KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Konkurencia je silná a precízna

Na východe sa nakupuje v Kotve. Známy názov, no tentokrát nejde o slávny obchodný dom v Prahe, ale o sieť maloobchodných prevádzok v Bardejove a okolí. Sieť predajní Kotva založil v roku 1999 podnikateľ Jozef Beňa.

 

fotojbena v

 

V roku 1999 ste otvorili prvú predajňu potravín v Bardejove. V súčasnosti disponujete 16 maloobchodnými prevádzkami v meste Bardejov a v okolí. Prečo ste sa rozhodli vstúpiť do oblasti podnikania s potravinami?


Som vyučený strojár. V tomto odbore som však pracoval iba jeden rok. Mojim prvým dotykom s potravinami bola práca v mlyne. A tu to všetko začalo. Z mlyna moje kroky viedli k pirohom a od pirohov do reštaurácie. Takto sa vyvíjala moja potravinová cesta od roku 1992 až do roku 1999, kedy som otvoril prvú predajňu potravín v Bardejove. Cítil som, že na našom trhu, na východe Slovenska, chýbajú „malé domáce potraviny“. A tak som začal s budovaním lokálnej siete potravín.


Vybudovali ste sieť, ktorá si získala svojich stálych návštevníkov. Kto je vašou cieľovou skupinou? Ako by ste definovali vašich zákazníkov?


Našou cieľovou skupinou sú rodiny a ľudia v zrelom veku. Skladbu sortimentu a ponuku tvoríme tak, aby si v nej našli svoj produkt spotrebitelia zo všetkých ekonomických vrstiev. Ak by som sa mal pozrieť na zákazníkov v meste a na dedine, nie je medzi nimi podstatný rozdiel.


Majú vaši zákazníci špeciálne požiadavky?


Niekedy áno. Média robia svoje. Ľudia vidia niečo v televízii a nemusí to byť práve reklama, ale napríklad relácia o varení. Niečo sa im zapáči a okamžite hľadajú ingrediencie do receptu. Inšpirujú sa aj zahraničím. Ak niekto z rodiny žije v zahraničí a prinesie niečo, čo na Slovensku bežne nedostať kúpiť, zákazníci si to v danej lokalite odrazu pýtajú.


Čo všetko nájde zákazník vo vašich predajniach?


V prvom rade kladieme dôraz na to, aby naše predajne mali dostatok tovaru typickej dennej spotreby, t.j. čerstvé potraviny. Potraviny týždenného charakteru ako sú trvanlivé potraviny, či hygienické potreby. Ale aj tovar dlhodobejšej spotreby ako sú pracie prostriedky a podobne. Sortiment darčekového charakteru je však tiež dôležitou súčasťou každej našej predajne.


Do akej kategórie na základe predajnej plochy patria predajne siete KOTVA?


Naše predajne patria do kategórie mini supermarkety. Predajná plocha predstavuje 50 až 150 m². Najväčšiu predajňu máme v Kračúnovciach a má 150 m². Paradoxne sa nachádza na dedine. V Bardejove máme dve predajne s predajnou plochou 100 m². Tretia bardejovská predajňa je darčeková. Túto špecializovanú predajňu si vyžiadali naši zákazníci. Pýtali si rôzne špeciálne delikatesy a tovar darčekového charakteru. Keďže sa nedalo donekonečna rozširovať sortiment klasických predajní, rozhodli sme sa otvoriť špecializovanú predajňu. V súčasnosti má svojich stálych návštevníkov a teší sa veľkej obľube. Niektorí zákazníci chodia pravidelne po delikatesy, ktoré obľubujú. Iní chodia 2-3 krát ročne špeciálne po darčekové koše.

 

kotva minimarket

 

Ako si vyberáte miesto a priestor pre nové predajne? Ide o cielený premyslený výber, ktorý zohľadňuje konkrétne potreby mesta, či dediny, dostupnosť pre zákazníkov, možnosť parkovacích miest a ďalšie dôležité atribúty, ktoré vytvárajú komfort pre zákazníkov?

 

Primárna a zásadná podmienka pri hľadaní nových priestorov je, že obec, v ktorej zamýšľame otvoriť predajňu, musí mať minimálne 500 obyvateľov. Samozrejme, keď sa objaví vhodný priestor pre novú predajňu, vždy zvážime všetky dôležité atribúty budúcej rentability predajne.


V obchode s potravinami ste začínali v roku 1999. Je rok 2018. Ako by ste zhodnotili takmer 20 rokov podnikania v maloobchode s potravinami? Aké zásadné zmeny nastali v tejto oblasti?


Charakterizoval by som to jednou jednoduchou vetou. Kráčame späť. V súčasnosti pôsobia všetky kroky štátu a prostredie, ktoré vedenie štátu vytvára, silne proti slovenskému maloobchodu.

 

 

„ Akýkoľvek zákon, ktorý sa schváli, je v konečnom dôsledku nepríjemný a likvidačný pre malého slovenského obchodníka. Nie až tak pre nadnárodné siete. “ 

 

Ak by som mal hodnotiť maloobchod od roku 1999, vývoj mal určite stúpajúcu tendenciu. Odkedy však na náš trh prišli zahraničné obchodné siete, každá legislatívna zmena je tvrdo nasmerovaná na malého a stredného podnikateľa. Uvediem len zopár príkladov. Registračné pokladnice, fiškálne moduly, moduly, ktoré sa musia posielať elektronickou formou a takto by som mohol pokračovať ďalej.


Z toho vyplýva, že nie je jednoduché na Slovensku v tejto oblasti vytvárať zisk a byť úspešný. Máte nejaký recept ako kráčať v rytme silnej konkurencie? Ako vnímate konkurenčné prostredie u nás?


Konkurencia v oblasti podnikania s potravinami, či už na východe alebo v rámci celého Slovenska je veľmi silná a precízna. Pozrime sa napríklad na letáky nadnárodných spoločností a v Bardejove, i na letáky lokálnej domácej siete. Ja ako malý obchodník nemôžem vynakladať toľko finančných prostriedkov na marketing ako veľké spoločnosti. Musím sa im však prispôsobiť. Nechcem byť prvý, ani druhý, no chcem byť tesne za nimi. Tretí. A tak musím hľadať spôsoby ako. Receptom je mať stále otvorené oči a sledovať, čo sa deje okolo. Informácie sú rozhodujúce.


V súčasnej dobe je často skloňovaný nedostatok kvalifikovaného personálu. Ako sa pozeráte na tento fakt a ako si vyberáte zamestnancov na vaše prevádzky?


Personálna práca je jedna z najťažších v každej spoločnosti. Preto výber pracovníkov robím osobne. Pri rozhodovaní u mňa nie je najdôležitejšie, či je pracovná sila kvalifikovaná alebo nie. Dôležité je, či chce človek pracovať, vzdelávať sa a posúvať ďalej. To je rozhodujúce. Moje vnímanie je nastavené práve naopak. Stará kvalifikovaná pracovná sila má zaužívané spôsoby a metódy.

 

 

„ Konzervatívny prístup nie je úplne ideálny. Brzdí nás v rozvoji. Preto dávam šancu mladým ľuďom, bez praxe, ktorí sa chcú posúvať a naučiť niečo viac. “ 

 

Keď človeka nezaradíš do ringu, nevieš či boxuje alebo nie. A najhoršie je zobrať ľuďom motiváciu. Preto dávam šancu každému, kto sa prejaví, že má o šancu záujem. Myslel som si, že keď budem podnikať, nebudem sa musieť učiť a je to práve naopak. Musím sa vzdelávať a kontinuálne. Zmeny sú neustále, či už legislatívne alebo systémové. Treba byť ostražitý.


Logistika a distribúcia predstavujú jeden zo základov úspechu v podnikaní. V obchode s potravinami je to zvlášť citlivá oblasť. Akú pozornosť venujete tejto oblasti?


Vzhľadom na to, že nedisponujeme centrálnym skladom, každá predajňa je zároveň samostatným predajným skladom. Naše predajne sú prepojené a vedia, ktorá má aký sortiment na sklade. Našich 16 predajní je rozdelených do 4 buniek. Ak vznikne problém, najprv sa rieši v rámci danej predajne, potom v bunke a nakoniec vo firme. Každá predajňa si tovar objednáva samostatne, na základe potrieb, ktoré má v danom meste, či obci.

 

kotva minimarket logo


Prečo ste sa rozhodli práve pre značku KOTVA?


Keď dobre zakotvíte, ste spokojní a nepotápate sa. Srdce je znakom lásky, znakom viery je kríž a kotva je symbolom nádeje. A ja osobne si myslím, že v každej oblasti sú dôležité dve veci. Motivácia a nádej.


Prezradíte niečo zo svojich najbližších plánov v roku 2019?


Najbližšie budeme otvárať tri nové predajne v Bardejove a v strediskových obciach. Všetky tieto predajne budú darčekového charakteru, situované v centre. Patrí im poloha na korze. Zákazníci sa môžu tešiť na moderné prevádzky s bohatým darčekovým sortimentom.


Jana Kuklová
Foto: archív Kotva

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk