KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Čo prináša vývoj maloobchodu na Slovensku?

Maloobchod na Slovensku sa v posledných rokoch uberá nepochybne zaujímavou cestou. V uplynulom roku sa začal snáď najdynamickejšie prejavovať efekt nutnosti preformátovania maloobchodnej siete spolu s tlakmi na úpravy predajnej doby, ponuky sortimentu i zmenami v komunikácii so spotrebiteľom. Zmeny najviac dopadli na formáty veľkých hypermarketov, ktoré sú prevádzkované silnými nadnárodnými spoločnosťami (napríklad Tesco). Rovnako aj rôznymi formami predaja pod štandardnými názvami ako Hypernova či Carrefour.

Najmä posledný menovaný reťazec už viac ako pol roka hypermarketový štandard svojho medzinárodného mena nezvláda... Na strane druhej sa výrazne dopredu posúvajú dcérske spoločnosti nemeckej skupiny Schwarz – Lidl a Kaufland. Príjemným konštatovaním sú aj aktivity domáceho obchodu, najmä skupiny COOP Jednota Slovensko či spoločnosti Labaš.

Zásadné zmeny v maloobchode na Slovensku 2015 spôsobujú prirodzene aj zmeny v nákupnom správaní sa obyvateľstva. Pokles záujmu o desaťdňové čí týždenné nákupy a tendencia kupovať „iba to, čo práve potrebujem", spôsobuje zvýšený záujem o diskont, supermarket či špecializovaný obchod.

Pokiaľ ide o budúcnosť, treba si uvedomiť, že v európskom ponímaní je Slovensko jedným z najmenších trhov. Od privatizácie obchodu v 90-tych rokoch minulého storočia až doposiaľ, sa jeho územie, pokiaľ ide o obchodné siete, pomerne rýchlo „rozparcelovalo". Kvalitné pozície sú už viac-menej obsadené. Expanziu sietí vidím v smeroch nákupov neúspešných obchodov, zmenou vlastníctiev celých sietí, no i drobnými nástupmi nezávislého obchodu v regiónoch svojho pôsobenia.

Jednou z najzásadnejších udalostí v maloobchode na Slovensku bol aj odchod siete bauMaxu na sklonku tohto roka. Medzi domácimi majstrami to vyvolalo väčšiu diskusiu, než by si téma DIY zaslúžila. Nemecký Hornbach a najmä Bauhaus svoje pôsobenie na slovenskom trhu iba rozbiehajú. Začiatkom budúceho roka prichádza na náš trh reťazec OBI, ale aj viacero ďalších hráčov, ktorí zaplnia vzniknuté medzery v tejto oblasti. Úspešne napreduje poľský Merkury Market, no aj viacerí domáci hráči, napríklad predajca stavebnín Stavmat. Vzniknutá situácia dáva zaujímavý priestor na „nadýchnutie" špecializovanému obchodu s hobbysortimentom.

Ak sa pozrieme na dáta, ktoré uverejnil ŠÚ SR za prvých deväť mesiacov 2015, tak najviac (pokiaľ ide o tržby) sa rozvíja špecializovaný obchod s potravinami, nápojmi a tabakom. Signalizuje to, že zmena nákupného správania spotrebiteľov najviac zarezonovala v ponukách nezávislého obchodu. Tento trend nahráva i myšlienkam vytvárania nových maloobchodných sietí s pozadím domáceho kapitálu. Treba však stáť „pevne na zemi". Tržby tohto druhu maloobchodu sú a budú iba malým percentom oproti tržbám skupiny nadnárodných reťazcov na Slovensku.

V roku 2016 bude z môjho pohľadu nákupný apetít spotrebiteľov pokračovať a zvýši tak pozitívnu atmosféru, ktorá v súčasnosti v maloobchode panuje. Prepracovaný marketing bude v konkurenčnom prostredí cez cenové relácie ešte viac orientovať (i dezorientovávať) spotrebiteľa pre nákupy v príslušnom reťazci. Myšlienka variovania s DPH na potraviny voľbami postupne prestane byť „témou". Naďalej budú na trhu dominovať i určovať tvár obchodu medzinárodné obchodné spoločnosti spolu s dominantným domácim obchodom. Menší domáci obchod sa bude presadzovať cez svoje lokálne znalosti potrieb sortimentu a cez svoje špecifiká.

Ľubomír Drahovský, analytik trhu a obchodu

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk