Spotrebiteľov trápia hlavne rastúce ceny

cenyslovaciČo v súčasnosti najviac trápi slovenské domácnosti? Pre rodiny, v ktorých je aspoň jeden dospelý člen bez práce, je to nezamestnanosť. Pre tých, ktorí síce prácu majú, ale zarábajú málo, je to pravdepodobne zlá finančná situácia.


Každý Slovák má svoje problémy, s ktorými každodenne bojuje. Problémy však má aj naša ekonomika. Prieskum Eurobarometer 415 ešte na jar tohto roka zisťoval, čo podľa Slovákov najviac trápi našu ekonomiku a na druhej strane, čo najviac trápi nás samotných.Odpovede na obe otázky boli síce podobné, ale predsa pri pohľade na seba a svoje vlastné životy Slováci vyzdvihovali niečo iné ako v prípade slovenskej ekonomiky. Situácia v našej ekonomike je skôr zlá ako dobrá – na tom sa zhoduje až 84 % Slovákov, ktorí sa do prieskumu zapojili.

 

Problémom je nezamestnanosť

 

Najväčším problémom, ktorému slovenská ekonomika z pohľadu až 61 % obyvateľov čelí, je nezamestnanosť. Bez práce je na Slovensku aj naďalej približne každý ôsmy ekonomicky aktívny človek. Hoci miera nezamestnanosti v našej krajine už pomaly klesá, na predkrízové úrovne v okolí hladiny 7,5 % má stále na míle ďaleko. Na druhej strane je už ale viac ako polovica Slovákov presvedčená, že negatívne dopady krízy na náš trh práce už dosiahli svoj vrchol a svitá na lepšie časy.Druhým najvážnejším problémom našej krajiny je podľa Slovákov aktuálna ekonomická situácia. Za najpálčivejší problém ju označila tretina opýtaných. V médiách síce slovo kríza rezonuje menej často ako pred rokom či dvomi, no definitívne víťazstvo nad jej dopadmi sme zatiaľ nedosiahli. Slovenská ekonomika v tomto roku podľa odhadov porastie o 2,3 %. V porovnaní s minulým rokom tak pôjde o značné zrýchlenie, avšak na znovuzískanie titulu stredoeurópskeho tigra to postačovať nebude.

 

Pálčivá inflácia

 

Akým problémom najviac čelia samotní Slováci? Hoci od úvodu tohto roku ceny na pultoch našich predajní stagnovali či dokonca klesali, Slovákov najviac trápi inflácia. Rastúce ceny označilo za najpálčivejší problém až 52 % oslovených Slovákov. Ako je to možné, keď podľa štatistík prvá polovica roka priniesla medziročný pokles cien o – 0,1 %? Štatistický úrad SR [ŠÚ SR] meria každý mesiac mieru inflácie na základe zmeny cien tovarov a služieb zaradených do spotrebného koša. Tieto položky sú vyberané účelovo predovšetkým na základe toho, kam najčastejšie smerujú výdavky domácností. V roku 2014 je súčasťou spotrebného koša 709 položiek. No zatiaľ čo niektoré z nich (ako napríklad základné potraviny) sú obsahom našich nákupných košíkov aj niekoľkokrát za týždeň, ku kúpe iných (napríklad auta) sa odhodlávame aj dlhé roky.

 

Polovica výdavkov za potraviny

 

Každá domácnosť je iná a má tak aj iné zloženie svojich výdavkov. Niekto míňa viac na kultúru, iný na zariadenie do domácnosti a ďalší investuje do vzdelávania seba či svojich detí. Existujú ale oblasti, na ktoré míňame všetci bez rozdielu, a tými sú najmä potraviny a bývanie. Na tieto dve oblasti míňa priemerná slovenská domácnosť takmer polovicu svojich mesačných spotrebných výdavkov. V nízkopríjmových domácnostiach je tento podiel ešte vyšší, naopak v rodinách s vyššími príjmami zostáva viac peňazí aj na menej dôležité či tzv. luxusné tovary a služby. Aj preto každý z nás pociťuje cenový vývoj inak a vníma takpovediac svoju vlastnú infláciu. A tak podobne ako existuje pojem pocitová teplota, môžeme hovoriť aj o pocitovej inflácii. Tá je zvyčajne vyššia ako inflácia zmeraná štatistikmi. Aj druhý najčastejší problém Slovákov sa týka peňazí. Rozprávkové „oslík, otras sa" v skutočnom živote nefunguje a takmer štvrtina respondentov v prieskume uviedla, že najviac ich trápi vlastná finančná situácia. O tretie miesto najväčších problémov sa v pomyselnom rebríčku delia nezamestnanosť a oblasť zdravia a sociálnej zábezpeky. Tieto problémy označilo za najpálčivejšie 18

 

Pripravil: dk
Zdroj: analytický tím Poštovej banky podľa Eurobarometer, 2014% Slovákov.
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk