KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Záujem zákazníkov o darovanie potravín pre ľudí v núdzi rastie

Tento zámer sa dá uskutočniť aj prostredníctvom realizovaných potravinových zbierok obchodníkov. O tom, ako prebieha potravinová zbierka v reťazci Tesco, ktorá je najväčšia na Slovensku, aký priniesla v tomto roku výsledok a aké novinky ponúkla, sme hovorili s Veronikou Bush, riaditeľkou komunikácie siete Tesco na Slovensku.

 

veronika bush

 

V tomto roku ste organizovali v spolupráci s charitatívnymi organizáciami v poradí siedmy ročník veľkej potravinovej zbierky. Čo sa zmenilo oproti minulému roku?


Dôležitou zmenou bolo navýšenie počtu predajní, v ktorých táto aktivita prebiehala. Zapojilo sa ich až 120, v minulom roku ich bolo 113. V rámci týchto prevádzok bolo možné prispieť a darovať, či už trvanlivé potraviny alebo základné hygienické potreby.


Azda najväčšou zmenou oproti minulým ročníkom bolo to, že sme prvýkrát zákazníkom umožnili darovať potraviny aj online, cez Tesco Online nákupy. Predpokladali sme, že tým oslovíme hlavne zaneprázdnených ľudí, ktorí si ťažšie nájdu čas na návštevu našej kamennej pobočky. Online darovanie prebiehalo dlhšie, do 3.12. a pre tento účel sme pripravili balíčky v hodnote od 5-12 €. Boli vyskladané tak, aby spĺňali potreby rôznych kategórií ľudí, ktorí sú odkázaní na pomoc. Z pripravenej ponuky si záujemcovia o darovanie mohli vybrať podľa svojich možností, následne balíček vložili do virtuálneho košíka a my sme sa postarali o všetko ostatné. Inšpirovali sme sa Českom, kde sa takáto forma zbierky uskutočnila v minulom roku. Osvedčila sa, a preto sme sa rozhodli aj pre Slovensko.

 

Čím ste sa riadili pri príprave balíčkov?


Pripravovali sme ich v spolupráci s charitatívnymi pracovníkmi, keďže oni najlepšie vedia, čo ľudia v núdzi potrebujú, aké sú ich požiadavky a potreby. Našich zákazníkov v obchodoch informovali dobrovoľníci z partnerských organizácií alebo kolegovia o tom, aké produkty sú najvhodnejšie na darovanie.

 

Aké tovary ľudia najviac vyberali za účelom darovania v predajniach?


Najčastejšou voľbou boli aj v tomto roku cestoviny, ryža, múka, káva, cukor alebo konzervované potraviny. Išlo o trvanlivé potraviny, ktoré vydržia dlhšie a dajú sa z nich rýchlo pripraviť rôzne teplé jedlá. Nechýbali ani hygienické potreby či základný drogériový tovar.


Do potravinovej zbierky sme nezaradili čerstvé potraviny. Nepredané čerstvé potraviny sú u nás súčasťou každodenného darovania.

 

Aká je priemerná hodnota darovaných potravín?


Je to veľmi individuálne. Sú zákazníci, ktorí prispejú vreckom cestovín, ale aj takí, ktorí naplnia celý nákupný vozík. Často dobrovoľníkov prekvapia ľudia, ktorí priznajú, že sami to nemajú v živote jednoduché, napriek tomu sa podelia aj o to málo, čo majú.

 

K dispozícii máte už aj tohtoročné výsledky. Ako dopadla tohtoročná Tesco potravinová zbierka?


Zákazníci darovali v tomto roku viac ako 171 ton trvanlivých potravín a drogérie v celkovej hodnote 260-tisíc €. Rovnako, ako po minulé roky, aj v tomto roku Tesco daruje zapojeným charitám finančný príspevok vo výške 20 % hodnoty vyzbieraného tovaru. Medzi organizácie prerozdelíme viac ako 52-tisíc €, aby mohli naďalej pomáhať tým, ktorí to najviac potrebujú, Najväčšie množstvo potravín odovzdali zákazníci v mestách Dubnica nad Váhom, Krásno nad Kysucou, Žilina, Senec a Bratislava. Dobrovoľníkmi sa aj v tomto roku stali naši kolegovia, pomocnú ruku konkrétne podalo viac ako 150 kolegov. V rámci Tesco Online nákupov sa vyzbieralo viac ako 110 balíčkov v hodnote vyše 1 000 €.

 

Na porovnanie, vlani sa vďaka zákazníkom podarilo v predajniach Tesco vyzbierať 147 ton trvanlivých potravín a drogérie v hodnote 210-tisíc €. Potravinovú zbierku sme v tomto roku organizovali s Potravinovou bankou Slovenska, Slovenskou katolíckou charitou, Depaul Slovensko, Evanjelickou diakoniou ECAV na Slovensku a OZ Vagus.

 

Neuvažujete pridať k potravinám a hygienickým potrebám v budúcnosti aj odevy? Aj tie by zrejme ľudia v núdzi ocenili...


Momentálne sa pozeráme aj na iné spôsoby, akými môžeme pomôcť ľuďom v núdzi. V súčasnosti však už spolupracujeme s Ministerstvom zahraničných vecí SR a Ministerstvom vnútra SR, v rámci tejto spolupráce vyradené oblečenie z predaja posúvame na humanitárne účely, darujeme ho ľuďom v krízou postihnutých oblastiach v zahraničí. Takto sme doteraz darovali už viac ako 61-tisíc kusov oblečenia.

 

Potravinové zbierky majú na Slovensku stále viac priaznivcov. Predpokladám, že v každom vašom zapojenom maloobchodnom formáte je podoba tejto aktivity iná, daná najmä veľkosťou a celkovými možnosťami predajnej plochy. Čím sa odlišujú v tomto väčšie predajne od menších?


Vo väčších predajniach evidujeme vyšší záujem zákazníkov o darovanie. Veľakrát v rámci nakupovania prihodia ďalšie tovary, ktoré darujú. Naopak, v menších predajniach je to o niečo náročnejšie, najmä ak si sem zákazník príde len po jednu - dve potraviny.

 

V minulosti ste vo vybraných menších formátoch realizovali aj tzv. pasívnu zbierku. Čím sa odlišovala? Ako sa osvedčila?


Fungovala tak, že vo vybraných predajniach sme mali umiestnené len pripravené nákupné košíky, bez dobrovoľníkov. Kto chcel, niečo do košíka vložil. S týmto modelom sme sa rozhodli nepokračovať. Ukázalo sa, že ľudský kontakt je pri takejto aktivite nevyhnutný. Záujemcom o darovanie je totiž potrebné vysvetliť, prečo takáto aktivita vznikla, aký má význam, čo môžu konkrétne oni urobiť a tiež je vhodné ozrejmiť im, kam všade putujú aj nimi darované potraviny.

 

Pravdepodobne práve kvôli chýbajúcim informáciám sme cítili nižšie zapojenie zákazníkov. Rozhodli sme sa preto ísť inou cestou. Vo všetkých predajniach, ktoré sú zapojené, máme k dispozícii šikovných dobrovoľníkov z partnerskej charitatívnej organizácie alebo z radov našich kolegov Tí proaktívne oslovujú zákazníkov a rozdávajú im letáčiky a usmerňujú ich, aké potraviny sú vhodné na darovanie.

 

Ako vnímajú a prijímajú bežní spotrebitelia problematiku boja proti plytvaniu potravinami ? Zmenilo sa na tomto v posledných rokoch niečo? Akí spotrebitelia sú tejto myšlienke viac naklonení?


Vnímame, že rôzne generácie zaobchádzajú vo všeobecnosti s potravinami rôzne. Súvisí to do istej miery aj s úctou k potravinám ako takým. Starší spotrebitelia si ešte pamätajú dobu, kedy si museli všetko vypestovať sami, potraviny si viac vážia a neplytvajú nimi. Iný prístup vnímame u zástupcov strednej alebo mladšej generácie. Títo spotrebitelia sú ekonomicky aktívnejší, nie sú až tak cenovo citliví . Na druhej strane vo všeobecnosti vnímame vyšší záujem o kvalitné a zdravšie potraviny. Mnohí mladší ľudia sa zaujímajú aj o spôsoby varenia bezo zvyškov, uvažujú aj nad dopadmi svojho každodenného správania na životné prostredie. Možno niektorí vedia, že potravinový odpad je zodpovedný za 8 % globálnych emisií skleníkových plynov.

 

Na Slovensku je v súčasnosti len niekoľko registrovaných organizácií, ktoré sú oprávnené prijímať potraviny určené pre ľudí v núdzi. Nie je ich málo?


V Tescu sme neradi, keď sa plytvá potravinami, ktoré sú stále vhodné na ľudskú konzumáciu. Preto darujeme nepredané potraviny zo všetkých našich predajní prakticky denne a tu už vnímame určité bariéry. Kapacity miestnych charít sú v rôznych regiónoch rôzne. Predovšetkým na západe Slovenska by sme dokázali spolupracovať s viacerými organizáciami. Veríme, že nám v tomto ohľade pomôže legislatíva, keďže od januára sa mení Zákon o dani z príjmu. Od januára budeme môcť darovať potraviny bezodplatne potraviny aj iné organizácie ako Potravinová banka Slovenska, vďaka čomu veríme, že dokážeme ešte viac pomáhať ľuďom v núdzi.

 

Ako hodnotíte legislatívu v oblasti darovania potravín?


V Tescu už dlhodobo darujeme potraviny ľuďom v núdzi. Aktuálne sme sa dostali do momentu, kedy dokážeme darovať potraviny zo všetkých našich predajní, treba však povedať, že je to výsledok našej dlhodobej systematickej práce. Čo sa týka aktuálnej legislatívy o darovaní potravín, vítame flexibilnejšie nastavený systém darovania a konštruktívny dialóg, ktorý predchádzal prijatiu legislatívy. Veríme, že takto nastavený systém povzbudí aj ďalších, aby pomáhali tým, ktorí to potrebujú.

 

V tomto roku ste uviedli v súvislosti s potravinovou zbierkou viaceré novinky. Predpokladám, že tie sa týkajú aj oblasti darovania potravinových prebytkov. Máte ešte niečo ďalšie v zálohe?


Vďaka našej usilovnej práci sme už dosiahli zaujímavé výsledky. Sme veľmi pyšní, že len za dva roky sme dosiahli cieľ OSN 12.3 znížiť potravinový odpad o polovicu. Na druhej strane si uvedomujeme, že je pred nami stále ešte veľa práce, a preto nepoľavíme.


Do roku 2025 sme sa totiž zaviazali, že dosiahneme nulový potravinový odpad. Tá náročnejšia časť práce je tak ešte pred nami. Súčasne chceme pomôcť menej plytvať aj našim dodávateľom aj zákazníkom, usilujeme sa o posilnenie spolupráce naprieč celým dodávateľským reťazcom. Teší nás, že v tomto roku sa k nám pridali aj piati stredoeurópski dodávatelia. Tí sa zaviazali v septembri, že zmerajú množstvo svojho potravinového odpadu a dosiahnutý výsledok zverejnia o rok. Medzi zapojenými je dokonca aj jeden menší slovenský dodávateľ.


Okrem toho by sme sa chceli v budúcom roku zamerať aj na našich zákazníkov, ktorým chceme pomôcť znižovať potravinový odpad v domácnostiach, keďže najviac odpadu vzniká práve tam, hoci si to mnohí neradi priznávame.

 

V Česku a Poľsku testujete zaujímavú mobilnú aplikáciu, ktorá úzko súvisí s touto problematikou. O čo konkrétne ide?


Food cloud, írsky startup, je jednoduchá aplikácia určená pre mobilné telefóny. Pomáha prepájať obchod s miestnou charitou - záujemcom o nepredané potraviny, ktorý by ich vedel rýchlo posunúť ľuďom v núdzi. Funguje to tak, že do aplikácie zadáme všetko to, čo máme aktuálne k dispozícii na darovanie a tiež množstvo týchto potravín. Ten, kto prejaví záujem, sa prihlási a dohodneme si čas odberu.


V budúcom roku by sme túto aplikáciu chceli predstaviť aj na Slovensku. Predpokladáme, že nám to takisto výrazným spôsobom pomôže pri dosahovaní nastavených cieľov. Organizácie majú totiž často rôzne potreby, nie všetky druhy potravín potrebujú a toto by bola jedna z ciest, ako zefektívniť darovanie. Každý by si tak mohol odobrať to, čo v danej dobe potrebuje, zároveň by sme dokázali prepojiť medzi sebou viaceré organizácie pôsobiace v tejto oblasti a rozbehli prínosnú spoluprácu.

 

V súvislosti s rastúcou dôležitosťou eliminácie potravinového odpadu a problematikou darovania potravín mi napadá pozrieť sa podrobnejšie aj na to, aká je cesta bežných potravín vo vašich predajniach...


Máme jasne stanovené postupy. V prvom rade sa usilujeme potraviny predať, robíme všetko tak, aby sme nevytvárali prebytky. Akonáhle vieme, že sa nám to už nepodarí v reálnom čase, usilujeme sa vybrané produkty predať v zľave. Keď sa nám ani to nepodarí, nepredané potraviny, vhodné na konzumáciu, darujeme ľudom v núdzi, to sa deje u nás prakticky denne. Od roku 2015 spolupracujeme s Potravinovou bankou Slovenska. Začínali sme takto so štyrmi predajňami, dnes dokážeme darovať potravinové prebytky ľuďom v núdzi zo všetkých 150 obchodov a tým sme s predstihom naplnili náš ambiciózny plán. Len minulý rok sme takto darovali takmer 2000 ton potravín.


Všetko to, čo už nie je vhodné na ľudskú konzumáciu, sa snažíme využiť ako krmivo pre zvieratá. V minulom finančnom roku 2043 ton potravín poslúžilo ako krmivo pre zvieratá. Ak ani toto už nie je realizovateľné, pracujeme s ďalšími možnosťami, zvažujeme využitie smerom k obnoviteľnej energii, dokonca už využívame kompostovanie. V tejto súvislosti sme uskutočnili v Partizánskom niekoľkomesačný pilotný projekt elektrického kompostéra. Aktuálne sme tento kompostér presunuli do väčšieho hypermarketu v Žiline. Našim cieľom je zistiť možnosti využitia takéhoto zariadenia na väčšej predajnej ploche. Predpokladám, že pôjde o oblasť, ktorej sa budeme viac venovať.

 

Z doterajšej dobrovoľnej roviny darovania potravín by sa po novom roku mohla stať pre obchodníkov a konkrétne prevádzky nad 400m2 povinnosť. Jej nesplnenie by potom malo byť sankcionované. V tejto súvislosti sa vynorilo hneď niekoľko otázok. Čo napríklad vtedy, ak registrované organizácie odmietnu obchodníkom potraviny vziať?


Túto otázku sme už niekoľkokrát v rámci diskusií otvorili. V susednom Česku napríklad platí, že ak registrovaná organizácia potvrdí maloobchodnému reťazcu, že nemá možnosť od neho potraviny odoberať a obchodník sa týmto potvrdením pri kontrole preukáže, nebude sankcionovaný.


Bolo by samozrejme vhodné nájsť spôsob, ako toto vyriešiť a podporiť tieto organizácie. Ak už štát príde s príkazom, vždy by mala nasledovať aj koncovka a maximálna snaha pomôcť vyriešiť danú situáciu. My dokážeme v súčasnosti darovať potraviny zo všetkých našich obchodov, pretože dlhodobo podporujeme, a to aj finančne, Potravinovú banku Slovenska prostredníctvom Nadácie Tesco.

 

Pripravil: Daniel Košťál


Foto: archív V. Bush/Tesco

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk