KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Každý piaty Slovák kúpi pred Valentínom kyticu kvetov

kvetyNa blížiaci sa sviatok zamilovaných v priemere minú Slováci 25 €. Mladí ľudia dokonca plánujú utrácať viac ako vlani. Zaujímavosťou sú nákupné odlišnosti medzi Slovákmi a Čechmi.


Populárny povodne anglosaský sviatok zamilovaných, deň Svätého Valentína, oslavujú skoro štyri pätiny Slovákov. Osláviť sviatok zamilovaných neplánuje iba pätina (21 %) opýtaných Slovákov. Tento rok na jeho oslavu utratia približne rovnako ako vlani, vyššie výdavky plánuje len každý piaty. Najviac peňazí sa minie už tradične za nákupy valentínskych sladkostí. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu realizovaného pre UniCredit Bank v kombinácii s dátami z platobných terminálov. Prieskum bol realizovaný agentúrou Ipsos, metódou online dotazovania, na reprezentatívnej vzorke 840 slovenských a 840 českých respondentov vo veku od 18 do 65 rokov.

 

Koľko za sladkosti a kvety?

 

Pred 14. februárom, ktorý patrí tomuto sviatku, narastá hlavne nákup čokolád a dezertov (34 %). V závese za sladkosťami je pozvanie partnera do reštaurácie (21 %). Sladkosti o niečo častejšie nakupujú podľa tohto prieskumu ženy, priemerne za ne utratia do 12 €. Naopak kvety sú doménou mužov, ako hlavný valentínsky darček ich dokonca plánuje v tomto roku kúpiť 21 % všetkých slovenských mužov. Za kyticu pre svoju partnerku v priemere zaplatia až 22 €. Drahším valentínskym výdavkom je spodná bielizeň, takisto jeden z obľúbených darčekov. Ak sa ju už muži odhodlajú partnerke kúpiť, v priemere utratia 90 €. Zistenie vyplýva z minuloročných štatistík UniCredit Bank zo 41 tis. platobných kariet.

 

Predbehli sme Česko

 

Valentínske zvyky sa ale príliš nemenia. Najväčší podiel respondentov prieskumu plánuje tento rok minúť zhruba rovnaké množstvo peňazí ako vlani. V roku 2015 pritom Slováci na Valentína nakúpili darčeky alebo zaplatili v reštaurácii za celkom 24 €. Je to takmer o 2,5 € menej, ako v rok predtým. Tento rok chce zhruba pätina respondentov svoju útratu zvýšiť, menej peňazí chce na tohoročného Valentína venovať len šesť percent opýtaných. "Ochota míňať na Valentína závisí predovšetkým od veku. Zatiaľ čo tretina mladých Slovákov chce míňať viac než vlani, medzi staršími nad päťdesiat rokov je to len približne 11 %. Valentín je ale rozhodne silný fenomén, aj medzi staršími Slovákmi je množstvo tých, ktorí ho už pravidelne oslavujú," hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank. Zaujímavosťou je, že v susednom Česku sa Valentín neuchytil tak silno ako u nás. Neoslavuje ho takmer tretina Čechov, napriek tomu ale počas sviatku zamilovaných celkovo minú o niečo viac. Najpopulárnejším českým valentínskym darom je podľa prieskumov pozvanie do reštaurácie, kde sa v priemere utratí okolo 29 €.

 

Kvety výlučne z Holandska

 

Každý piaty Slovák a dokonca každý tretí Čech plánuje obdariť svoju partnerku na Valentína kvetmi. U mužov Čechov sú pritom kvety najpreferovanejším darčekom pre ich nežnejšie polovičky. Slováci naopak viac doprajú svojim partnerkám sladkosti. Podľa údajov európskeho štatistického úradu (Eurostat) sa kvety v Európe v súčasnosti pestujú na viac ako 80 tis. hektároch, čo predstavuje takmer 1 % ornej pôdy v Európe. Slovensko ani Česko však ani zďaleka nepatria medzi kvetinové veľmoci, kvetinové farmy v oboch krajinách zaberajú len približne 0,01 % ornej pôdy. „Obe krajiny sú tak popri domácej produkcii kvetov vo veľkej miere odkázané na ich dovoz. Ročne sa na Slovensko dovezú kvety v hodnote 3,1 € na jedného obyvateľa, do Česka až v hodnote 4,9 €. Nadpriemerné dovozy kvetov vykazujú najmä nemecky hovoriace krajiny – Nemecko a Rakúsko (11–12 € ročne na obyvateľa), ale aj Veľká Británia, Dánsko, či Luxembursko,“ hovorí Lubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank. Kvety sa na Slovensko aj do Čiech dovážajú takmer výlučne z Holandska (viac ako 90% dovozov kvetov), ktoré je európskou kvetinou veľmocou, avšak práve cez holandské prístavy do Európy prúdia aj kvety z ostatných častí sveta. Zaujímavosťou je, že takmer 1 % kvetov dovezených do Českej republiky pochádza priamo až z ďalekej Kolumbie. Slováci aj Česi najčastejšie dovážajú ruže (približne tretina dovozov kvetov) a chryzantémy (približne desatina dovozov kvetov).

 

Valentínske nakupovanie v grafoch: 

 

valentina2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

valentina1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pripravil: dk
Zdroj a grafy: UniCredit Bank, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk