Ako sa zorientovať medzi 10 000 e-shopmi?

Zľava. Výpredaj. Akcia. Výhodná cena. Výhodný nákup. Slová a slovné spojenia, na ktoré spotrebitelia žijúci na Slovensku spoľahlivo počujú. Dokážu si však porovnať ceny porovnateľných produktov a výhodne nakúpiť v prostredí, v ktorom funguje viac ako 10 000 e-shopov?

 

eshopy ilustracne v

 

E-commerce má za sebou výnimočný rok. Hoci sa z pochopiteľných dôvodov zmenili niektoré nákupné preferencie, zákazníci tak ako po minulé roky hojne nakupovali výpočtovú techniku, smartfóny alebo smart hodinky. V košíkoch sa však začali objavovať v nevídanej miere kuchynské roboty, domáce pekárne a kávovary, fitnes náramky, činky, bežiace pásy, ale aj spoločenské hry. Doslova „ako teplé rožky“ sa predávali aj čističky vzduchu, bezdotykové teplomery a hobby náradie. Keďže sa ľudia z kancelárii presunuli na home office, „na dračku“ išli monitory, slúchadlá či tlačiarne. Karanténa počas leta zasa prispela k enormnému predaju záhradných bazénov, ale zvýšil sa aj predaj sáun a víriviek. Po Vianociach prišli každoročné povianočné a novoročné výpredaje. A to napriek zatvoreným kamenným prevádzkam. Lockdown opäť nahráva e-shopom. Tie momentálne zažívajú nevídanú návštevnosť a tržby.


Množstvo nákupov začína na stránkach, ktoré porovnávajú ceny a sledujú vývoj cien v e-shopoch. Spýtali sme sa preto prevádzkovateľov týchto stránok, ako sa celé prostredie e-commerce u nás vyvíja, aké novinky a trendy sú aktuálne v ich sektore.


Nie je zľava, ako zľava


„Snažíme sa edukovať zákazníkov, pomáhať im, aby ich nákupy na internete boli vždy výhodné, jednoduché a bezpečné. Aktuálne beží na viacerých kanáloch kampaň zameraná na edukáciu o zľavách. V nej upozorňujeme na to, že nie každá zľava je naozaj dobrá. Preto odporúčame zákazníkom skontrolovať vývoj cien, ktorý máme uvedený pod každým produktom,“ hovorí pre RETAIL magazin.sk Tomáš Braverman, šéf nákupného radcu Heureka a konkretizuje: „Oplatí sa dávať pozor na zľavy, ktoré sa zdajú až príliš dobré. Rôzni predajcovia totiž zvyknú umelo nafukovať výšky zliav s cieľom nalákať zákazníkov. Priemerná výška skutočných zliav sa pohybuje okolo 18 %, takže niektoré sľubované fantastické zľavy nemusia byť vôbec výhodné. Niekedy sú zľavnené ceny iba návratom k priemernej trhovej cene. Ako som povedal, celoročný vývoj a porovnanie cien uvádzame v podobe grafickej krivky pri každom produkte. Kontrola ceny môže ušetriť nemalé peniaze.“


„Mám za to, že najmä top hráči už pochopili, že on-line spotrebitelia dnes majú v podobe porovnávačov cien veľmi silných pomocníkov, vďaka ktorým sa nenechajú len tak ľahko oklamať. Preto sa snažia tzv. fiktívne zľavy do veľkej miery eliminovať. V čase recenzií a sociálnych sietí by sa im totiž prípadné nekalé praktiky vrátili veľmi rýchlo ako bumerang,“ varuje Michal Král, CEO, Pricemania s.r.o.


„Stáva je, že spotrebitelia sa na nás obracajú s otázkami, kedy budú nižšie ceny tovaru, keďže v grafe vývoja cien videli, že tovar sa v minulosti predával lacnejšie. S tým im však my nevieme poradiť, nakoľko je to v réžii toho-ktorého e-shopu,“ uvádza Igor Gazdarica, CEO spoločnosti MINET s.r.o., ktorá prevádzkuje portál Najnakup.sk.


Novinky a trendy v sektore


Napriek pandémii sa biznis nezastavil, ba naopak. Dôkazom sú nielen boom digitalizácie, rozmach e-commerce, ale aj odpovede respondentov.


„U nás prinášame drobné novinky každý týždeň, nakoľko vývoj je kontinuálny. Drvivá väčšina vývoja ale smeruje do interných systémov a vylepšení, ktoré nie je navonok vidieť,“ povedal I. Gazdarica a dodal: „V sektore on-line predaja existuje niekoľko základných oblastí: priamy predaj, sprostredkovaný predaj, porovnanie cien, hodnotenie tovarov a hodnotenie e-shopov. V budúcnosti očakávame, že najmä veľkí hráči pôsobiaci v tomto sektore sa budú snažiť pokryť v rámci svojho biznisu všetky tieto oblasti.“


„Každý rok prinášame veľké množstvo noviniek a rok 2020 nebol výnimkou. Išlo najmä o malé vylepšenia a technologické zdokonalenia – vylepšili sme aplikáciu, pracovali sme na zlepšovaní párovacieho systému a zdokonaľovaní radenia produktov v kategóriách, zrýchlenie vyhľadávania, úprave podmienok pre e-shopy na získanie certifikátu a podobne. Zároveň s tým prebiehajú aj práce na zjednocovaní platforiem do jednotnej medzinárodnej platformy tak, aby sme sa v budúcnosti boli schopní stať najväčším európskym marketplacom,“ sumarizuje T. Braverman (pozn. red. Do Heureka Group patrí okrem českej a slovenskej Heureky tiež maďarské Árukereső.hu, rumunské Compari.ro, bulharské Pazaruvaj.com, slovinské Ceneje.si, chorvátske Jetfinije.hr, srbské Idealno.rs a bosnianske ideálnych.ba.)

 

„Porovnanie cien stále zostáva našou silnou výhodou. Zákazníkom však dokážeme ponúknuť oveľa viac. Preto sme sa rozhodli pracovať práve na našom pozicioningu nákupného radcu. V rámci Heureka Group je našou ambíciou vybudovať si silnú regionálnu pozíciu a jednotný marketplace, aby e-shopy jedným kliknutím mohli obslúžiť všetky trhy Heureka Group,“ uvádza T. Braverman a dodáva: „Chceme sa profilovať ako miesto, kde ľudia nájdu inšpiráciu, platformu, kde by sa mal ich nákup začať aj skončiť, chceme im pomáhať s výberom produktov, porovnávať ich, dať im možnosť vybrať si e-shop, skontrolovať cenu, zvoliť si tú najlepšiu ponuku, a nakoniec nakúpiť priamo cez Heureka Košík. Každoročne nám bežia viaceré kampane, v roku 2020 sme posilnili najmä permanentnú vizibilitu v médiách. Kampaň bola úspešná, pozitívne ju prijali v Česku, na Slovensku aj v Maďarsku a rozhodne v nej plánujeme pokračovať.“


„V Pricemanii sme sa sústredili najmä na rozšírenie ponuky e-shopov a produktov, aby mali spotrebitelia na výber čo najviac relevantných a overených obchodov. Aktuálne máme v databáze vyše 9 000 e-shopov a na webe viac ako 2,7 milióna ponúk. Koncom roka sme úspešne spustili tzv. Pricemania Content Network. Je to sieť, v rámci ktorej kvalitní obsahoví partneri ako Mojandroid.sk, Techbox.sk, TouchIT.sk, Nextech.sk a ďalší zobrazujú priamo v článkoch (novinkách, recenziách, testoch) naše widgety s porovnaním cien a priamym preklikom do e-shopu. Užívateľ tak nemusí navštíviť porovnávač a skracuje sa tak cesta k samotnému nákupu. K tomuto momentu máme on-line už 2 000+ widgetov u 15+ publisherov,“ sumarizuje novinky uplynulého roka M. Král. 

 

„Keďže na trhu je stále vyše 10 000 e-shopov, myslím si, že ešte veľmi dlho bude potreba porovnať si ceny a kvalitu e-shopov na jednom mieste a to aj v prípade, že zákazník má nejaký preferovaný e-shop. Veľakrát sa chce jednoducho uistiť, že favorit nemá „ustrelené“ ceny a prípadne si chce nájsť alternatívu. Dôležité sú samozrejme aj informácie o skladovej dostupnosti a cene za dopravu. A áno, niektoré agregátory sa snažia o transformáciu na marketplace model. Myslím si, že je to ešte dlhá cesta, lebo keď si zákazník napríklad vloží do košíka tovar od troch predajcov, tak platí 3-krát dopravu a podobne. Čiže v tomto smere ešte očakávam ďalší vývoj, aby naozaj zákaznícka skúsenosť bola pre koncového zákazníka naozaj pozitívna,“ dopĺňa predikciu ďalšieho vývoja v sektore M. Král. 


Práve personalizácia a vylepšovanie nákupného zážitku sú tie atribúty, ktoré prinášajú cenovým agregátorom a nákupným poradcom želanú návštevnosť.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Vitajte vo svete MINIT... robíme Váš deň krajším

Retail Podcast

Category Management: Čo vás čaká pred implementáciou?

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

 NOVINKA 

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk