Viac než tretina Slovákov nakupuje vo výpredajoch
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 04. august 2017
Nakupujú aj počas zľavových akcií alebo navštívia viac predajní len preto, aby zohnali tovar za najnižšiu cenu. Vyplýva to z rozsiahleho prieskumu, ktorý nedávno realizovala na Slovensku skupina KRUK. Prieskum sa týkal hospodárenia s rodinnými financiami.
K nákupom vo výpredajoch sa hlási podľa zistení tohto prieskumu úplne rovnaký podiel žien i mužov (37 %), najmä mladých ľudí vo veku 18 až 34 rokov (38 % respondentov). Starší ľudia vo vekovej skupine 45 až 65 rokov nakupujú v zľavových akciách len o trochu menej (38 % opýtaných). Prekvapením nie je ani to, že väčší podiel (41 %) nakupujúcich v zľavách tvoria nezamestnaní respondenti prieskumu, ale líšia sa nákupné zvyklosti obyvateľov rôznych regiónov.
Vo výpredajoch nakupujú najviac obyvatelia Nitrianskeho (42 %) a Trenčianskeho (41 %) kraja, najmenej obyvatelia Bratislavy a Trnavského kraja (v oboch prípadoch 34 %). Takmer 46 % respondentov hľadajúcich najnižšiu cenu nákupu má vyššie vzdelanie. Len minimálne sú rozdiely medzi respondentmi s rôznou úrovňou finančnej gramotnosti.
„Slováci radi nakupujú v zľavách či výpredajoch a často ich k tomu núti ich finančná situácia. Zľavové akcie vyhľadávajú vo väčšej miere nezamestnaní a zadlžení ľudia,“ hovorí Markéta Kolářová, tlačová hovorkyňa spoločnosti KRUK.
Ďalším spôsobom, ako ušetriť peniaze za potraviny a ostatný nutný tovar, sú nákupy v hypermarketoch a v tržniciach. K takémuto spôsobu nakupovania sa hlási 32 % respondentov prieskumu. Najmenej nakupujú na tržniciach a v hypermarketoch obyvatelia Žilinského (28 %) a Košického (29 %) kraja, najviac obyvatelia Trnavského (36 %) a Nitrianskeho (35 %) kraja. Skladba zákazníkov hypermarketov a tržníc sa len veľmi málo líši podľa veľkosti mesta, v ktorom žijú.
„Voľba miesta na nakupovanie súvisí so životným štýlom, bydliskom i ekonomickou situáciou. V hypermarketoch a na tržniciach pritom nakupujú najviac respondenti, ktorí svoju finančnú gramotnosť hodnotia ako základnú či vyššiu,“ dopĺňa M. Kolářová.
Pripravil: dk
Zdroj: KRUK, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com