Čo je nové v oblasti logistiky?

Počas leta sme v oblasti logistiky postrehli niekoľko noviniek a zaujímavých informácií. Pozrite si výber tých, ktoré nás zaujali. Prinášame vám ich v našom pravidelnom prehľade.

 

DODO uvod v

 

 

DODO spúšťa doručovanie dvoma kuriérmi

Technologicko-logistická spoločnosť DODO, špecializujúca sa na poslednú míľu, spúšťa doručenie dvomi kuriérmi. Nový logistický produkt je zameraný na doručovanie nadrozmerného tovaru, ako je nábytok, veľké elektrické zariadenia, stavebná technika alebo objemný športový sortiment. Služba je unikátna doručením v deň objednávky, v presnom časovom intervale a priamo do objektu objednávateľa, typicky priamo do bytu.

 

Napriek krátkodobému spomaleniu rastu elektronického obchodu je zrejmé, že digitalizácia maloobchodu bude v nadchádzajúcich rokoch pokračovať a prinesie so sebou potenciál ďalšieho rastu pre doručovacie služby. Jedným zo segmentov, kde digitalizácia zatiaľ postupovala pomalšie, je segment nábytku. Avšak podľa odhadov spoločnosti Statista bude tento segment v nasledujúcich štyroch rokoch rásť o takmer 5 % ročne. V oblasti online nakupovania sa predaj nábytku do roku 2025 takmer zdvojnásobí. V Spojených štátoch amerických už teraz predstavuje online predaj nábytku takmer 12 % predaja v rámci elektronického obchodu.

 

Podobne ako v prípade nábytku, aj v ostatných segmentoch, ktoré sa zvyčajne vyznačujú veľkými rozmermi a vysokou hmotnosťou, rastie dopyt po online prostredí. Ľudia si čoraz častejšie objednávajú cez internet domáce spotrebiče, ako sú chladničky, práčky atď., alebo veľké športové vybavenie ako sú bežecké pásy alebo trenažéry. S rastom elektronického obchodu a jeho rozšírením do ďalších segmentov však rastú aj požiadavky zákazníkov na kvalitu sprievodných služieb, predovšetkým na rýchlosť doručenia.

 

„Na doručenie v konkrétnom hodinovom intervale v deň objednávky si zákazníci rýchlo zvykli napríklad pri rozvoze jedla. Niet divu, že začínajú požadovať podobný štandard služieb aj pri iných druhoch tovaru. Dokonca aj v najobľúbenejších nábytkárskych reťazcoch musia zákazníci čakať na doručenie nábytku niekoľko dní, zaplatiť nemalú sumu a čakať pol dňa na kuriéra. S DODO sme sa vždy snažili nastaviť nové štandardy na trhu a teraz chceme zmeniť trh s doručovaním nadrozmerných balíkov, ktoré doručíme rýchlo, presne a až k zákazníkovi domov," hovorí Ivo Velíšek, CEO technologicko-logistickej spoločnosti DODO pre Českú republiku a Slovensko.

 

Spustenie novej služby určenej pre nadrozmerné zásielky je pre spoločnosť DODO spôsobom, ako priniesť riešenia, z ktorých už spoločnosť pomohla vytvoriť trhový štandard v iných segmentoch, do tých oblastí elektronického obchodu, kde bežné doručovacie služby zaostávajú. Firma zaviedla štandardy v oblasti doručovania potravín, kde zabezpečuje rozvoz pre značky ako Tesco, Košík a Penny alebo dokonca v segmente liekov, kde v režime doručenia v rovnaký deň vozí zákazníkom tovar zo siete lekární Dr. Max.

 

Spoločnosť DODO aktuálne službu pilotne testuje v Českej republike a v Maďarsku. Rokovania so zákazníkmi však prebiehajú aj v ďalších krajinách, kde spoločnosť DODO pôsobí.

