Pokladničné bloky si pre istotu väčšina z nás kontroluje
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 27. máj 2015
Dôveruj, ale preveruj. Touto známou formuláciou sa pri pokladniciach v predajniach riadi väčšina zákazníkov na Slovensku. Pre takmer dve tretiny Slovákov je totiž po nákupe samozrejmosťou skontrolovať si pokladničný blok.
Akonáhle príde na samotné platenie, jednoducho Slováci zbystria pozornosť. Až tri štvrtiny nakupujúcich sa dokonca pri pokladnici nevie spoľahnúť na obsluhu, radšej si sumy kontrolujú pohľadom na terminál. Ide o aktuálne zistenia prieskumu* agentúry STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit.
Preverovanie pri platení
Slováci sa podľa vyjadrenia Michala Kozuba, analytika spoločnosti Home Credit naučili byť vo finančných záležitostiach opatrní. „Je to dobrá správa. Tu naozaj platí, dvakrát meraj a raz rež. Nie je dobré spoliehať sa len na slová pokladníčky, ktorá môže omylom zadať na terminál úplne inú sumu. Je lepšie na chybu hneď upozorniť, ako zaplatiť a potom sa domáhať nápravy spätne," uvádza M. Kozub. Presne polovica Slovákov preveruje ceny platieb vždy podľa údajov na termináli pokladnice. Ďalších 26 % to robí veľmi často. Takých, ktorí absolútne dôverujú pokladníčke, či pokladníkovi a nič nekontrolujú, je len 7 % opýtaných.
Spoliehanie sa na korektnosť
Väčšina ľudí už má negatívnu skúsenosť s tým, že za tovar, ktorý kúpili v zľave, nakoniec zaplatili plnú sumu. Zistili to pri neskoršom pohľade na pokladničný blok, no mnohí nad opätovnou návštevou predajne mávli rukou. „Môže za tým byť jednak nepozornosť pokladníčky, alebo aj konkrétny technický problém. Práve preto je dobré hneď po nákupe skontrolovať si údaje na pokladničnom bloku. Prípadnej nápravy sa potom zákazník na Slovensku domáha oveľa pohodlnejšie a ušetrí tak aj čas," konštatuje M. Kozub. Ako ukázal prieskum, skoro tretina Slovákov (29 %) si kontroluje účtenku po nákupe vždy, ďalšia tretina (33 %) takto postupuje takmer vždy. Na korektnosť obchodníkov sa spolieha necelá desatina nakupujúcich (9 %), ktorí si čiastky na pokladničnom bloku skôr nestrážia, alebo to robia len výnimočne. Zaujímavé je, že ešte o niečo nedôverčivejší a opatrnejší pri nakupovaní sú naši západní susedia. Až osem z desiatich Čechov si po nákupe skontroluje pokladničný blok a rovnaký počet sleduje ceny aj na termináli pokladnice.
Jednotková cena - kľúč k výhodnosti
Súčasní obchodníci vo veľkom používajú rôzne marketingové akcie a zahltia tak zákazníkov zmesou rôzne veľkých balení, navyše s množstvom oznámení o zľavách. „Aby mohli zákazníci porovnať skutočnú výhodnosť nákupu, bola zavedená jednotková cena, ktorá prevádza sumu za tovar napr. na kilogram či liter. Nie každý však má v hlave kalkulačku, aby si vedel spočítať, či je výhodnejšie 800 gramové balenie mäsa za 7,50 eur alebo 600 gramové za 6,30 eur", vysvetľuje M. Kozub. Mnohí Slováci si na tento praktický nástroj porovnania cien v obchodoch už zvykli. Jednotkovú cenu stále alebo takmer vždy sleduje spolu až 56 % respondentov a ďalších 27 % niekedy áno, niekedy nie. Len 16 % ľudí jednotkovú cenu vôbec „nerieši", alebo ak áno, tak len výnimočne.
Poznámka: *Prieskum v termíne 12. - 18. 3. 2015 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia a.s., na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 509 respondentov.
Pripravil: dk
Zdroj: Home Credit, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com