kaufland

kaufland veggie banner l

kaufland

Slováci plánujú nakupovať vybavenie domácností

Slovenská ekonomika nás v prvom polroku potešila rýchlejším tempom rastu presahujúcom tri percentá. Lepší ekonomický vývoj ide ruka v ruke aj s klesajúcou nezamestnanosťou. Mzdový rast zároveň so sebou prináša aj zlepšovanie finančnej situácie domácností.


V rámci posledných analýz sme sa zamerali na to, aké sú očakávania našich domácností ohľadom vývoja ekonomiky, nezamestnanosti či cien. Zaujímali nás aj očakávania domácností pokiaľ ide o ich finančnú situáciu a to, aké sú ich plány pokiaľ ide o rekonštrukciu bývania, kúpy nového zariadenia do bytu či nového auta. Údaje sme čerpali zo Štatistického úradu SR. Prieskum sa uskutočnil v júli tohto roka a očakávania domácností sa vzťahovali na nasledujúcich 12 mesiacov, teda od júla 2015 do júna 2016.

Slovenské domácnosti nie sú podľa tohto prieskumu príliš optimistické. A to aj napriek tomu, že zverejňované prognózy hovoria o opaku. Zlepšenie ekonomickej situácie na Slovensku očakáva len 13 % našich domácností, zatiaľ čo až dve pätiny domácností si myslia, že situácia sa bude zhoršovať. Ešte v apríli tohto roka pritom zlepšovanie vývoja slovenskej ekonomiky očakávalo až 23 % slovenských domácností. Predpokladáme, že väčší pesimizmus našincov bol spôsobený predovšetkým situáciou v Grécku, ktoré sa nevedelo dohodnúť na podmienkach finančnej pomoci s veriteľmi. Grécka kríza bola jedna z najpálčivejších tém, ktoré rezonovali v médiách pred a počas letných prázdnin. K miernemu zhoršeniu nálady slovenských domácností došlo aj v otázkach nezamestnanosti. Zvyšovanie miery nezamestnanosti počas nasledujúcich 12 mesiacov predpokladalo 37 % z nich, naopak, jej znižovanie očakávala len niečo viac než pätina domácností. V apríli 2015 sa pritom až tretina našincov domnievala, že situácia na našom trhu práce sa bude zlepšovať.

Zlepšenie svojej finančnej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch očakávala zhruba každá šiesta slovenská domácnosť. Približne tretina našich rodín očakáva, že bude schopná vytvárať si určité úspory. Aj z tohto uhľa pohľadu sú ale očakávania domácností mierne pesimistickejšie. V apríli tohto roka zlepšenie svojej finančnej situácie očakávala až pätina z nich a schopnosť sporiť deklarovali až dve pätiny domácností.

Napriek tomu, že očakávania našich domácností ohľadom ich finančnej situácie nie sú také pozitívne ako boli na jar tohto roka, na ich plány týkajúce sa kúpy nového zariadenia do bytu to vplyv nemalo. Podiel domácností, ktoré v blízkej budúcnosti plánujú zvýšiť svoje výdavky na kúpu bielej alebo čiernej techniky, nábytku, kobercov či iného bytového zariadenia, sa zvýšil z 12 % v apríli 2015 na aktuálnych 19 % domácností. Iná situácia ale nastala v prípade plánovaných rekonštrukcií či investícií do nového auta. Do júna 2016 zamýšľa rekonštruovať svoje bývanie 16 % našich domácností, na jar malo takéto plány 19 % z nich. Pravdou ale je, že do rekonštrukcií svojich príbytkov sa púšťame zväčša na jar a v lete, počas jesenných a zimných mesiacov záujem o ne klesá.

Nákladnou záležitosťou pre väčšinu slovenských domácností je aj výmena starého auta za nové. V blízkej budúcnosti si plánuje urobiť radosť novým automobilom 6 % slovenských domácností. Aj ich podiel sa oproti aprílu 2015 znížil, keďže na jar mala takéto plány až desatina našincov. Nájdu sa ale aj takí Slováci, ktorí sa plánujú pustiť do ešte väčšej investície, než je rekonštrukcia bývania či nové auto. Takouto „megainvestíciou" je pre väčšinu z nás kúpa bytu alebo stavba rodinného domu či chaty. Zaobstarať si nové bývanie mali počas najbližších 12 mesiacov v pláne 4 % slovenských domácností.

Jana Glasová
analytička, Poštová banka

Video

Prvé ohlasy spotrebiteľov na recykláciu plastov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk