KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Bezobalové predajne sú bežnejšou súčasťou miest

Postupne ich počet rastie a to aj v menších mestách. Majiteľ bezobalovej predajne ŠPAJZKA v Senci a autor myšlienky franchisingového konceptu v tejto oblasti, Peter Kmeť, nám povedal viac.

 

spajzka uvod

 

Prečo ste sa rozhodli pre otvorenie bezobalovej predajne?


Už päť rokov prevádzkujeme e-shop Vážimsiťa.sk (predtým SUŠENÉ.sk) so sypaným, váženým sortimentom potravín. Časť produkcie sme od začiatku balili do papiera, prípadne do vrecúšok, ktoré si k nám zákazníci posielali. To sa ešte o bezobalovom predaji na Slovensku veľa nehovorilo a neboli ani žiadne indície o tom, že by práve toto bola forma predaja, ktorá môže pomôcť „zachrániť planétu“. K otvoreniu kamennej predajne ŠPAJZKA prispeli naše pocity z dovolenky v Taliansku, kde sme videli množstvá plastového odpadu v meste a aj na pláži. Utvrdilo nás to v presvedčení, že na Slovensku to takto nechceme mať. Našou ambíciou nie je zmeniť svet, chceme aspoň málom prispieť k znižovaniu potreby hromadiť plastový odpad a zároveň ísť príkladom aj ostatným.

 

V čom je bezobalový obchod prínosný pre spotrebiteľa, obchodníka a spoločnosť ako takú?


Učíme zákazníkov, a často aj samých seba, že mnohé veci nepotrebujeme. Žijeme v nadbytku a to produkuje zbytočný odpad. Netýka sa to len nakupovania potravín, je to aj o prístupe k životu. Nesnažíme sa o dokonalosť, len prestávame mechanicky a bezmyšlienkovite konzumovať. Zaujímame sa viac o pôvod a kvalitu produktov, no tiež o to, čo sa stane s odpadom z týchto produktov a hľadáme možnosti ako vyprodukovať čo najmenej odpadu. Plasty však nie sú pre nás nepriateľ č.1. Je to o zodpovednejšom prístupe k odpadu ako takému, o triedení odpadu, o jeho zbieraní, o vytváraní komunít s rovnakým zmýšľaním. A o tom, ako všetko toto vnímať prirodzene a s potešením. Takto môžeme byť užitoční sebe, aj iným. Takto nastavené myslenie prerastá do širšieho a hlbšieho významu aj pre spoločnosť ako takú.

 

Čo je dôležitým predpokladom úspešného fungovania ak je takáto predajňa situovaná v menšom meste?


Do bezobalových predajní sa nehrnú zástupy zákazníkov. Zatiaľ. Nie každému z nás vyhovuje niesť do predajne aj niečo iné ako peniaze či platobnú kartu. Myslím si, že je za tým pohodlnosť a všeobecne nízke povedomie o odpadoch. Kúpim, rozbalím a obal vyhodím. Jednoduché... Odpad niekto odvezie a môj kôš je opäť prázdny. Nestaráme sa kde a ako odpad končí. Netýka sa nás to bezprostredne. Kým nestojíme pred mestskou skládkou odpadu nevnímame to. Toto všetko spôsobuje, že bezobalový obchod navštívi len zlomok obyvateľov mesta. Percento uvedomelých zákazníkov našťastie rastie s pribúdajúcimi informáciami o vývoji globálnej klímy, s pribúdajúcimi aktivitami komunít, ktorým záleží na čistejšom a zdravšom prostredí a tiež snahou bezobalových predajní o pozdvihnutie povedomia o odpadoch, triedení a jeho nevytváraní.


Aká je pozícia bezobalových predajní v menších mestách oproti tým vo väčších mestách?


Otvoriť si bezobalový obchodík v menšom meste sa môže zdať rizikové, ale z nášho pohľadu je vždy potrebné posúdiť špecifiká daného mesta. Je napríklad dôležité vedieť, ako takéto mesto pristupuje k triedeniu odpadu, aké majú jeho obyvatelia možnosti triediť odpad na verejných priestranstvách, či v takomto meste fungujú komunity „zero waste“ alebo či sa komunitne kompostuje. Je dobré vedieť aj o tom, ako sa obyvatelia daného mesta zapájajú do dobrovoľníckych aktivít na ochranu prírody a podobne. To všetko môže napovedať o vyššom štandarde mesta ako inštitúcie a aj jeho obyvateľov. Ak to tak je, otvorenie bezobalového obchodu padne obyvateľom veľmi vhod a je vítaným rozšírením možností ako nevytvárať zbytočný odpad. Samozrejme, záleží aj na prístupe personálu takejto predajne a tiež majiteľa, ako sa mu podarí posilniť miestnu komunitu, či dokáže byť vzorom pre ostatných a príkladom nových možností, nápadov a kreativity.

 

Kto je vaša cieľová skupina?


ŠPAJZKU navštevujú najviac ženy, patrí im až 90% - ný podieľ. Je to preto, že ženy majú bližšie k nákupu potravín, na druhej strane im viac záleží na prostredí v ktorom žijú. Oveľa viac ako nám mužom. Väčšina žien citlivejšie vníma otázky ekológie. Ochotnejšie a rýchlejšie sa prispôsobí novým výzvam a čo je najpodstatnejšie, dokáže ich jednoduchšie preniesť do každodenného života. Pozitívne je aj to, že veľká skupina našich zákazníčok k nám prichádza so svojimi deťmi. A najúžasnejšie sú tie prípady, kedy sa na základe iniciatívy dieťaťa stala našim zákazníkom nielen jeho mama ale aj celá rodina.

 

Ako ste na začiatku pristupovali ku skladbe sortimentu? Na základe čoho sa rozhodujete, čo zaradíte do sortimentného portfólia?


Sortiment ŠPAJZKY vychádzal zo sortimentu e-shopu SUŠENÉ.sk a tým boli najmä sušené produkty s nízkym obsahom vody ako sušené ovocie a zelenina, oriešky, koreniny, bylinky, huby, soľ a cukor. Sortiment sa postupne rozšíril o strukoviny, cestoviny, ryžu, múku a kávu a pribudli tiež medy, sirupy a džemy. Posledné pribudli extra panenské oleje. V súčasnosti má ŠPAJZKA s rozlohou len 20m2 až 400 druhov prevažne sušených, sypaných produktov a prevažujú produkty slovenskej a českej produkcie.

 

Prezradíte nám niečo zo stratégie a základných kritériách pri výbere dodávateľov? Čo musí dodávateľ spĺňať, aby voľba padla práve na neho?


Uprednostňujeme menších lokálnych dodávateľov. Snažíme sa spoznať ich produkty a ak je to možné aj ich samých, pretože osobnosť a prístup výrobcu k jeho produktom a zákazníkom často napovedá aj o kvalite samotného produktu. S viacerými výrobcami a dodávateľmi spolupracujeme už 6. rok. Ich výrobky nie sú pre nás nové, a za tie roky nás presvedčili o kvalite aj serióznom prístupe.

 

Vzhľadom na to, že ide o bezobalovú predajňu, zákazníci si k vám na nákup nosia svoje vlastné nádoby. Môžu si nádoby zakúpiť aj u vás a opakovane ich používať?


Po roku prevádzky u nás prevažujú zákazníci s vlastnými obalmi. Sú rôzne - od malých koreničiek a pôvodných obalov napríklad z korenín, či orechov, cez opakovane používané ZIP vrecká, či vrecká vlastnoručne ušité z rôznych materiálov, až po veľké zatváracie dózičky a sklenené poháre z rôznych produktov. Tu je na mieste vyzdvihnúť prístup zákazníkov, ktorí si do bezobalových predajní prinesú pomerne ťažký náklad sklenených pohárov a dóz. V predajni si ich naplnia a ešte ťažšie si ich odnášajú. Toto už ale nie je o pohodlnosti. Je to o presvedčení, že veľké veci sa začínajú u jednotlivca a jeho zmene a prístupu k tvorbe odpadu z obalov.

 

Odborníci z Úradu verejného zdravotníctva i niektorí obchodníci sa stavajú kriticky k bezobalovým predajniam z dôvodu hygieny. Aký máte názor?


Ako v každom podnikaní, aj v bezobalovom obchode je to o prístupe zodpovedných osôb a dodržiavaní pravidiel. Ak si uvedomíte, čo môže vo vašej prevádzke spôsobiť problém a túto časť posilníte a pravidelne kontrolujete, riziká sa môžu znížiť na minimum. Je to najmä o teplote a vlhkosti prostredia, v ktorom sú potraviny uložené. Preto je ŠPAJZKA klimatizovaná a navyše dômyselne odvlhčovaná. Snažíme sa dosiahnuť a vytvoriť prostredie typickej špajzky, ako sme to poznali v minulosti. Išlo o chladné a suchšie miesta v dome, kde potraviny vydržali dlhšie. Problémom môžu byť práve zákaznícke obaly. Aj tu však platí, že kontrolou pri plnení zákazníckych obalov môžeme predísť problémom. Práve z tohto dôvodu je ŠPAJZKA predajňou s obsluhou. Každý obal chytíme do ruky, skontrolujeme a na prípadné nečistoty zákazníka upozorníme. V prípade znečisteného obalu odmietneme obal naplniť a ponúkneme alternatívu z našich pripravených papierových obalov.

 

Ako sa darí vašej predajni? Získali ste si svojich verných priaznivcov? Narastá ich počet?


ŠPAJZKA je špecifické miesto. Príde k nám napríklad nový zákazník s cieľom len sa pozrieť. Väčšinou je príjemne prekvapený šírkou nášho sortimentu. Všetky produkty vidí v priehľadných dózach a mnohé môže ochutnať. U nás zákazníka nemusíme nútiť, aby si kúpil to či ono. Ak mu niečo z ponuky chutí, kúpi si to. A navyše sa často aj vráti, pretože bol spokojný. Je to jednoduché a funguje to. Krásne je napríklad to, že pri takomto malom formáte obchodu, máme k zákazníkom oveľa bližšie. Časom sa zo zákazníckej roviny vytvárajú nové priateľstvá, vznikajú nové myšlienky a projekty, a tým sa celá myšlienka nevytvárania zbytočného odpadu posúva novými smermi a posilňuje celá komunita.

 

Umožňujete aj nákup cez e-shop?


Náš e-shop sme po otvorení ŠPAJZKY premenovali zo SUŠENÉ.sk na VÁŽIMSIŤA.sk a v podstate sme na začiatku. Tým, že už sme platcami DPH, sme zaujímaví aj pre skupinu maloobchodných zákazníkov, ktorým ponúkame zaujímavú službu tlače ich loga na etikety nakúpených produktov. Táto skupina zákazníkov sa rozrastá. E-shop teraz prechádza zmenou možnosti vybrať si typ obalu. To značí, že aj spotrebitelia si budú pri objednávke môcť vybrať do akého obalu im produkt zabalíme.

  

Na Slovensku ste vytvorili prvý franchisingový koncept v oblasti bezobalového obchodu pod názvom ŠPAJZKA. Čo vás k tomu viedlo?


Inšpiráciou nám boli naši zákazníci. Dostávali sme spätnú väzbu o jedinečnosti, príjemnom prostredí v obklopení tovaru, vôni korenín, či byliniek, príjemnom prístupe obsluhy a zaujímavej motivácii v nákupe do vlastných obalov. Povedali sme si, že keď toto dokáže jeden obchodík, malo by to fungovať v každom jednom, ak sa dodržia rovnaké princípy a procesy predaja. A tak sme otvorili prvú franchisingovú predajňu v Trnave a po pár mesiacoch sa potvrdilo, že prístup a nadšenie zákazníkov je rovnaké ako v ŠPAJZKE v Senci. Cítia sa tam rovnako príjemne, sú spokojní a vracajú sa. V novembri sme otvorili tretiu ŠPAJZKU v Rovinke a ďalšia pribudne v Modre.

 

Výhodou franchisingového konceptu je, že budúci majitelia predajní majú presné noty ako má predajňa vyzerať, aké hygienické štandardy musia majitelia dodržiavať z pohľadu zákona, aký prístup k produktom je potrebný z pohľadu kvality a spôsobu skladovania, aký sortiment sa v predajni bude predávať atď. Veľkým plusom sú vzťahy a dohody s výrobcami a dodávateľmi či nastavenie jednotnej cenotvorby. Ako oslovujete potenciálnych záujemcov o koncept ŠPAJZKA?


Sme aktívni na sociálnych sieťach a ponúkame možnosť otvoriť si ŠPAJZKU vo vlastnom meste. Záujem o spoluprácu nás teší, no snažíme sa vyberať spomedzi záujemcov takých ľudí, ktoré majú vzťah nielen k produktom a predaju, ale intenzívnejšie vnímajú aj stránku ekológie a vyznačujú sa podobným vzťahom k prírode a jej ochrane ako my. Nerobí im problém organizovať komunitné akcie a byť dobrým príkladom pre ostatných. ŠPAJZKA nie je projektom na rýchle zbohatnutie. Je to náročná a najmä ručná práca a je to o pozitívnom prístupe k zákazníkom. No na druhej strane je to veľmi užitočný projekt s príjemnou spätnou väzbou od zákazníkov. A to tú drinu vyvažuje. Cítiť sa užitočný je dnes k nezaplateniu.

 

Čo musí spĺňať záujemca o prevádzkovanie konceptu ŠPAJZKU?


Na našom blogu https://blog.vazimsita.sk/otvor-si-spajzku-vo-svojom-meste/ ponúkame základné informácie ako sa dá otvoriť takýto obchodík. Záujemcov tiež pozývame do ŠPAJZKY v Senci, aby na vlastnej koži a počas nákupu zákazníkov privoňali k atmosfére v predajni. Prínosné je, že vidia ako sa zákazníci cítia, ako reagujú a čo preferujú. Je to veľmi užitočná návšteva a máme na ňu veľmi dobré referencie.

 

Ak sa pre takúto formu spolupráce rozhodne niekto, kto nemá skúsenosti, ale chuť a zanietenie pre prospešnú vec, viete mu byť pri rozbehu nápomocní?


Každý náš partner môže počítať s veľmi osobným prístupom. Každá nová ŠPAJZKA je obrazom tej prvej. Máme pravidlá a rovnaké postupy, snažíme sa dodržiavať rovnaké procesy i prístup k zákazníkovi. Radi by sme vytvorili malú sieť, ktorej užitočnosť bude rásť s každým novým obchodíkom, s každým novým nadšencom.

 

Spomenuli ste už fungujúce franchisingové predajne v Trnave a v Rovinke. Ako sa im darí?


ŠPAJZKA v Trnave funguje štvrtý mesiac, má výbornú polohu a prekonala všetky očakávania majiteľky aj nás. Trnava a jej obyvatelia sú nadšenci bezobalového nakupovania. V blízkom okolí ŠPAJZKY sú totiž ešte ďalšie dve bezobalové predajne a vyzerá to tak, že sa darí všetkým. Je to veľmi dobrý signál aj pre iné mestá a mestečká. ŠPAJZKU v Rovinke sme otvorili len nedávno. Zatiaľ je na hodnotenie výsledkov skoro, ale prevádzkujú ju mladí a nadšení ľudia, je v modernom prostredí a spĺňa práve tie predpoklady umiestnenia v malom mestečku. ŠPAJZKA Modra bude naopak zo všetkých najväčšia a opäť umiestnená v malom mestečku.

 

Plánujete otvárať ďalšie franchisingové predajne v blízkej dobe? V akých mestách?


Dlhšiu dobu komunikujeme so záujemcami z ďalších miest ako sú Trenčín, Žilina, Dubnica nad Váhom, Liptovský Mikuláš, Košice aj Bratislava. Uvidíme, ktoré mesto bude mať svoju ŠPAJZKU už onedlho.

 

 

 

Pripravila: jk
Foto: ŠPAJZKA

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk