KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Október patrí aj Národným dňom na podporu ekonomiky Slovenska

Každoročne sa do aktivity Pýtajme si slovenské zapája viac ako milión obyvateľov Slovenska. Za posledných pár rokov projektu Kvalita z našich regiónov, ktorého sú Národné dni súčasťou, sa podarilo zvýšiť záujem spotrebiteľov o sledovanie krajiny pôvodu pri nákupoch až o 60%.

 

podporaekonimiky v

 

Spotrebitelia čoraz viac uvedomujú dôsledky svojho nákupného správania na makroekonomiku krajiny, v ktorej žijú. Dôležitosť nakupovania domácich produktov sa postupne stala celospoločenskou témou. Viac ako 60% ľudí sa podľa prieskumu doma, v práci i medzi priateľmi rozpráva o dopadoch nákupného patriotizmu na kvalitu nášho života.


Až 65% spotrebiteľov nakupuje potraviny zo Slovenska, pokiaľ ich má na výber. 75% spotrebiteľov súhlasí, že je dôležité zastúpenie domácich výrobkov na regáloch predajní. 40% kupujúcich sa orientuje pri svojich nákupoch na slovenské výrobky. Od roku 2016 sa percento preferencie nakupujúcich slovenské produkty zvýšilo o 4%. Za posledné dva roky sa tiež o 4% znížil počet tých spotrebiteľov, ktorým je jedno, z akej krajiny potraviny pochádzajú. V roku 2016 ich bolo 20,2% a aktuálne je ich 16,2%. Dôležité bude zamerať sa v budúcnosti aj na túto cieľovú skupinu nakupujúcich.


Podľa aktuálneho prieskumu GfK je len niečo vyše jedna pätina našincov veľmi spokojná s dostupnosťou tuzemských tovarov vo svojom hlavnom nákupnom mieste, nespokojných je len 13%. Slovenské potraviny sú charakterizované vysokým vnímaním kvality; skoro dve tretiny nakupujúcich ich uprednostňuje pri svojich nákupoch. Každý 4 z 10 je pritom tzv. „slovenský“ kupujúci, ktorému záleží na slovenskom pôvode, snaží sa tieto potraviny uprednostňovať pri svojich nákupoch a vníma ich ako kvalitnejšie. Ide o typy spotrebiteľov, ktorí sa viac orientujú na čerstvé potraviny (najmä ovocie a zeleninu), na osvedčené značky a tovary si vyberajú často aj na základe výsledkov spotrebiteľských testov.

 

Záleží im na kvalite, aj keď je daná voľba o niečo drahšia. Ide zároveň podľa zistení GfK o spotrebiteľov, ktorí majú k obchodníkom vyššiu dôveru. Podiel týchto kupujúcich v populácii postupne vzrastá. V súčasnosti ide o staršie, bezdetné domácnosti so spotrebiteľmi nad 50 rokov. Tí vo všeobecnosti nakupujú najviac v supermarketoch a špecializovaných predajniach. Tento typ zákazníkov je najviac zastúpený na Strednom a Západnom Slovensku.


Zároveň je táto cieľová skupina zaujímavá pre maloobchod ako aj výrobcov, keďže táto skupina zvyšovala svoje výdavky na trhu do väčšej miery, je intenzívnejšia vo svojich výdavkoch najmä prostredníctvom svojich častejších nákupov.
„Ostatných“ kupujúcich, s nižším zameraním a preferenciou na tuzemské výrobky možno do väčšej miery osloviť najmä cenou, rôznymi novinkami (viac inovácií slovenských výrobkov), väčším výberom tovarov v regáloch a rýchlejším nákupom, keďže sú do väčšej miery pod časovým tlakom.


Z výsledkov a zmien správania sa spotrebiteľov za posledných desať rokov je zrejmé, že dozrel čas na rozšírenie komunikácie so spotrebiteľom o ďalšie, súvisiace oblasti, ako je neplytvanie potravinami či surovinovými zdrojmi a upriamenie ich pozornosti na hodnoty, ktoré sú v nich ukryté a ako sa k nim správať. Dostali sme sa do bodu, kedy treba poukázať na ďalšie súvislosti, ktoré sú spojené s nakupovaním domácich produktov. Nejde len o dopad na našu ekonomiku, ale aj na naše zdravie, životné prostredie a taktiež na kvalitu života, za ktorú nesieme spoločnú zodpovednosť a ktorú vytvárame na základe nášho správania počas života každého z nás.

 

Zdroj: Incoma, GfK Slovakia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk