KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

LED osvetlenie predajní: Atraktivitu čerstvých potravín zvýrazní osvetlenie

svetlenost1Výskumy dokázali, že vhodné osvetlenie maloobchodných predajní výrazne ovplyvňuje výber zákazníkov. Osvetlenie vplýva aj na celkový dojem z nákupu a prostredia predajne, stimuluje nákupné zvyky a v konečnom dôsledku celkový zážitok z nakupovania a vnímania značky.

 

V špecializovanom seriáli, ktorý vám počas niekoľkých týždňov exkluzívne v spolupráci s odborným portálom RETAIL magazin.sk prinesieme, sa dozviete veľa o technických náležitostiach správneho osvetlenia a spôsoboch, ako ušetriť a zároveň zefektívniť predaj. Poradíme vám, ako správne osvetliť predajne potravín, módne obchody a butiky, ako inšpirovať zákazníkov dizajnom výkladov a ako využiť najnovšie technologické trendy v osvetlení skúšobných kabín. Neskôr sa pozrieme na osvetlenie kancelárskych a skladových priestorov a na záver sa dozviete niečo o osvetlení vonkajších priestranstiev – parkovísk a okolia predajní.

 

Akcentačné osvetlenie

 

Potraviny by mali byť v predajniach osvetlené tak, aby vynikli ich prednosti. V prípade čerstvých produktov je najdôležitejšia správna farba. Revolučnou kapitolou je osvetlenie potravín so zameraním na akcentačné osvetlenie, ktoré, ako je dokázané, pomôže zvýšiť predaj a prilákať viac zákazníkov.

 

V súčasnej dobe si pri osvetlení predajní možno vyberať z energeticky nenáročných riešení, pri ktorých sa dá okrem umelého osvetlenia využiť aj príspevok denného osvetlenia a ušetriť až 30% spotreby energie. Prevádzkovateľ so senzormi denného svetla a s centrálnym riadiacim systémom nielenže usporí, ale zároveň prispeje k ochrane životného prostredia a poskytne maximálny komfort pre ľudské oko. Vizuálne atraktívny dizajn svietidiel a kvalitné osvetlenie ocenia zákazníci už pri prvom nákupe, rovnako ako obchodníci.

 

svetelnost3

 

K plánovaniu osvetlenia v predajniach treba pristupovať individuálne. Dôležitú úlohu hrá totiž potreba vyvolať tie správne emócie, vytvoriť zážitok z nakupovania, vyzdvihnúť ideológiu značky, a pod. V predajniach sa častokrát nepredáva len tovar jedného druhu, navyše, predajne pozostávajú z viacerých pomyselných častí s rôznymi funkciami. Napríklad osvetlenie športových potrieb bude iné ako osvetlenie elektroniky alebo domácich potrieb, rovnako koncept osvetlenia platobných pultov bude celkom iný než osvetlenie kabínok alebo výstavných plôch.

 

Pre jednotlivé priestory však existujú odporúčania, ktoré treba mať na pamäti. Príkladom je index podania farieb (CRI). Maximálna hodnota CRI je rovná CRI denného svetla (CRI 100). Pri všeobecnom osvetlení predajní by hodnota nemala byť menšia ako 80, pri osvetlení potravín a výkladov alebo výstavných plôch by mala byť minimálne 90. Výskumy dokázali, že LED osvetlenie s hodnotou náhradnej teploty chromatickosti (CCT) 4000K stimuluje ľudský organizmus a napomáha zákazníkom cítiť sa uvoľnenejšie a spokojnejšie. Ďalším odporúčaním pre osvetlenie predajní je nepresiahnuť maximálnu hodnotu oslnenia UGR 22, pomer priemernej a minimálnej rovnomernosti osvetlenia 0,4 a dodržať pomer vertikálneho a horizontálneho osvetlenia v pomere 2:1.

 

Horizontálne a vertikálne osvetlenie

 

Pomer vertikálneho a horizontálneho osvetlenia 2:1 zabezpečuje dostatočné množstvo svetla na zorientovanie sa v priestore aj upriamenie pozornosti na vystavené produkty. Horizontálne osvetlenie podlahy by malo mať minimálne 300 luxov. Vertikálne osvetlenie sa používa na nasvietenie regálov, políc a stien. Využívajú sa pri ňom bodové reflektory a asymetické lineárne svietidlá, ktoré by mali byť od plochy, ktorú osvetľujeme, umiestnené vo vzdialenosti rovnej tretine výšky miestnosti. Tak budú dostatočne osvetlené všetky produkty bez zbytočného vytvárania tieňov.

 

svetelnost2

 

Pri akcentačnom osvetlení je odporúčaný uhol osvetlenia 40%. Najväčší dôraz sa kladie na správne vyzdvihnutie farieb. Svietidlá by teda mali mať čo najvyšší index podania farieb (min. hodnota CRI je 90). Výhodou LED osvetlenia je, že nevyžarujú IR a UV žiarenie, ktoré spôsobujú, že čerstvé potraviny určené na rýchlu konzumáciu vysychajú, menia pôvodnú farbu a rýchlejšie sa kazia. Pri takýchto druhoch potravín sa odporúča maximálna hodnota osvetlenia 1000 luxov, ktorá nevyvoláva žiadne chemické reakcie ani nemá iný negatívny vplyv na produkty.

 

Špeciálne na akcentačné osvetlenie takýchto potravín vyvinula spoločnosť SLE Smart Lighting Engineering rad svietidiel ELYS Food. Ich prednosťami sú vymeniteľné reflektory s rôznymi uhlami vyžarovania, odolný LED Driver a kvalitný COB-LED modul. V ponuke sú svietidlá s rôznymi hodnotami náhradnej teploty chromatickosti (CCT) a CRI, ktoré umožňujú dokonale prispôsobenie osvetlenia druhu vystavených potravín.

 

ELYS Food Family je dostupná v štyroch modulových obmenách. Na osvetlenie pečiva sa používa modul GOLD, ktorý zvýrazní hnedkasté odtiene pekárenských výrobkov a ich od pohľadu chrumkavý povrch. Zlaté farebné tóny s modulom GOLD+ dodávajú pečivu ešte čerstvejší vzhľad. Modul FRUIT  podčiarkne rozmanité farebné tóny ovocia a zeleniny, čím pripravia pre zákazníkov až gurmánsky zážitok priamo v predajni. Mäsové výrobky si zachovajú čerstvý vzhľad, zatiaľ čo biele tóny zostanú bezo zmeny s modulom MEAT. MEAT+ vypichne červené tóny, čím mäsové výrobky získajú o poznanie šťavnatejší vzhľad.

 

svetelnost4

 

 

Posledným modulom je FISH. Jeho veľmi studené svetlo zaručí, že ryby a morské plody budú vyzerať čerstvé ako práve vytiahnuté z rybárskej siete.

 

Nie je pochýb, že správne osvetlenie je dôležitou súčasťou úspešného podnikania. Uviedli sme zopár základných informácií o všeobecnom a akcentačnom osvetlení potravín. Nabudúce sa zameriame na osvetľovanie módnych obchodov, výkladov a skúšobných kabínok.

 

Zuzana Rajčáková
SLE Smart Lighting Engineering

Foto: SLE Smart Lighting Engineering

 

Zdroje:

Stimulating supermarkets. (n.d.). Retrieved from http://www.sleprojects.com/stimulating-supermarkets

 

New Elys Food family: The lighting that every store needs. (n.d.). Retrieved from http://www.sleprojects.com/en/article/new-elys-food-family-the-lighting-that-every-store-needs/215

 

Hussain, R. & Mazhar, A. (2015). Effect of store atmosphere on consumer purchase intention. In: International Journal of Marketing Studies, Vol. 7, No. 2. ISSN 1918-719X

 

Quartier, K., Christiaans, H., & Van Cleempoel, K. (2009). Retail design: lighting as an atmospheric tool, creating experiences which influence consumers’ mood and behaviour in commercial spaces. In: Undisciplined! Design Research Society Conference 2008, Sheffield Hallam University, Sheffield, UK.

 

Quartier, K., Van Cleempoel, K., & Nuyts, E. (2009). Retail design: exploring lighting for creating experiences that influence consumers’ mood and behaviour in retail spaces. PHL University College: Architecture, Art and Design Research Institute – ArcK.

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk