KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Maloobchodný trh prechádza veľkou transformáciou

stanislav zrcekDiebold Nixdorf, inovátor pre väčšinu z TOP 25 globálnych maloobchodných reťazcov, je nositeľom inovácií a aktívne reaguje na nové trendy. Tie najdôležitejšie zhrnul Stanislav Zrcek, general manager spoločnosti Diebold Nixdorf pre ČR, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko.

 

Retailový trh aktuálne prechádza búrlivým obdobím technológií, kde zásadnú úlohu hrajú informačné systémy a ich inovácie. Ako sa bude tento trend ďalej vyvíjať? Na čo sa musia obchodníci pripraviť?

 

Práve vstupujeme, respektíve sme už vstúpili, do obdobia kde prím majú zákaznícke skúsenosti a nákupné zážitky. Prišla doba, kedy sa musí každý obchodník orientovať na zmeny zákazníckych preferencií, musí počítať s novým prístupom mladých ľudí k nákupom a s chuťou zákazníkov skúšať nové veci. Obchodník môže viac ako doteraz pracovať s ochotou zákazníkov nechať sa motivovať k zmenám nákupných zvyklostí.

 

Ak by som to mal zhrnúť, tak zákazník už nechce len platiť za produkt, chce si kúpiť príbeh a hlavne zážitok. Nechce hľadať na stĺpe umiestnenú čítačku pre overenie ceny alebo pracovníka predajne kvôli dopytu k produktu. Chce aj pri nákupe v kamennom obchode používať mobilný telefón. Žiada si informačné a objednávkové kiosky. Chce mať v ruke mobilný terminál s čítačku čiarových kódovať a dotykovým displejom. Po tom, čo si užije svoj nákup, nechce stratiť dobrú náladu v zástupe kašľajúcich a mračiacich sa ľudí. Chce zaplatiť prostredníctvom samoobslužnej pokladnice, najlepšie bezkontaktne a mať dobrý pocit z návštevy obľúbenej predajne.

 

Takéto zmeny budú znamenať nemalé náklady do nového vybavenia, a to ako po stránke hardvérovej aj softvérovej. Nepremietnu sa uplatnené inovácie napokon do cien tovarov?

 

Retailoví zákazníci, ktorí už naše inovatívne technológie používajú, si to vopred dobre spočítali. Na jednej strane technológie zvyšujú lojalitu zákazníkov, čo obchodníkom zvyšuje zisk, a na strane druhej prinášajú do skutočne samoobslužných nákupov úsporu mzdových nákladov. Jedna predajná asistentka teraz dokáže pokryť 20 samoobslužných pokladníc, pracovníci na predajnej ploche tak môžu efektívnejšie pracovať pri doplňovaní a preceňovaní tovaru a nemusia tak často riešiť otázky zákazníkov.

 

Čo je ale ešte dôležitejšie, nové technológie, kde je ústredným bodom zákazník a jeho potešenie z nakupovania, menia interakciu predajne a zákazníka. Už to nie je iba "dobrý deň, píp, píp, píp, ďakujeme a dovidenia ". Kiosky, mobilné nákupné skenery a aplikácie v mobilných telefónoch poskytujú zákazníkom zaujímavý nákupný zážitok a obchodníkom jedinečnú databázu informácií o zákazníkoch. Tieto nové "big dáta" sú efektívne zbierané, triedené, porovnávané, vyhodnocované spoločne s dátami z vernostných programov, prinášajú autentické a veľmi cenné informácie o zákazníkoch, ich preferenciách, nákupných zvyklostiach a mnoho ďalšieho.

 

Poďme sa presunúť z klasického kamenného obchodu k e-shopu. Žijeme v dobe
e-commerce a multi-channel predaja. Aké tu vládnu trendy a aké zmeny obchodníkov čakajú?


Zaznamenávame zásadný posun z prostredia, kde jedna skupina zákazníkov preferuje kamenné predajne a druhá online nákupy, do prostredia, kde zákazník nepremýšľa o nákupe v zmysle preferovaného predajného kanála. Chce využívať všetky dostupné kanály podľa svojich možností. Ak to jeho obchodník neumožňuje, nájde si iného, ktorý mu túto voľbu poskytne. Ide o zásadnú transformáciu z multi-channel do omni-channel. Ak chce obchodník na takúto zmenu reagovať, musí prepojiť svoje objednávkové, predajné a pokladničné systémy s e-shopom a skladovými i logistickými systémami. To všetko v kombinácii s rôznymi metódami platieb od hotovosti, cez gastro lístky, platobné karty, až po platby cez internet. Práve toto systémové prepojenie, ktoré nazývame "Connected commerce ", je presne to, čo aj od nás naši zákazníci očakávajú.

 

Pripravila: ek
Zdroj: redakcia, Retail News, http://archiv.press21.cz/retailnews/2017/1-2/?pn=45

Ilustračné foto: Diebold Nixdorf

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk