KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

COVID-19 rozvíril vody retailu

Nový koronavírus, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19, výrazne zmenil doterajšie fungovanie Slovenska. Veľké množstvo zmien sa dotklo spotrebiteľov, fungovania firiem a tiež obchodníkov.

 

korona v

 

 

Kým niektorí obchodníci museli svoje prevádzky zatvoriť, iní posilňujú, intenzívne hľadajú nových zamestnancov a výrazne navyšujú skladové zásoby.


Otvorené zostávajú v tomto období len predajne s potravinami, mäsom, pečivom, ovocím a zeleninou, potravou pre zvieratá, drogérie a trafiky. Tiež predajne potravín na osobitné výživové účely pre dojčatá a malé deti a predajne potravín na osobitné lekárske účely, lekárne, predajne a výdajne zdravotníckych pomôcok. Po novom však budú musieť byť zatvorené v nedeľu aj tieto prevádzky, pôjde o sanitárny deň.


Diskutabilné je v čase silnej sezóny napríklad zatvorenie záhradníctiev. Tieto predajne totiž do istej miery môžu pomôcť Slovákom vyprodukovať si počas jarných alebo letných mesiacov vlastné rastlinné potraviny. Hoci aj v tomto prípade funguje internetová alternatíva, vzhľadom na ponúkaný sortiment ale nie je ideálna.


Uzatvorenie niektorých maloobchodných predajní, najmä tých s nepotravinovým sortimentom, spôsobilo logický presun nakupujúcich do online prostredia. Pre mnohých je to bezpečnejšia varianta nákupu. Alza v tejto súvislosti konkretizuje, že obrat na českom aj slovenskom trhu im medziročne narástol v tomto období až o 70%, v Maďarsku dokonca o viac než 100% a v Rakúsku až o 300%. Situáciu prirovnávajú spolu s ďalšími obchodníkmi k predvianočnému obdobiu (november/december).


Nové výdajné miesta


E-shopy tak fungujú v tomto období na plné obrátky, lenže zároveň sa aj mnohé kuriérske spoločnosti dostávajú na hranicu prepravných kapacít. V najbližších dňoch by tak zákazníci internetových obchodov mali počítať aj s tým, že sa doručovanie zásielok bude častejšie spomaľovať.


Zmena v rámci doručovania objednaných tovarov je v tejto situácii aj taká, že zákazník si vopred môže dohodnúť s vodičom to, že mu zásielku ponechá priamo pred dverami domu alebo bytu. Ak objednávku zaplatí vopred online, dokáže sa aj týmto spôsobom nakupujúci vyhnúť akémukoľvek ľudskému kontaktu. V posledných dňoch je dokonca bežné, že e-shopy plošne obmedzujú platbu na dobierku, aby maximálne minimalizovali kontakt medzi kuriérmi a zákazníkmi.


Iní internetoví obchodníci zasa uľahčujú zákazníkom situáciu aj tak, že im ponúkajú osobné prevzatie objednaného tovaru, samozrejme za veľmi prísnych bezpečnostných podmienok. Posilnili dokonca aj o nové výdajné miesta.


„Zákazníci, ktorí si objednajú tovar z e-shopu DATART-u a Hej.sk, si ho môžu vyzdvihnúť aktuálne už na 9 výdajných miestach na Slovensku. Hoci fungujú v prísnych bezpečnostných podmienkach, objednávky sú schopné vybaviť už aj do 60 minút. Zákazníci si tak môžu tovar objednať nielen priamo domov, ale aj na vybrané výdajné miesto. V reakcii na aktuálne dianie a veľký nárast počtu online objednávok sa nám v priebehu posledných dní podarilo otvoriť deväť výdajných miest na území Slovenska, ktoré umožňujú vyzdvihnúť si objednávky osobne,“ hovorí Sabina Boudová, marketingová manažérka DATART-u a Hej.sk. Osobný odber tak môžu vďaka tejto novinke využiť zákazníci v Bratislave, Prešove, Košiciach, Trenčíne, Poprade, Banskej Bystrici, Nitre a v Žiline. V hlavnom meste fungujú aktuálne už dve výdajné miesta.


,,Nové výdajne vznikli na miestach maloobchodných predajní, ktoré sme prispôsobili tak, aby zákazníkom nebol umožnený priamy nákup tovaru a bol čo najviac minimalizovaný kontakt medzi personálom výdajne a zákazníkom,“ upresňuje S. Boudová a dodáva: „Vstup na výdajné miesto je zákazníkom povolený len s rúškom a takisto kladieme dôraz, aby bol dodržaný odstup minimálne dva metre. Objednávku môže zákazník uhradiť vopred online alebo platobnou kartou priamo na mieste,“ vysvetľuje S. Boudová. Výdajné miesta však neposkytujú možnosť odstúpenia od kúpnej zmluvy a reklamácie tovaru.


Preventívne aj e-shopy


V uplynulých týždňoch tiež navyše zaviedla spoločnosť ELEKTROSPED (na Slovensku prevádzkuje značky DATART a Hej.sk) súbor niekoľkých preventívnych opatrení. "Snažíme sa eliminovať šírenie ochorenia. K nevyhnutným opatreniam pritom pristupujú aj externé spoločnosti, s ktorými spolupracujeme. Kontrolujeme zdravotný stav zamestnancov pri nástupe do práce a nariaďujeme preventívnu karanténu u tých, ktorí vykazujú akékoľvek známky ochorenia či prechladnutia. Kontrole sa musia podrobiť aj zamestnanci externých dodávateľov a dopravcov, ktorí prichádzajú do priameho kontaktu s našimi zamestnancami,“ vysvetľuje S. Boudová. Spoločnosť niekoľkokrát denne dezinfikuje aj sklady, vozidlá a výdajné miesta. Zamestnanci pracujú v rukaviciach a s ochrannými rúškami, aby zamedzili prenos ochorenia.


Úprava otváracích hodín


Veľký nápor nakupujúcich evidujú v posledných obdobiach aj kamenné predajne, supermarkety a hypermarkety, kde sa zákazníci vyberajú najmä za nákupom potravín alebo nevyhnutnej drogérie. Zhodne uvádzajú, že cieľom je zabezpečiť dostatok potravín pre všetkých, zároveň je pre nich dôležité zdravie a bezpečnosť nielen zákazníkov, ale aj všetkých kolegov a dodávateľov. 


V súvislosti s aktuálnou situáciou obchodníci upravili svoje doterajšie fungovanie a zaviedli niektoré nevyhnutné bezpečnostné opatrenia. Ide napríklad o inštalácie staničiek s dezinfekciou alebo vybavenie zamestnancov potrebnými ochrannými pomôckami. Obchodníci tiež pristúpili k úprave otváracích hodín a vyhradeniu predajne pre seniorov.


Kaufland bol medzi prvými maloobchodnými reťazcami, ktorý oznámil zavedenie nákupných hodín pre seniorov, pričom vyhradil časové rozmedzie medzi 13.00 h a 14.30 h. „Práve v tomto čase totiž býva v našich predajniach menej zákazníkov, a tak vieme lepšie zabezpečiť dodržiavanie tohto opatrenia,“ uviedla Lucia Langová, hovorkyňa reťazca Kaufland.


Rovnaké opatrenie zaviedla aj BILLA a odporučila vo svojich predajniach hodiny, ktoré môžu využiť seniori na svoj bezpečný nákup. „Po konzultácii s predstaviteľmi Jednoty dôchodcov na Slovensku sme dospeli k záveru, že najvhodnejšími hodinami budú práve tie ranné, v čase od 8.00 do 9.00 hod,“ vysvetľuje Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa spoločnosti BILLA.


Postupne reagovali aj ďalší obchodníci: “Zdravie a bezpečnosť našich zákazníkov, kolegov a dodávateľov sú pre nás prvoradé. Špeciálnu pozornosť venujeme seniorom, pretože patria k najviac ohrozeným a práve teraz potrebujú starostlivosť navyše. Aby sme ich čo najviac ochránili, zavádzame pre seniorov prednostné nákupné hodiny, a to každý pracovný deň od 9,00 do 10.00 hodiny,“ uviedla Veronika Bush, riaditeľka komunikácie Tesco na Slovensku. Reťazec Tesco apeluje na zákazníkov, aby rešpektovali vyhradené nákupné hodiny pre seniorov. Kontrolu ich dodržiavania však momentálne nie je jednoduché zabezpečiť.


„Špeciálne vyhradený čas pre seniorov na nákupy v predajniach sú veľmi dobrým krokom. Naši najzraniteľnejší obyvatelia majú často spomalené zrakové a priestorové vnímanie, sú pomalší v pohybe, majú zníženú schopnosť prijať informácie a schopnosť uskladniť si tieto informácie. Nemajú toľko informácií zo sociálnych sietí či webu,“ apeluje Mária Kovaľová, prezidentka Asociácie odborných pracovníkov v sociálnych službách.


V súčasnosti by už čas vyhradený pre nákupy seniorov mal byť jednotný pre všetky veľkoplošné maloobchodné predajne, od 9,00 do 12,00 hodiny.


Prispôsobené otváracie hodiny


Aktuálnej situácii prispôsobili obchodníci aj otváracie hodiny ako také. Od 23.3. pristúpili k ich dočasnej úprave. Tým chcú zároveň podporiť aj svojich zamestnancov, na ktorých je teraz kladený zvýšený nápor. Často je za tým aj nedostatok personálu, napríklad aj v dôsledku čerpania rodičovskej dovolenky. Mnohí sa usilujú čo najrýchlejšie prijať nových pracovníkov.


„Naše predajne máme otvorené podľa dočasne upravených otváracích hodín. V tejto mimoriadnej situácii chceme aj týmto spôsobom podporiť kolegov. Hypermarkety a čerpacie stanice Tesco sú od pondelka 23. marca otvorené od 7.00 do 21.00 hodiny. V predajniach menšieho formátu, supermarketoch a prevádzkach Tesco Express, budú môcť zákazníci nakúpiť od 7.00 do 20.00 hodiny,“ uviedol Martin Kuruc, výkonný riaditeľ Tesca na Slovensku. Tesco zároveň všetkým zamestnancom, ktorí pracujú v predajniach a distribučných centrách, vyplatí ako poďakovanie za zvládnutie mimoriadnej situácie mimoriadny bonus za mesiace marec a apríl. Tesco v súvislosti so vzniknutou situáciou obsadilo stovky dočasných pracovných pozícií naprieč Slovenskom.


Otváracie hodiny dočasne plošne skracuje aj Kaufland. Od pondelka do soboty má po novom predajne otvorené od 7.00 h do 20.00 h. Výnimkou je predajňa v bratislavskom AVION Shopping Parku, počas celého týždňa je otvorená od 8.00 h do 19.00 h. „Pre tento krok sme sa rozhodli z dôvodu zabezpečenia plynulého chodu našich predajní. Vážime si prácu našich pracovníkov v predajniach, chceme zdôrazniť, že skrátenie otváracích hodín nebude mať žiaden vplyv na dohodnuté zmluvné podmienky zamestnancov. Naším cieľom zostáva byť k dispozícii našim zákazníkom,“ vyjadrila sa L. Langová.


Viaceré opatrenia


Upravené otváracie hodiny nie sú jediným realizovaným opatrením zo strany obchodníkov. Nevyhnutné je sa postarať aj o maximálne zníženie rizika prenosu nebezpečného koronavírusu a eliminovať akékoľvek hrozby. Potrebné sú preto viaceré kroky.


„K celej situácii pristupujeme zodpovedne. Vyzývame však aj našich zákazníkov, aby boli zodpovední a ohľaduplní k sebe, k svojmu okoliu a k našim zamestnancom a používali ochranné prostriedky, ako sú rúška a ochranné rukavice vždy pri kontakte s nebalenými potravinami. Je tiež dôležité, aby sa vyhli kašlaniu a kýchaniu najmä v týchto oddeleniach. Pri vchode do každej jednej z našich 150 predajní sme umiestnili príslušné oznamy. V predajniach sme prijali niektoré preventívne opatrenia, aby sme zabránili šíreniu vírusov. Pravidelne a vo zvýšenej miere dezinfikujeme nákupné vozíky a košíky, pokladničné pásy a predeľovače. Dezinfikujeme aj priestory v zázemí predajní, centrály a skladov. Do odvolania sme zrušili ochutnávky vo všetkých našich predajniach,“ dopĺňa K. Kirchnerová.


Podobne reagujú aj ďalší obchodníci. COOP Jednota v úzkom spojení s Regionálnymi Úradmi verejného zdravotníctva SR, v predajniach a v logistických centrách podniká takisto viaceré kroky na zvýšenie ochrany zdravia a bezpečnosti spotrebiteľov i svojich zamestnancov.


„Vo všetkých našich predajniach platí zvýšená sanitácia opakovane počas celého dňa. Viackrát denne personál dezinfikuje podlahu, kľučky, nákupné košíky, nákupné vozíky, pokladničné priestory a pokladničné pásy. Dôkladne umývame a dezinfikujeme všetky pracovné nástroje (nože, dosky, kliešte, tácne...) a zariadenia (nárezové stroje, váhy, pracovné plochy...),“ uvádza pre RETAIL magazin.sk Branislav Lellák, vrchný riaditeľ obchodnej sekcie COOP Jednoty Slovensko. 


Prostredníctvom plagátov na vstupných dverách a POS materiálov sa COOP Jednota snaží inštruovať zákazníkov o nevyhnutnosti používania rúška, či akejkoľvek ochrany tváre pri vstupe do predajne a o dodržiavanie minimálne metrového odstupu jeden od druhého. Opatrenia sa v závislosti od regiónu mierne líšia. Do niektorých prevádzok majú vstup dokonca regulovaný tak, aby sa vo vnútri predajne nachádzalo len určité množstvo zákazníkov. Domáci obchodný reťazec zároveň žiada spotrebiteľov, aby počas celého nákupu používali rukavice, najmä pri kontakte s pečivom, ovocím a zeleninou. Svojim zákazníkom tiež odporúča, aby pre zníženie rizika nakupoval vždy len jeden člen domácnosti.


COOP Jednota navyše prostredníctvom Zväzu obchodu SR vyzvala Krízový štáb, aby zaradil predavačov a pokladníkov do kategórie profesií, ktorým budú v prípade potreby poskytnuté ochranné prostriedky prednostne. V tejto kategórii sa nachádzajú aj lekári, sestričky a lekárnici.


Ochranné plexisklá, posilnenie imunity


Kaufland rovnako intenzívne apeluje na svojich zákazníkov, aby dodržiavali odporúčané hygienické opatrenia a vstupovali do predajní len s ochranným rúškom, ideálne aj s rukavicami. Zároveň radí uprednostniť v tomto období bezhotovostné platenie a dodržiavať bezpečnú vzdialenosť dvoch metrov. O tej ich budú informovať aj nálepky na podlahe.


„Vzhľadom na aktuálny vývoj situácie sme zintenzívnili hygienické opatrenia a zákazníci, ako aj zamestnanci majú k dispozícii na predajniach hygienické staničky s dezinfekčným prostriedkom. Zároveň naši zamestnanci pravidelne dostávajú čerstvé ovocie a ďalšie zdraviu prospešné potraviny na posilnenie imunity,“ uvádza L. Langová. Reťazec takisto distribuuje svojim zamestnancom rúška pre ich osobnú potrebu. „Množstvo rúšok, ktoré máme k dispozícii, je však obmedzené. Ich zásoby sa budeme snažiť doplniť všetkými možnými spôsobmi. Z tohto dôvodu sme sa tiež rozhodli pristúpiť k ďalšiemu opatreniu a zaviesť pri všetkých pokladniciach, vo všetkých 70 prevádzkach, ochranné plexisklá. Tie zabránia priamemu kontaktu medzi pokladníkmi a zákazníkmi,“ uzavrela L. Langová.

 

K opatreniam, ktoré by sa v tejto súvislosti obchodníkov mali aktuálne týkať, patrí aj meranie telesnej teploty prichádzajúcich zákazníkov. Naplnenie tohto opatrenia je však podľa obchodníkov problematickejšie, či už po technickej alebo personálnej stránke.  

 

Zásobovanie a dostatok potravín


Súčasná situácia predstavuje veľký nápor aj na proces zásobovania predajní. „Ubezpečujeme našich zákazníkov, že potravín je dostatok. Ako významná domáca maloobchodná sieť si uvedomujeme obrovskú zodpovednosť. V našich skladoch postupne výrobky dopĺňame a následne nimi predajne zásobujeme,“ hovorí Ján Bilinský, generálny riaditeľ COOP Jednoty Slovensko, ktorá prostredníctvom svojich viac ako 2 000 predajní v 1 437 obciach a mestách Slovenska zabezpečuje prísun aspoň základných druhov potravín pre všetkých obyvateľov. Jednotlivých 26 spotrebných družstiev vyvíja maximálne úsilie, aby umožnilo zakúpiť spotrebiteľom všetko, čo potrebujú.


„Priznávame, že pri niektorých tovaroch dochádza v tomto období k menším výpadkom, čo je spôsobené komplikáciami v rámci logistiky obchodných partnerov. Zásobovanie však prebieha plynule a nie sú v tomto okamihu žiadne zásadné výpadky. Kontinuálne zásobujeme všetky naše predajne prostredníctvom desiatich logistických centier. Stávajú sa situácie, kedy tovar mešká 1-2 dni z dôvodu distribúcie na naše logistické centrá a zvýšenej prácnosti s manipulovaním tovaru, nakoľko v niektorých komoditách sa predaj zdvoj- až strojnásobil. Tu patrí veľká vďaka našim zamestnancom v skladoch a maloobchodných predajniach, ale aj našim stabilným dodávateľom,“ vysvetľuje B. Lellák a ďalej pokračuje, že najväčší problém je v tom, že Slovensko je nesebestačné v niektorých poľnohospodárskych plodinách a napríklad mäse. „Sme nútení sa spoliehať na dovoz. Vnímam to však ako celospoločenský problém. Toto krízové obdobie nám ukázalo, ako zle sme hospodárili v predchádzajúcich prajných rokoch,“ dodáva B. Lellák.

 

Pripravil: Daniel Košťál


Ilustračné foto: Pixabay.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk