KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Dynamická situácia vedie k polarizácii európskeho trhu obchodných centier

Výzvy a zmeny v maloobchodnom sektore nemalou mierou ovplyvňujú dynamiku európskych nákupných centier. Nový prieskum spoločnosti Cushman & Wakefield ukazuje, že výstavba v Európe je výrazne polarizovaná na úrovni jednotlivých krajín aj miest.

 

novecentra2019 v

 

V prvej polovici roku 2019 bola vo väčšine krajín stabilná alebo mierne zlepšená výstavba. Na druhej strane výrazný pokles výstavby v Turecku viedol k celkovému poklesu v celej Európe až o 18%. Ukončených bolo približne 863 000 m2 nových priestorov obchodných centier.

 

Približne 5,4 milióna m2 nových priestorov je aktuálne vo výstavbe a ich ukončenie je naplánované ešte v tomto roku alebo v roku 2020. V posledných troch rokoch sa však v priemere o 8% plánovanej výstavby predĺžilo alebo odložilo. To značí, že počet novo otvorených centier poklesne pod naplánované hodnoty.


Výstavba obchodných centier je naďalej výrazne polarizovaná podľa krajiny a mesta. Napríklad aj keď sa celkový počet otvorených obchodných centier znížil, hlavné mestá zvýšili objemy výstavby z 25% v roku 2016 na 41% v prvej polovici roku 2019.


Najaktívnejšie mestá


Vďaka svojmu veľkému trhu si Rusko v prvej polovici roku 2019, keď sa tu otvorilo takmer 200 000 m2 nových maloobchodných priestorov (+ 13% r / r), získalo prvé miesto a označenie krajiny s najväčším objemom výstavby. Viac ako 50% nových priestorov pritom bolo dokončených v Moskve, kde napriek dokončeniu veľkého nákupného centra zostala miera neobsadenosti nezmenená.


Pokiaľ ide o ďalšie krajiny, v prvej päťke najaktívnejších miest s výstavbou obchodných centier sú Taliansko, Poľsko, Francúzsko a Nemecko.


Situácia na Slovensku


Aj napriek vysokej saturácii priestorov nákupných centier na Slovensku, najmä v regionálnych mestách, je nemalá časť výstavby priestorov naplánovaná na obdobie nasledujúcich 2-3 rokov.


„Je to výsledok zdravého fungovania maloobchodného sektora v našom regióne a stále relatívne nízkeho vplyvu online predaja na náš trh,” hovorí Katarína Paule, Associate a vedúca retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

 

V Bratislave je momentálne vo výstavbe druhá fáza nákupného centra Eurovea (+25 000 m2 / 2021), svoje rozšírenie plánuje Aupark (+10 000 m2) a Tesco Extra v Petržalke v tomto roku otvára svoju prístavbu (+ 4 000 m2). Vo výstavbe je v súčasnosti tiež bratislavská Stanica Nivy, kde bude sústredných 70 000 m2 nových maloobchodných priestorov.


Silné Turecko


Napriek tohtoročnému poklesu má Turecko predsa len naplánované zvýšenie svojej aktivity a táto krajina má dokonca momentálne najväčší objem naplánovanej výstavby v Európe. V súčasnosti je vo výstavbe približne 1,5 milióna m2 nákupných centier. Očakáva sa, že nové projekty svoje brány otvoria koncom tohto roka a v roku 2020.


Pokiaľ ide o Rusko, je predpoklad, že výstavba tu zostane stabilná, naplánovaných je 1,4 milióna m2 maloobchodných plôch. Na rozdiel od trendu z roku 2019 pribudnú nové retailové projekty v roku 2020 hlavne v regiónoch. Konkrétne je v pláne uviesť väčšie projekty v Jekaterinburgu, Perme, Groznom, Kirove a ďalších mestách.


V Španielsku výstavbu obchodných centier zasa podporila silná kúpna sila, konkrétne s výrazným zastúpením cestovného ruchu. Pozitívne ekonomické prostredie sa odráža v raste objemu tržieb nákupných centier a počte návštevníkov - najmä v prvotriednych projektoch - a podporuje výstavbu. Do konca tohto roka a počas roka 2020 je v pláne dokončenie približne 355 000 metrov štvorcových nových priestorov, pričom 42% tohto priestoru pripadne pod oblasť Madridu.


Výstavba vo Francúzsku zasa zostáva solídna, aj keď je limitovaná obmedzeným plánovaním a silnou konkurenciou medzi maloobchodnými projektmi. Fínsko sa nachádza na piatom mieste s najväčším objemom naplánovanej výstavby s celkovou rozlohou 244 000 m2. Dokončiť by sa mali do konca tohto roka a tiež v roku 2020. Nové projekty bude charakterizovať 70%-né pokrytie v mestách Helsinki, Espoo a Turku.


„Vývoj a náročnosť maloobchodného trhu zabezpečuje, že niektoré časti Európy dosahujú lepšie výsledky z hľadiska investovania a výstavby nákupných centier. Polarizácia pokračuje a to aj v rámci jednotlivých krajín a evidujeme, že sú zacielené určité typy miest,“ uvádza Silvia Jodlowski, senior analytička spoločnosti Cushman & Wakefield.


„Mestá s veľkým počtom obyvateľov sú jasným cieľom výstavby nových obchodných centier, zatiaľ čo pre menšie centrá sa vyhľadávajú miesta s vysokou návštevnosťou. V niektorých krajinách s prevažným zastúpením centier vo veľkých mestách sa záujem investorov presunul do menších miest. Keďže obchodníci pokračujú v experimentovaní s novými formátmi, môžeme vidieť nárast outletových centier, najmä v strednej a východnej Európe, tiež v Rusku, zatiaľ čo sektor retail parkov je aktívny v niektorých západoeurópskych krajinách vrátane Francúzska,“ dodáva.

 

Zdroj: Cushman & Wakefield
Ilustračné foto: Pixabay.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk