KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Obchod inovuje a vytvára nové pracovné miesta

Aj v roku 2021 predajcovia potravín a drogistického tovaru, združení v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO), prispievali k zvyšovaniu zamestnanosti a realizovali investície s vysokou pridanou hodnotou pre spotrebiteľa. Naďalej zohrávali významnú úlohu v zásobovaní obyvateľstva a usilovali sa o vytváranie podmienok pre moderné a zážitkovejšie nakupovanie.

 

samo 2021 v

 

Predajcovia SAMO zamestnávali už predtým spolu približne 30 tisíc ľudí, v roku 2021 vytvorili ďalších, takmer 1 000 nových pracovných miest (989). „Spolu so 703 novoprijatými zamestnancami v roku 2020 vytvorili naši členovia za ostatné dva roky takmer 1 700 nových pracovných miest,“ informoval Martin Krajčovič, predseda SAMO a dodal, že „ďalšie tisíce pracovných príležitostí poskytli inou zmluvnou formou študentom, dôchodcom, či ľuďom, ktorí v dôsledku pandémie koronavírusu prišli o pôvodné zamestnanie“.

 


Dôležitosť obchodníkov združených v SAMO pre ekonomiku Slovenska ilustrujú aj údaje o nimi realizovaných investíciách, ktoré vlani dosiahli spolu čiastku viac ako 250 miliónov €. Z toho približne iba 30 % investícií smerovalo do výstavby nových predajní, zvyšných 70 % do investícií s vysokou pridanou hodnotou – inovácií, SMART technológií a pod. Významná je napríklad zvyšujúca sa frekvencia zavádzania samoobslužných pokladníc, elektronických cenoviek, ale aj budovanie nabíjacích staníc pre elektromobily a pod. Veľa sa tiež v minulom roku investovalo do zlepšovania vernostných programov.


Obchodníci SAMO uvádzajú, že v roku 2021 prispeli aj k tlmeniu rastu cien na Slovensku. Aj vďaka obchodníkom tak bol vlani rast cien potravín najnižší za ostatné 4 roky (+1,8 %). „Takýto priaznivý cenový vývoj v našich obchodoch bolo možné dosiahnuť iba vďaka fungujúcemu konkurenčnému prostrediu. Špecifikom obchodu na Slovensku je totiž nielen silné domáce konkurenčné prostredie, ale aj významná konkurencieschopnosť obchodu v susedných krajinách. Napokon, súčasná nákupná turistika do okolitých krajín, hlavne do Maďarska a Poľska, vďaka tamojším opatreniam vlád, je toho najlepším svedectvom,“ upozorňuje M. Krajčovič.


Výsledky predaja za rok 2021


Údaje o predajoch za celý rok 2021 svedčia o oživení obchodu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Zákazníkov začalo v predajniach opäť pribúdať, aj keď ich počet stále nedosahoval úrovne spred pandémie. Silný rast zaznamenal vlani najmä online predaj.


Podľa merania spoločnosti NielsenIQ, maloobchodné tržby na Slovensku vlani medziročne narástli o 3,2 %. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli o 3,1 % a za drogistický sortiment o 3,2 %.


Vlaňajší priemerný rast tržieb obchodníkov združených v SAMO za predaj potravín a drogérie v podstate kopíroval priemerný celoslovenský ročný nárast tržieb, keď dosiahol iba mierne vyšší nárast o 4,23 %.


„Predajne našich obchodníkov ponúkli v období pandémie bezpečnejší nákup. Zavážil aj trend „one-stop shopping“, teda kúpa rôzneho tovaru v rámci jedného nákupu. Naše predajne totiž ponúkajú aj základný nepotravinársky tovar a v mieste ich výskytu nájdu zákazníci aj iné služby, ako napríklad lekárne a pod. Zároveň treba priznať, že maloobchodu nepriamo pomohli aj obmedzenia v sektore HORECA, ktorý bol kvôli lockdownu do konca apríla 2021 utlmený. Prejavili sa však aj investície do modernizácie predajní, ale hlavne do inovácií, vďaka ktorým naše predajne začali ponúkať zákazníkom naozaj zážitkové nakupovanie, s maximálnym možným komfortom,“ uvádza M. Krajčovič.


V roku 2021 sa darilo najmä online predaju, kde predaje za potraviny a drogériu rástli v desiatkach percent. Súčasné dopady na celkové tržby zatiaľ neboli až tak markantné, ale ide o čoraz obľúbenejší a najrýchlejšie sa rozvíjajúci kanál predaja v rámci všetkých regiónov Slovenska.


Priemerný nákupný košík v maloobchode mal vlani hodnotu 13,70 €, čo je medziročný nárast o 3,16 %. Potvrdil sa tiež trend rastúcej obľúbenosti bezhotovostných platieb, ktoré v porovnaní s rokom 2020 vzrástli vlani o 7,4 %, zatiaľ čo hotovostné platby poklesli o 0,55 %. Do veľkej miery to bolo spôsobené nielen nárastom online nákupov, ale aj pretrvávajúcou pandémiou a snahou zákazníkov o bezkontaktné platby. V každom prípade ide o trend, ktorý potvrdzuje správnosť investícií obchodníkov SAMO do rôznych SMART technológií, ktoré bude spotrebiteľ v budúcnosti vyžadovať bez ohľadu na existenciu pandémie.


Situácia vo veľkoobchode


Odlišný trend než v maloobchode mali vlani tržby vo veľkoobchode. Kým tržby vo veľkoobchodných predajniach oproti roku 2020 mierne poklesli, v rámci online predaja, naopak, výraznejšie narástli. Keďže v rámci veľkoobchodných tržieb majú online tržby vyššie zastúpenie, celkové tržby vo veľkoobchode rástli ešte výraznejšie ako v maloobchode, a to na úrovni 6 %. Je to však opäť spôsobené nižšou bázou z roku 2020, ktorá pre reštrikcie sektoru HORECA výrazne zasiahla aj veľkoobchod. Je však pozitívne, že je badať isté oživenie, čo je dobrá správa v rámci vývoja pandémie.


Výsledky predvianočného predaja 2021


Obdobie vianočného predaja, teda november a december, patria tradične medzi najsilnejšie nákupné obdobia v roku. Podľa merania spoločnosti NielsenIQ, maloobchodné tržby na Slovensku narástli v perióde november a december 2021 o 4,0 %. Z toho tržby za potravinový sortiment narástli o 3,8 % a za drogistický sortiment o 4,9%.


Obchodníci združení v SAMO dosiahli v uvedenom období o niečo pozitívnejšie výsledky. Priemerné vianočné tržby v maloobchode vzrástli vlani, v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2020, v priemere o viac ako 7 %. Tržby za predaj potravín v kamenných obchodoch kopíroval tento nárast, oveľa rýchlejšie však rástli tržby za online predaj potravín, ich vplyv na celkové tržby je však zatiaľ nízky. Evidentný bol vyšší záujem spotrebiteľov o prémiovejšie tovary. Mierny pokles zaznamenal predaj drogérie v kamenných predajniach, pričom dôvodom bol pokles predaja v sieťach s potravinami. Naopak, špecializované drogérie zaznamenali nárast. Rovnako online predaj drogérie zaznamenal nárast v desiatkach percent, avšak na celkové tržby to malo zatiaľ menší vplyv.


Priemerná vianočná frekvencia nákupov v maloobchode, v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka, vzrástla o 5,6 %. To bolo spôsobené najmä tým, že v r. 2020 platil od 19. decembra lockdown, kedy frekvencia nákupov klesla až o 20 %. Priemerná hodnota maloobchodného vianočného nákupu, v porovnaní s rokom predtým, narástla o 2,2 %.

 

Veľkoobchod zaznamenal v predvianočnom období 2021 rast tržieb, hlavne v rámci HORECA, o 19,3 %. Dôvodom bola nízka báza v r. 2020, kedy bol HORECA sektor v dôsledku lockdownu prakticky úplne utlmený. Maloobchodníci nakupovali vo veľkoobchode viac o 3,3 %, zvyšní živnostníci si udržali tržby na úrovni roka 2020.


Rástol nielen predaj, ale aj náklady obchodníkov


Na druhej strane, v roku 2021 extrémne rástli aj náklady obchodníkov, hlavne v spojitosti s protipandemickými opatreniami. Obchodníci SAMO vlani na tieto účely minuli 20 miliónov €, čo spolu s 37 miliónmi € vynaloženými v roku 2020 znamená, že ich výdavky na tento účel za ostatné dva roky dosiahli spolu sumu 57 miliónov €. Okrem toho, obchodníci SAMO vlani opätovne vyplatili zamestnancom aj mimoriadne odmeny a bonusy. Náklady boli vyvolané aj legislatívnymi zmenami, ktoré sa prenesú aj do tohto roka, ako napríklad milióny eur investované do nového systému zálohovania, ale aj overovanie účtov v rámci ručenia za DPH, zrušenie niektorých centových mincí a pod.


Filantropia


V roku 2021 pokračovali aj darcovské aktivity obchodníkov združených v SAMO. V rámci finančnej pomoci podporili fungovanie vzdelávacích centier pre marginalizované skupiny obyvateľstva (detí aj dospelých), klimatické projekty, projekty neziskových organizácií a komunít a ďalšie, na ktoré vlani vynaložili spolu viac ako 1,3 milióna €. Pomáhali však aj formou nefinančných darov. Tie boli hlavne vo forme potravinovej pomoci a nepotravinárskych tovarov pre nemocnice, v rámci humanitárnej pomoci, pomoci komunitám, detským domovom, ľuďom v núdzi, útulkom a pod. Hodnota nefinančnej pomoci obchodníkov zo SAMO dosiahla v r. 2021 spolu výšku takmer 6 miliónov €.


Predikcia roka 2022


Pokiaľ ide o nákupné správanie, aj vzhľadom na prognózu inflácie, ktorá by mala byť najmä v prvom polroku vysoká, očakáva sa aj naďalej spotrebiteľský príklon k tovarom s nižšou pridanou hodnotou. Neistota z aktuálneho vývoja pandémie sa totiž preklápa do ekonomickej neistoty domácností. To spôsobí aj silnejúci záujem o cezhraničné nákupy najmä v prvom polroku tohto roka, čo môže oslabiť istý segment maloobchodu. Významným medzníkom bude Veľká noc, ktorá je druhým najdôležitejším obdobím pre obchodníkov a nákupná turistika tak môže mať negatívny dopad. Ten sa môže vzápätí preniesť aj na slovenských producentov potravín, keďže pokles predaja na Slovensku znamená zároveň aj pokles predaja slovenských produktov, ktoré si v zahraničí spotrebitelia nekúpia.


Predpokladá sa, že bude ďalej pokračovať trend zdravého životného štýlu. Tento európsky trend sa čoraz viac presadzuje aj na Slovensku a ukazuje svoj veľký potenciál. Je to najrýchlejšie rastúci trend v rámci EÚ, keď napríklad za ostatných 10 rokov vzrástla spotreba potravín z ekologického hospodárstva v rámci EÚ o 150 %, pričom pandémia tento trend ešte zrýchľuje. Netýka sa to pritom iba bio potravín, ale aj rastlinnej stravy, kde registrujeme veľký záujem zo strany spotrebiteľov.


Čo sa týka odhadov vývoja na trhu, obchodníci v SAMO vnímajú pretrvávajúcu významnú priamu pomoc potravinárom v okolitých štátoch, kým na Slovensku takáto pomoc absentuje. To môže mať negatívny dopad na konkurencieschopnosť domácej produkcie, ktorá sa môže ďalej prehlbovať. Vítajú preto vypísanie nových výziev na modernizáciu, inovácie a ekologizáciu slovenskej potravinárskej produkcie. Rovnako z ich pohľadu absentuje impulz, aby ľudia nevyvážali financie na nákupy do zahraničia, ale podporili domácu produkciu.


Obchodníci zo SAMO predpokladajú, že vzhľadom na očakávanú infláciu budú, rovnako ako v roku 2021, tlmiacim faktorom rastu cien potravín, a to vďaka silnejúcemu domácemu konkurenčnému prostrediu, ako aj blízkeho zahraničia. Obchodníci vidia potenciál najmä v rámci domácej produkcie ovocia a zeleniny, kde je väčšia vôľa spotrebiteľov priplatiť si za drahšiu domácu produkciu.


V roku 2022 sa predpokladá aj celkové oživenie maloobchodu, keďže riziko ďalších lockdownov sa bude postupne znižovať. Spoločenské oživenie pomôže aj rastu spotreby, v prípade upokojovania situácie očakávame aj oživenie cestovného ruchu a celkovo sektoru HORECA, čo dá impulz veľkoobchodnému predaju, ako prirodzenému partnerovi tohto sektora.


Tovary s rastúcou obľubou


Medzi najžiadanejšie potraviny, u ktorých predaj vlani signifikantne rástol, patrili v minulom roku, podľa obchodníkov SAMO, napríklad instantné polievky, či sirupy, keďže ľudia pracovali z veľkej časti roka z domu. Na odbyt išli aj čerstvé ryby, morské plody, či už z dôvodu silnejúceho trendu zdravého stravovania a tiež z dôvodu zatvorených reštaurácií a prípravy týchto jedál doma. Z ovocia stúpol záujem hlavne o banány a čučoriedky.


Z nepotravinárskych tovarov bol vlani najväčší záujem o respirátory, z dôvodu pretrvávajúcej pandémie a povinnosti nosiť ich. Zákazníci tiež viac kupovali kvety, rezané aj črepníkové, keďže kvetinárstva boli prakticky počas prvého kvartálu 2021 zatvorené. Významne rástol aj predaj pleťovej kozmetiky, v dôsledku návratu záujmu zákazníčok k produktom, ako sú napríklad pleťové séra či pleťové masky.


Tovary, ktoré evidovali pokles


Naopak, medzi potravinami, ktorých predaj v roku 2021 poklesol, boli napríklad žuvačky, hlavne z dôvodu nosenia rúšok. Dôvodom však mohlo byť aj zavádzanie ďalších samoobslužných pokladníc v predajniach, čo bol aj pravdepodobný dôvod poklesu predaja cigariet. Ich nižší predaj však zrejme ovplyvnil aj nástup elektronických cigariet, respektíve trend zdravšieho životného štýlu. Menší záujem bol aj o droždie a cestoviny, ktorých predaj sa po extrémnom náraste v roku 2020 vrátil na úroveň bežnej spotreby.


Z nepotravinárskeho tovaru najviac poklesol predaj igelitových nákupných tašiek, a to aj v dôsledku intenzívnej komunikačnej kampane obchodníkov k udržateľnému nakupovaniu. Bol zaznamenaný aj prepad predaja hračiek a potrieb na automobily, keďže možnosť nákupu týchto komodít aj v kamenných predajniach bol oznámený až na poslednú chvíľu a zneistení zákazníci preto preniesli tržby do online predajného kanálu. Následné krátke otvorenie obchodov na poslednú chvíľu pred Vianocami ušlé tržby už nedokázal vykompenzovať. Z dôvodu pretrvávajúcich cestovných obmedzení bol vlani zaznamenaný aj nízky predaj potrieb na cestovanie (kufre, cestovné tašky a pod.), ako aj antibakteriálnych dezinfekčných gélov a mydiel. Tu bola dôvodom poklesu vysoká báza predaja v roku 2020, keď v začiatkoch pandémie bol po nich obrovský dopyt, avšak v súčasnosti sú už domácnosti dostatočne zásobené a nemajú potrebu ďalej tento tovar hromadiť.

 

Zdroj: Slovenská aliancia moderného obchodu
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk