Väčšina Bratislavčanov chce minúť na darčeky viac alebo rovnako ako vlani

Predvianočné obdobie býva každoročne pre maloobchod najsilnejším. V rámci Slovenska sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji – na území s najvyššou koncentráciou predajní a obchodných centier.

 bratislavcania vianoce

 

Ani regiónu s najvyššou kúpyschopnosťou obyvateľov sa však pandémia nevyhla. V analýze sme sa preto venovali predvianočnému apetítu Bratislavčanov po nákupoch a tomu, ako ho ovplyvňujú epidemiologické opatrenia.


Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie obyvateľov Bratislavského kraja priniesla analýza dát za november prekvapujúce zistenia. Až 71 % domácností malo v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani. Naopak, minúť menej ako pred rokom plánovalo 29 % opýtaných.


Bratislavčania, ktorí majú v pláne znížiť svoje výdavky, sa v najmenšej miere obmedzujú pri nákupoch potravín (iba 19 % z nich). Nasledujú výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 38 % z obyvateľov Bratislavského kraja, ktorí majú v pláne svoje výdavky znížiť. Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani. Vyplynulo to z najaktuálnejších výsledkov prieskumu Spotrebiteľská nálada: vplyv COVID-19 spoločností DATAMAR a MNFORCE, ktorý sa realizoval počas 2. týždňa v novembri 2020 (300 respondentov v Bratislavskom kraji, reprezentatívna vzorka podľa pohlavia, veku a príjmu).


Bez obmedzení


Prieskum zároveň ukázal, že niektoré bratislavské domácnosti majú v pláne odložiť nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, napríklad o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Nákup oblečenia posúvalo v novembri na neskôr 35 % opýtaných Bratislavčanov, nákup nábytku či elektroniky 21 % – 26 % respondentov. Dobrou správou je, že s takýmito nákupmi obchody v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch môžu počítať. Na čom ale domácnosti Bratislavského kraja neplánujú príliš šetriť, sú vianočné darčeky. Až 58 % opýtaných Bratislavčaniek a Bratislavčanov dokonca plánuje na ne minúť viac alebo rovnako ako vlani.


Obľúbené nákupné centrá


Na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Analyzovaný región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Aktuálna výmera slovenských obchodných centier predstavuje približne 1,7 mil. štvorcových metrov, z čoho vyše tretinu tvoria práve centrá v Bratislave.


Nákupné centrá sa za posledné desaťročia stali pre ľudí nielen miestom na nákupy, ale aj zdrojom zábavy, kultúry, relaxu či kulinárskych zážitkov a to všetko takpovediac pod jednou strechou. A to nielen pred Vianocami. Rodiny z Bratislavy a okolia v nich tak logicky nechávajú nemalé sumy peňazí.


Hoci obchodné centrá aktuálne evidujú menej návštev ako vlani, nákupné košíky zákazníkov sú v priemere plnšie o 20 – 25 % ako pred pandémiou. Nakupovanie a trávenie času na týchto miestach majú Bratislavčania už zažité. Inak povedané, tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani obmedzenia či možnosť nakupovať online nedokážu zmeniť úplne ich zvyklosti. Obchody či nákupné centrá navyše vďaka prísnym hygienickým opatreniam neboli dosiaľ identifikované ani ako ohniská šírenia nákazy.

 

Ako COVID-19 ovplyvňuje predvianočné nakupovanie Bratislavčanov?

 

  • Menej nákupov, ale za to plnšie košíky
  • Hygienické a bezpečnostné opatrenia vplývajú na nižší počet zákazníkov v predajniach
  • Výrazný pokles nákupov v okolitom zahraničí a návrat zákazníkov do obchodov v Bratislave
  • Dočasný nárast online nakupovania

 

spotrebitelska nalada bratislava 11 2020

 

Zdroj: Prieskum spoločností DATAMAR a MNFORCE


Nákupy s obmedzeniami


Posledný kvartál sme odštartovali prísnejšími bezpečnostnými a taktiež hygienickými opatreniami pre maloobchod. V týchto dňoch sa rozhoduje o opatreniach platných pre nasledujúce decembrové týždne v ekonomike či spoločnosti. Napriek tomu, že obchody nie sú miestom, kde sa nákaza šíri, môžu obmedzenia opäť zasiahnuť aj do tejto oblasti ekonomiky. Zatiaľ možno iba teoreticky, ale v prípade, že by fyzické prevádzky boli počas decembra zatvorené alebo by mohli fungovať iba formou okienka, rozvozu či online kanálom (tak ako to bolo napríklad počas posledného októbrového týždňa pred prvým celoplošným testovaním v SR), tak je otázne, či by takýto obmedzený režim kamenných obchodov spolu s e-commerce dokázal vôbec naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov. A to aj napriek tomu, že online obchody by zaznamenali zvýšený záujem zo strany spotrebiteľov.


Eva Sadovská, analytička
WOOD & Company

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Hašlerky oslavujú 100 rokov

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW