoskoro sa začnú tiež testy tzv. rojovej inteligencie, pri ktorých budú obe tieto autonómne vozidlá spolupracovať na rovnakom mieste. Testy boli inšpirované predchádzajúcim projektom realizovaným spolu s Fraunhofer IML, ktorý je od roku 2017 súčasťou laboratória DACHSER Enterprise Lab. Používanie automatizovaných riadených vozidiel (AGV) by mohlo ušetriť zamestnancov od rutinných a fyzicky namáhavých prác a umožniť im sústrediť sa na náročnejšie úlohy.

 

dachser automatizovane

 

Ďalšou výhodou je prevádzkový čas vozidiel: môžu byť v prevádzke 24 hodín denne. V súčasnosti vozidlá AGV vykonávajú úlohy, ako je preprava tovaru od vstupu do skladu do zón dodávok materiálu a do vysokých skladov, kde autonómne zdvíhajú a ukladajú palety. Vďaka prepojeniu spoločnosti DACHSER s vlastným systémom riadenia skladu (WMS) systémom MIKADO je možno nákladným vozíkom kedykoľvek prideliť úlohy na prepravu; potom si samy nájdu svoju trasu v sklade. Vozidlá AGV sú vybavené lítium-iónovými batériami, ktoré podporujú indukčné nabíjanie. Keďže vozíky jazdia autonómne, bezpečnosť je na prvom mieste. Každý je vybavený niekoľkými snímačmi v rôznych výškach, ktoré umožňujú nepretržité snímanie okolia a hľadanie prekážok. Ak ich vozidlo zistí, systém automaticky zabrzdí a buď úplne zastaví, alebo vypočíta novú trasu, ktorá umožní vyhnúť sa prekážke. Ich maximálna rýchlosť 5 km/h tiež zohráva veľkú úlohu v oblasti bezpečnosti.

 


 

Kuriéri sú pripravení na silnú sezónu


Vianočná nákupná horúčka už odštartovala a na stránkach internetových obchodov sa začína objavovať rastúca sezónna ponuka darčekov. Množstvo nákupov, ktoré zákazníci v e-shopoch urobia v tomto období výrazne rastie. Množstvo zásielok sa v tomto období bežne zvýši až o 60 percent. Podľa odhadov spoločnosti DPD by ich však tento rok mohlo byť ešte o niečo viac. Dôvodom je najmä to, že množstvo ľudí nakupujúcih na internete sa postupne zvyšuje. Za vysokým záujmom o internetové nakupovanie je však aj zhoršujúca sa pandemická situácia na Slovensku. 

 

„Posilnili sme tímy kuriérov a máme pripravené dostatočné kapacity na triedenie a prepravu balíkov pre našich zákazníkov. Nedávno sme tiež otvorili nové výkonné triediace stredisko v Bratislave, ktoré nám pomôže nápor zvládnuť bez väčších problémov,” hovorí Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD na Slovensku.

 

DPD avizuje, že stihne doručiť do Vianoc každú zásielku, ktorá bude odovzdaná na prepravu do 20. decembra. Samotné doručovanie balíkov dokážu navyše prispôsobiť potrebám adresátov, tí nemusia iba pasívne čakať na kuriéra. Ak im nevyhovuje čas a miesto doručenia, môžu ho prostredníctvom aplikácie myDPD zmeniť alebo balík presmerovať do odberného miesta Pickup. Tam si zásielku vyzdvihnú vtedy, keď im to bude najviac vyhovovať, napríklad cestou z práce alebo na nákup. Ak má zákazník na ceste viacero zásielok súčasne, môžu si ich pohyb a doručenie manažovať prostredníctvom webovej aplikácie myDPD.

 

dpd kurieri

 


 

Dodávateľské reťazce čelia trvalej transformácii


Prologis Research, výskumné oddelenie spoločnosti Prologis, očakáva, že aktuálna nestabilita na trhu si vyžiada zmenu spôsobu skladovania zásob. Až do pandémie sa globálne dodávateľské reťazce spoliehali na model „just-in-time“, pre ktorého funkčnosť je kľúčový plynulý tok tovaru. Pandémia a ďalšie faktory (napríklad klimatická zmena, geopolitika a napätá situácia na trhu práce), však tento plynulý tok narušili a vyvolali nedostatok komodít, nestabilitu a vyššie náklady. Zistenia Prologis Research naznačujú, že dodávateľské reťazce podstúpia transformáciu smerom k väčšej odolnosti. Tento posun prirodzene vyžaduje držanie väčších skladových zásob – konkrétne by sa zásoby maloobchodníkov museli zväčšiť o 13 %, aby dokázali uspokojiť dopyt v roku 2021. V predpandemickom roku 2019 zaostávali zásoby za dopytom len o 1,5 %. Na americkom trhu môže aktuálny nedostatok kapacít v krátkodobom horizonte vyvolať dopyt po ďalších 600 miliónoch stopách štvorcových (v prepočte po 55,7 mil. metroch štvorcových) logistických priestorov.

 

prologis park


Z vývoja na trhu je už teraz zrejmé, že spoločnosti sa snažia na situáciu reagovať dopytovaním skladových priestorov na tzv. „vstupných trhoch“, teda z lokalít, z ktorých je možné doručovať tovar do celého sveta. Ide napríklad o prístavné mestá a ich okolie – na európskom kontinente hlavne Rotterdam a Hamburg. Spoločnosti chcú rýchlo získať kontrolu nad svojimi zásobami, a preto priemerná miera neobsadenosti na najdôležitejších svetových trhoch s napojením na more aktuálne klesla pod 2 %. To je o polovicu menej ako na ostatných trhoch a dokonca ešte menej než je historický priemer na úrovni 4,7 %. Odborníci Prologis Research zmieňujú aj hypotetické vyústenie situácie: „Rastúce prekážky na týchto vstupných trhoch by mohli viesť k výstavbe na vedľajších trhoch alebo zvýšiť dopyt po prestavbe a premiestňovaní prevádzok.“

 


 

Čo patrilo k najväčším zmenám v centrálnom sklade dm?


V uplynulom obchodnom roku 2020/21 slovenská pobočka dm drogerie markt investovala do centrálneho skladu 436-tisíc €. Naďalej pokračovala aj v zlepšovaní ergonómie pracovného miesta pre zamestnancov centrálneho skladu, ako aj zamestnancov filiálok. Medzi najväčšie zmeny v centrálnom sklade patrilo zavedenie kolieskových polpaliet, na ktoré sa vyskladňuje tovar v centrálnom sklade. Následne je vďaka tomu výrazne zjednodušená manipulácia vykladania tovaru z objednávky vo filiálkach. Centrálny sklad v uplynulom obchodnom roku intenzívne pracoval aj na zavedení možnosti vychystávania objednávok e-shopu priamo z centrálneho skladu v Senci, čo bude mať pozitívny vplyv nielen na lepší servis pre zákazníka, ale aj na životné prostredie. Vzhľadom na nárast potreby skladovania bola dočasne zväčšená skladovacia plocha o 2 800 m2 tak, aby bolo možné pokryť potreby očakávaného vianočneho nárastu.

 

dm sklad

 

V nadchádzajúcom obchodnom roku 2021/22 plánuje dm sťahovanie centrálneho skladu do väčších priestorov, kde centrálny sklad v Senci navýši svoju skladovú plochu na takmer dvojnásobok súčasnej plochy. Ďalej je plánované spustenie vychystávania objednávok z e-shopu dm v priestoroch centrálneho skladu. Spustenie tejto možnosti je plánované ešte pred Vianocami. V novom kalendárnom roku už bude vychystávanie objednávok plne v réžii spoločnosti dm, a to prostredníctvom buď centrálneho skladu, alebo filiálok. V nadchádzajúcom obchodnom roku je plánované aj dokončenie prechodu na plastové palety pri zásobovaní filiálok, a to zmenou drevených polpaliet na plastové, ktoré majú definovanú minimálne 10-ročnú životnosť.

 


 

DATART má nový centrálny sklad s dvojnásobnou kapacitou


Počas tohtoročnej jesene pribudol v Senci a vyznačuje sa kapacitou 12 000 m2. Od nového skladu si DATART sľubuje zlepšenie dostupnosti sortimentu, ale aj zrýchlenie doručenia objednávok v rámci celého Slovenska. ,,Otvorenie nového centrálneho skladu, ktorý ponúka dvojnásobnú kapacitu skladovacej plochy, bolo kľúčovým rozhodnutím pre ďalšiu expanziu značky DATART na slovenskom trhu,“ hovorí Vladimír Sušil, obchodný riaditeľ spoločnosti ELEKTROSPED, ktorá na Slovensku prevádzkuje maloobchodné predajne s elektronikou DATART a dva e-shopy - DATART a Hej.sk. O nový centrálny sklad sa od októbra delia obe značky, ktorých zákazníci si tu môžu vyzdvihnúť aj svoje objednávky.

 

,,Nové skladové priestory majú v konečnom dôsledku priniesť ešte väčšiu spokojnosť na strane našich zákazníkov. Vďaka väčšej rozlohe môžeme navýšiť skladové zásoby, rozšíriť ponuku a zrýchliť dodanie objednávok v rámci celého Slovenska,“ vysvetľuje V. Sušil, podľa ktorého musela spoločnosť kvôli nedostatočnej kapacite využívať aj sklady svojej materskej firmy HP Tronic, a tak tovar objednaný na Slovensku putoval k zákazníkom neraz až z Českej republiky.

 

Spoločnosť doteraz využívala na skladovanie ponúkaného sortimentu primárne priestory s rozlohou 6000 m2 v logistickom parku Prologis v Senci. Aktuálne je využívaný aj nový centrálny sklad s rozlohou 12 000 m2 , ktorý zároveň ponúka možnosť ďalšieho rozšírenia. V pôvodnom centrálnom sklade pracovalo 40 zamestnancov, po novom sa toto číslo rozrástlo o viac ako polovicu.

 

datart centralny sklad

 


redakcia
Zdroj a foto: DHL Supply Chain, DACHSER, DATART, dm drogerie markt, Prologis Research, DPD

 

Video

Retail Summit 2021 v 100 sekundách

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk