KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

E-commerce s módou očakáva rast tržieb

Módny priemysel po covidových rokoch ožil. Potvrdzujú to aj výsledky nedávneho prieskumu Fashion (Re)search, v ktorom takmer polovica českých a slovenských e-shopov uviedla očakávanie nárastu tržieb v tomto roku. Usilovať sa o zlepšenie ziskovosti potvrdilo až 63 % respondentov.

 

glami fashion research 223 v


Firmy sa podľa tohto prieskumu (zúčastnilo sa viac ako 60 e-shopov) plánujú zamerať predovšetkým na posilnenie značky a optimalizáciu práce so zásobami, dlhodobo potom chcú maximalizovať personalizáciu ponuky a automatizovať procesy prevádzky.


Väčšina módnych e-shopov ponechá ceny


Januárový prieskum, za ktorým je európska platforma pre vyhľadávanie módy GLAMI ukázal, že viac ako polovica módnej e-commerce počíta s rastom tržieb a 63 % z nich sa bude usilovať o zlepšenie ziskovosti. Takmer polovica e-shopov očakáva zhoršenie trhových podmienok, 16 % predpokladá ich zlepšenie, 24 % očakáva rovnakú situáciu. Z výsledkov ďalej vyplýva, že až 63 % e-shopov plánuje zachovať rovnaké ceny ako v minulom roku. Ďalších 28 % v záujme zabezpečenia dostatočných marží plánuje ceny zvýšiť. Plánované navýšenie sa má pohybovať v dvoch tretinách medzi 1 až 10 %, v jednej tretine v rozsahu 11 až 20 %. Neluxusná móda ako segment by mala pokračovať až v 1 % raste, odhaduje McKinsey.

 

glami fashion research 223 1

 

glami fashion research 223 2


Prioritou bude flexibilnejšia práca so zásobami


V tomto roku sa e-shopy zamerajú predovšetkým na budovanie značky (61 %). Takmer polovica e-shopov s módou sa bude snažiť nájsť spôsoby, ako znížiť prevádzkové náklady.


„Túto zmenu myslenia vnímame ako súčasť ich dlhodobého plánu ako prekonať možnú ťažkú situáciu v tomto roku, čo je najmä v období neistoty pochopiteľné. Do istej miery to vnímame ako príležitosť nájsť múdre riešenia, ktoré nám pomôžu prekonať tento náročný rok,“ uvádza Eliška Hynková, brand manažérka GLAMI.


Takmer tretina z opýtaných e-shopov plánuje podľa tohto prieskumu expanziu do zahraničia. Pre 45 % z nich je veľkou témou práca so sortimentom, 59 % chce znížiť počet ponúkaných štýlov, viac ako polovica upraví pomery medzi sezónnym a základným tovarom. Menšie množstvo kusov, ale zato viac druhov tovaru bude objednávať 41 % e-shopov.


Pozornosť sa zameria na generáciu Z


S postupným vstupom generácie Z do produktívneho veku stoja pred tuzemskou e-commerce aj strategické otázky zapracovania preferencií týchto zákazníkov, ktorí nakupujú inak ako mileniáli, do dlhodobej marketingovej stratégie. „Zetko” plynule kombinuje nákupy online a offline, vníma sociálne siete a odporúčania influencerov. Taktiež nečaká, kým im priemysel nadiktuje, čo je cool, trendy si táto sebavedomá generácia vytvára sama. Priniesli na výslnie napríklad široké nohavice a legíny, viditeľné ponožky v teniskách či móde kúsky z druhej ruky.


Maximálna personalizácia ponuky


Firmy si uvedomujú, ako môže byť vplyv technológií na interné procesy z obchodného hľadiska kľúčový. Hyperpersonalizácia, čiže prispôsobenie obsahu a nákupnej cesty užívateľa pomocou umelej inteligencie (AI), je príkladom, ktorý po zavedení prináša viac ako 20 % nárast tržieb na zákazníka.


„Vďaka technológiám môže e-shop každému užívateľovi lacno a jednoducho vytvoriť personalizovanú ponuku. V GLAMI pracujeme na popularizácii AI tým, že zložité modely prekladáme do ľahko použiteľných funkcií,“ vysvetľuje Antonín Hoškovec, vedúci tímu umelej inteligencie GLAMI. „V uplynulom roku sme spustili kvíz, v ktorom návštevníci zvolia svoje obľúbené značky, veľkosti a ďalšie módne preferencie. Následne si každý zákazník môže medzi stovkami e-shopov prezrieť výber produktov podľa svojho vkusu. Zvýšenie hodnoty zákazníka u tých, ktorí dokončili GLAMI kvíz, je až 2,5 krát vyššia," doplnil A. Hoškovec. Aj to je ďalší argument pre digitalizáciu a automatizáciu e-commerce.


Poznámka: Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave módnej e-commerce založený na kontinuálnom zbere dát. K zhrnutiu roku 2022 boli použité výsledky prieskumu, ktorý prebehol medzi 67 českými a slovenskými e-shopmi. Zber dát sa uskutočnil v januári 2023.


Zdroj a foto: GLAMI

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk