KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Alternatívne pôžičky na nákup zatiaľ príliš neoslovujú

potzickyPokiaľ sa Slováci chystajú kúpiť nejaký tovar za viac ako 200 €, no nemajú k dispozícii celú čiastku, väčšinou si zoberú klasický spotrebiteľský úver. Alternatívne spôsoby financovania zatiaľ na Slovensku príliš nie sú rozšírené.


Polovica ľudí o P2P pôžičkách nikdy ani len nepočula. Dlhodobý prenájom vecí zase mnohí považujú za príliš drahý. No a kúpiť si nejakú vec spoločne s priateľmi taktiež nie je celkom reálne, keďže šesť z desiatich opýtaných takémuto spôsobu financovania nedôveruje. Asi štvrtina respondentov tvrdí, že by sa na takéto alternatívne metódy nenechali presvedčiť za žiadnych okolností. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK.

 

Mať spoločnú kosačku so susedmi by sa oplatilo

 

Väčšie finančné výdavky sa v rodinách zvyknú objaviť nevhod, no často je potrebné ich akútne riešiť. Dosluhujúce auto či chladnička, pokazená kosačka, rozbitý mobilný telefón alebo nefunkčný počítač. Toto sú typické príklady, kedy treba siahnuť hlbšie do vrecka. Stovky, ba až tisíce eur nad rámec bežných výdavkov riešia mnohé domácnosti pôžičkami. Ak peniaze v rodinách chýbajú, ľudia sa väčšinou rozhodnú pre klasickú pôžičku. „Niektoré alternatívne riešenia financovania pritom môžu byť veľmi výhodné. Chceli by ste chodiť na svoju chatu, no dostanete sa tam len raz za mesiac? Dohodnite sa na spoločnej kúpe a striedavom využívaní s príbuznými či priateľmi,“ hovorí Jan Holoch, manažér zákazníckej skúsenosti a finančný špecialista spoločnosti Home Credit.

 

Prieskum ukázal, že spoločné financovanie chaty by bolo prijateľné pre viac ako polovicu opýtaných. Podobne, skoro 50 percent ľudí by bolo ochotných zadovážiť si so susedmi či priateľmi kosačku na trávu. Spoločnú kúpu DVD prehrávača alebo fotoaparátu, ktorý nepotrebujeme každý deň, si ale dokážu predstaviť už len traja z desiatich. V prípade spoločnej kúpy auta je to akceptovateľné len pre 15 percent respondentov.

 

Presvedčiť môže dobrá skúsenosť iných

 

Vo svete už pôžičky P2P vo veľkom fungujú, no na Slovensku je táto oblasť len „v plienkach“. Ako to funguje? Zjednodušene povedané, peniaze sa požičiavajú priamo medzi ľuďmi online pomocou webovej aplikácie. Podľa výsledkov prieskumu o takomto financovaní nepočula takmer polovica Slovákov. Ďalšia viac ako tretina opýtaných takémuto alternatívnemu spôsobu zase neverí. "Kým v zahraničí P2P pôžičky zaznamenali obrovský boom, na Slovensku sa s nimi verejnosť zatiaľ len nesmelo zoznamuje. Ľudia sa uchádzajú o pôžičku, na ktorú sa im zložia ďalší ľudia, pre ktorých ide o investíciu. Pre obe strany sa tým znižujú riziká a dlžník môže dostať nižší úrok,“ vysvetľuje J. Holoch.

 

Čo by ľudí prilákalo k využívaniu P2P pôžičiek? Šiesti z desiatich sa vyjadrili, že by to mohla byť dobrá skúsenosť príbuzných alebo priateľov. Zhruba polovicu opýtaných by presvedčila väčšia pružnosť poskytovateľa takéhoto úveru či nižšie náklady. Na druhej strane, tridsať percent ľudí by sa nedalo presvedčiť za žiadnych okolností.

 

Výhodne prenajať sa dajú aj „top vychytávky“

 

Pokiaľ teda niekto túži po najmodernejšom mobile, nemusí hneď začať so sporením alebo si naň požičiavať. Exituje totiž dlhodobý prenájom s možnosťou obnovy, čiže akýsi operatívny lízing. „Za niekoľko desiatok eur mesačne sa tak je možné dostať napríklad k najvychytenejšiemu mobilnému telefónu. Ak sa tento pokazí, zákazník dostanete náhradný. Navyše mu ho po nejakom čase vymenenia za modernejší. Dlhodobý prenájom je teda vhodný pre tých, ktorí sa nechcú starať o servis, no zároveň chcú chytiť nové trendy. Nevýhodou ale je, že platíte za vec, ktorú nikdy naozaj nevlastníte“, opisuje J. Holoch. Na rovnakom princípe funguje aj prenájom auta alebo notebooku. Slováci si takéto riešenie dokážu predstaviť najčastejšie práve v prípade spomínaného telefónu, kde to pripúšťa až 55 percent opýtaných. Naopak, dlhodobý prenájom ľuďom „nevonia“ predovšetkým pri domácich spotrebičoch ako sú mixér či vysávač.

 

Neznámemu neveríme

 

Prieskum naznačil, že alternatívne financovanie by mohlo mať na Slovensku potenciál. Zároveň ale potvrdil aj skutočnosť - čo Slováci nepoznajú, tomu skrátka neveria. Prekvapujúco najmenej dôverujú financovaniu vecí spoločne s priateľmi či príbuznými. V prípade P2P pôžičiek má každý štvrtý respondent problém s tým, že nepozná poskytovateľa takéhoto financovania.

 

Pokiaľ ide o dlhodobý prenájom, tam je podľa opýtaných najväčšou prekážkou nevýhodná cena. Zatiaľ čo prenájmom by si auto zadovážila asi len štvrtina opýtaných, takmer dve tretiny by to riešili klasickým spotrebiteľským úverom.

 

alternativne pozicky

 

Pripravil: dk
Zdroj: Home Credit
Poznámka: Prieskum v septembri 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 507 respondentov.
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk