Concept store je o objavovaní a zážitkoch
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 13. február 2019
Označenie concept stores nezahŕňa predajne, kam sa chodí nakupovať denne. Ten, kto do nich zavíta v nich ale neraz zotrvá veľmi dlho. Ide o trendový predajný formát, ktorému nie sú cudzie pojmy emócia, zážitok, príbeh, atmosféra a autenticita.
Prvé concept stores začali vznikať v centrách módy, v Taliansku a Francúzsku, už v 90. rokoch. Za jeden z prvých je považovaný taliansky 10 Corso Como, ktorý vznikol v roku 1990. Zámerom majiteľov bolo odlíšiť sa od bežných „butikov“ alebo „showroomov“. Okrem širokého výberu rôznych značiek ponúkal aj niečo navyše– originálny nápad. Napríklad 10 Corso Como priniesol do centra Milána zaujímavé spojenie galérie, kníhkupectva a neskôr aj kaviarne a obchodu s trendovým tovarom. Stal sa tak jedným z najdôležitejších kultúrnych centier v Miláne. Dnes už má tento concept store pobočky po celom svete.
Nemenej populárny je parížsky Colette, ktorý vznikol v roku 1997. Okrem známych značiek dáva priestor aj novým, často exkluzívne len pre tento concept store vytvoreným artiklom a kolekciám. Inšpiráciu v Colette našiel aj prvý pražský concept store Simple Concept Store, ktorý bol otvorený v roku 2009 na vychytenej Parížskej ulici.
Za concept store bývajú nesprávne považované napríklad showroomy jednotlivých značiek, najmä automobiliek a výrobcov spotrebnej elektroniky.
„Concept store je mnohokrát, špeciálne v krajinách veľkosti nášho trhu, často zamieňaný so štandardnou predajňou, podľa konceptu danej značky. Concept store by však mal presahovať rámec štandardného obchodu, pokiaľ ide o dizajn, celkový dojem, poskytovaný zážitok, ktorý je spojený s nákupom a špeciálny vybraný tovar. Ponuka tovaru nejde príliš do šírky a množstva tovaru, skôr ide o unikátne vyskladaný mix toho najzaujímavejšieho, čo daná značka ponúka. Orientuje sa na užší okruh zákazníkov, v rámci svojej zvyčajnej cieľovej skupiny,“ uvádza pre RETAIL magazin.sk Mgr. Katarína Paule, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Property Services Slovakia, s.r.o.
V hlavnej úlohe je pojem „neobyčajný“
Bežnou praxou je, že concept stores funguje aj v užšej spolupráci s rôznymi umelcami. Napokon mnohých dostali tieto predajné formáty na výslnie tým, že im poskytli priestor pre ich diela. Nie je výnimkou ani kooperácia obchodu s umeleckými školami, združeniami či nadáciami, ktoré sa venujú danému sektoru, najmä umeniu, kultúre, dizajnu a móde. Concept stores sú svojské aj vďaka rôznym podujatiam pre svoju cieľovú skupinu, pre ľudí z branže, návrhárov, dizajnérov alebo napríklad zástupcov umeleckej a kultúrnej scény. Konajú sa tu rôzne happeningy, premietania filmov, prednášky, krsty, prezentácie a vernisáže. Concept stores ponúkajú rozmanité značky a rôzne produktové línie. Sortiment nie je maximálne široký ani hlboký, ale zato je unikátny a neobvyklý a neobvykle kombinovaný. V Ideálnom prípade by sa nemal tovar dať kúpiť nikde inde ako priamo v concept store alebo na jeho webových stránkach.
Mať concept store je prestíž
V zahraničí funguje tento typ obchodov už takmer 30 rokov. Môžu a sú často zamerané na súčasné umenie, módu, šperky, nábytok, doplnky a iné výrobky alebo na kúsky z kategórií vintage a retro. Ponúkajú jedinečné, dizajnové artikle, ktoré sa nedajú kúpiť nikde inde a sú často vyrobené trvalo udržateľným spôsobom a tiež niekedy 100%ne recyklovateľné.
Concept store môže slúžiť aj na otestovanie cieľovej skupiny a jej správania, prípadne na vytvorenie príbehu a atraktivity na novom trhu. Potom nasleduje expanzia na high-street, na vychytené nákupné ulice alebo na lepšie adresy.
„Vzhľadom na to, že na Slovensku je väčšina moderného retailu sústredená v obchodných centrách, verím, že by v prípade záujmu značky o umiestnenie concept storu, táto dostala príležitosť. Cieľom obchodných centier je totiž aj odlíšiť sa a zaujať niečím výnimočným. Zároveň ide aj o prestíž. Často sa stáva, že značka otvorí concept store ako jedinú predajňu v danej krajine na dlhšiu dobu. Snaží sa jej prostredníctvom čo najviac zaujať a otestovať si daný trh. Čím silnejší a bonitnejší je trh, tým je väčšia pravdepodobnosť otvorenia concept storu,“ konštatuje K. Paule.
6 zásad pre tvorbu concept store
Concept store je teda niečo ako dizajnový multibrandový butik (z franc. boutique = menší obchodík s módnymi šatami a doplnkami), ktorý ponúka špeciálne kúsky a kolekcie, často málo sériového a luxusného charakteru. Svojím spôsobom je to galéria, expozícia, ktorá pravidelne alebo nepravidelne obmieňa vystavené artikle, prípadne prezentuje ucelené portfólio subbrandu a usporadúva rôzne akcie. Jedným z charakteristických znakov concept stores je dočasnosť, nestálosť, sezónnosť, ako v prípade tzv. pop-up stores. Dá sa povedať, že zatiaľ čo pop-up store je skôr dočasný obchod, concept store má dočasnú iba „pop-up expozíciu“. Pop-up store nejakej značky môže byť dokonca aj súčasťou concept store. Tieto predajne sú veľmi tvárne, flexibilne sa prispôsobujú charakteru ponúkaného tovaru. Niektoré vyzerajú tak, akoby obchodník do priestoru len pohodil palety s tovarom, ktorý sa ešte len bude rozvešiavať na vešiaky a ukladať do regálov.
Ďalšou zásadou je lokalita, concept store by mal byť tam, kde je veľký pohyb bonitnej klientely a turistov, prípadne na mieste, ktoré vyniká neopakovateľným geniom loci, príbehom a atmosférou. Ak vidíte pred niektorým obchodíkom v historickom centre mesta posedávať „hipsterov“ s espressom v ruke, pravdepodobne bude týmto obchodom concept store.
Treťou podmienkou je špecifický interiér a svojské prvky in-store marketingu a dizajnu. Concept store nemá unifikované interiérové vybavenie, ale na mieru vyrobený mobiliár, regály, vešiaky, stojany, pulty a podobne. Všetko musí podčiarkovať životný príbeh obchodu, zdôrazňovať vystavený tovar a atmosféru miesta. Niekde sú to exkluzívne materiály typu vzácne dreviny, mramor, exotické rastliny, farby, hudba, vône, inde je to priznaný betónový strop, liaty betón na podlahe, oceľ a lesklé kovy, minimalizmus vo vybavení a hra s prirodzeným svetlom a tieňom.
Mnohé concept stores experimentujú s architektúrou, spájaním umeleckých techník s tradičnými stavebnými procesmi, napríklad pri povrchových úpravách. Vo viacerých nájdete remeselne a tradičnými postupmi vyrobené prvky mobiliáru alebo unikátne krištáľové svietidlá. V súčasnosti sú už aj tu uplatňované digitálne technológie a digital signage.
Štvrtou a nemenej podstatnou podmienkou je špičkovo vyškolený personál a piatou priestor pre rôzne viac-menej komorné stretnutia klientely, zákazníkov a priaznivcov. Neraz je súčasťou concept store aj ateliér majiteľa, spriaznených dizajnérov, kaviareň či cukráreň alebo terasa s unikátnym výhľadom.
Napokon názov. Názvy sú podobné moderným startupom a niekedy priamo pomenúvajú, čím je concept store špecifický. Napríklad Debut Gallery v Prahe je galériou pre originálne šperky, odevy, obuv a dizajnové predmety z ateliérov českých dizajnérov. Slovenský Zin Zin je zasa definovaný písmenom „Z“, ktorého tvar zachovávajú aj výstavné pulty.
Kde sa dá vidieť concept store?
DUSNI3 je multibrandový butik s plochou 350 m2, ktorý funguje v Prahe. Ponúka módne kolekcie viac ako 30 svetových módnych návrhárov, dámsku módu, obuv, kabelky, slnečné okuliare, šperky, parfumy, vonné sviečky a iné doplnky.
„Ako príklad concept store by som uviedla napríklad Nesspresso alebo IQOS v Eurovea v Bratislave. Concept store je aj Decathlon v rovnakom obchodnom centre,“ vymenúva príklady K. Paule.
V nákupom centre Bory Mall funguje concept store Bleble zameraný na dizajn pre deti. Jeho prevádzkovatelia úzkostlivo selektujú hračky, prírodné produkty, retro vychytávky pre deti aj pre dospelých. M.ONA fashion store na Laurinskej ulici v Bratislave ponúka kúsky slovenských a českých návrhárov. V Bratislave je tiež Specialized Concept Store Kaktus Bike v objekte Tri Veže. Ako už napovedá názov, jeho doménou sú bicykle a cyklistika.
Neprehliadnuteľný Slowatch v Bratislave je kurátorský výber zo súčasnej svetovej i domácej módy. V jeho sortimente figuruje minimalistická škandinávska móda, streetwear, tenisky, doplnky, dynamické slovenské značky, menšie európske značky ale aj vybrané kúsky od veľkých svetových značiek.
Yaay CONCEPT STORE v Tatranskej Lomnici je zasa zameraný na bývanie, doplnky, odevy, ekologické tašky a fľašky. Designový Concept Store v Tatranskej Lomnici, čerstvý ako vzduch v Tatrách. Originálny, veselý, funkčný a exkluzívny. Aj takto sa prezentuje tento typ predajne pod tatranskými končiarmi.
Vivi & Lulu v Piešťanoch pôsobí v priestoroch, kde od roku 1927 sídlila predajňa značky Baťa, neskôr drogéria Beitl. Silný genius loci majitelia podčiarkli aj veľmi citlivým prístupom pri rekonštrukcii, pričom použili mnohé pôvodné stavebné prvky. Na Grösslingovej ulici nájdete dizajnový obchodík Pán Medvedík, ktorý založili výtvarníčka a pedagogička a interiér vytvorila dizajnérka Miša Chmeličková. Detský concept store ponúka oblečenie, hračky, hry a doplnky od slovenských, českých aj svetových dizajnérov.
Juraj Turzo
foto: Yaay CONCEPT STORE, Slowatch, Pán Medvedík