Vernostné karty využívame najviac v potravinárskych reťazcoch
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 10. február 2015
Lojalita zákazníkov k jednotlivým značkám, ale aj predajniam, obchodným sieťam či službám je významnou spätnou väzbou pre obchodníkov či prevádzkovateľov.
Svedčí o nej aj používanie jednotlivých vernostných kariet. Vyše 90 percent Slovákov vlastní vernostnú kartu, najviac sú využívané v potravinárskych reťazcoch a v oblasti služieb. Používateľov kariet najviac lákajú zľavy na produkty alebo služby. Dvaja z piatich ľudí by kartu, ktorú používajú, odporučili aj svojim známym. Tí, čo ju nepoužívajú, majú buď pasívny vzťah k vernostným programom, alebo im ju ešte nikto neponúkol.
Počas vlastníkov kariet
„Z nášho prieskumu vyplýva, že deväť z desiatich Slovákov vlastní nejakú vernostnú kartu. V priemere ľudia vlastnia 5,9 kariet. Najčastejšie ide o vernostnú kartu potravinárskych reťazcov , ktoré vlastnia viac ako 4/5 zákazníkov." hovorí Barbora Hrapková Šlosárová, Sector Leader Consumer Goods&Retail zo spoločnosti GfK. Na druhom mieste sa umiestnili karty do predajní drogérie a kozmetiky, ktorú vlastnia 2/5 opýtaných. Bronzovú medailu v rámci vernostných kariet získali lekárne, ktorých karty vlastní jedna tretina opýtaných.Najviac - až 76 percent zákazníkov aktívne využíva karty potravinárskych reťazcov. Nasleduje kategória drogérií, kde lojalitnú kartu využíva 40 percent opýtaných.
Oceňované výhody kariet
Jedna tretina používateľov oceňuje hlavne zľavy na produkty a služby. Na druhom mieste je zbieranie bodov za nákupy, čo uviedla 1/5 majiteľov kariet Nasledujú napríklad kupóny alebo poukážky za nákup, ktoré sú výhodou pre 1 z 10 opýtaných. Zaujímavé je aj tom, že takmer dve pätiny majiteľov kariet by ju odporučili známym kvôli zľavám a akciám, jedna tretina by kartu odporučila kvôli zbieraniu bodov. Na druhej strane by jedna štvrtina kartu neodporučila z dôvodu malej výhody či zľavy.
Dôvody nevyužívania
Tí, čo vernostné karty nepoužívajú, zdôvodňujú svoj pasívny postoj k vernostným programom najčastejšie pragmatickým prístupom k nákupom (nakupujú tam, kde je to najbližšie). Jedna štvrtina uvádza, že nemala čas si kartu ešte vybaviť alebo, že v predajni, kde nakupuje, im takúto kartu ešte neponúkli. Takmer polovica užívateľov počula aj o mobilnej aplikácii na lojalitné karty a vie o nej. A jedna pätina z nich túto mobilnú aplikáciu aj používa. Uvedené zistenia pochádzajú z novembrového prieskumu spoločnosti GfK, ktorý sa realizoval metodou CAWI (online) na vzorke 700 respondentov v Českej a Slovenskej republike.
Pripravil: dk
Zdroj: GfK
Ilustračné foto: Shutterstock.com