 

 

Heureka kupuje logistickú spoločnosť Balíkobot

Posilnenie služieb v oblasti spracovania a prenosu logistických dát v rámci marketplace a rozšírenie či zatraktívnenie služieb partnerom - to sú jedny z hlavných cieľov ďalšej akvizície skupiny Heureka Group. Tá kupuje službu Balíkobot, ktorej majoritnými investormi sú aktuálne Martin Kasa a David Folprecht. Nástroj, ktorý výrazne uľahčuje prenos dát predajcom a umožňuje presné online sledovanie pohybu zásielok, zapadá Heureke do dlhodobých cieľov budovať najväčší európsky marketplace. Hodnotu akvizície nechce žiadna zo strán komentovať.


„Spojenie s partnerom, ktorý má silné know-how v oblasti logistiky, významne obohatí a posunie naše služby v rámci budovania najväčšieho európskeho marketplace a jednotnej platformy Heureka Group,“ hovorí k novému spojeniu Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Tá aktuálne pôsobí v deviatich krajinách regiónu CEE. „Dlhodobo sa snažíme naše vzťahy s partnermi prehlbovať a pomáhať im s predajom naprieč celým regiónom, kde pôsobíme. Veríme, že široké možnosti spracovania informácií o logistike a pomoc s celým procesom odovzdávania dát dopravcom ocenia nielen e-shopy, ale vďaka presnejším a rýchlejším informáciám aj koncoví zákazníci. A to nielen v rámci marketplace, ale v celom programe Overené zákazníkmi,” dodáva T. Braverman.

 

heureka balikobot leto22

 

Služba Balíkobot funguje na trhu od roku 2014 a zaisťuje automatizované odosielanie dát o balíkoch, paletách a listoch z e-shopového (alebo podnikového) systému priamo dopravcom. Vďaka tomu sa výrazne zrýchľuje aj samotná logistika tovaru. „Vďaka akvizícii získame potrebné zázemie silného partnera, s ktorým budeme hľadať synergie pre rozvoj našich spoločných služieb, ktoré pomôžu našim zákazníkom lepšie zvládať logistické procesy,“ hovorí Martin Šauer, CEO Balíkobotu.

 

Vo vedení Balíkobotu sa aktuálne nič nemení. V rámci štruktúry skupiny Heureka Group bude Balíkobot samostatnou entitou, ktorá bude hľadať synergie v prípadoch, kde to dáva zmysel. CEO Balíkobotu Martin Šauer bude podliehať CEO celej Heureka Group.

 

 

Geis otvoril modernú pobočku v Petrovanoch

V úvode leta pribudla nová pobočka Geis na východe Slovenska v rámci CTPark Prešov Juh. Jej strategické umiestnenie, priamo pri diaľnici medzi Prešovom a Košicami, je ideálne pre obsluhu celého regiónu. Energetickú efektivitu a ekologickú udržateľnosť potvrdzuje certifikácia BREEAM a vysoké hodnotenie EPC. Existujúce pobočky v Prešove a Košiciach sa zlúčili a presunuli do moderných priestorov v neďalekých Petrovanoch. Preprava v tejto oblasti tak už nebude rozdelená do dvoch zón. Celá východná oblasť Slovenska, teda regióny Košice a Prešov, sa zjednotila do jednej zóny.

 

GEIS leto22

 

 

Zmena prináša ekonomickú výhodu pre klientov, ktorí využívajú prepravné služby spoločnosti. „Pobočka v Petrovanoch je ďalším z míľnikov, ktorý skvalitní naše služby aj komfort zamestnancov,“ hovorí Dušan Vilhan, obchodný riaditeľ Geis SK. Otvorenie novej pobočky je reakciou na rastúci dopyt po službách logistického poskytovateľa a zároveň snahou vytvoriť optimálne pracovné prostredie pre zamestnancov. Pobočka je navrhnutá tak, aby mala minimálny dopad na životné prostredie a efektívne využívala energiu, vodu a ďalšie zdroje. Potvrdzuje to aj certifikácia BREEAM. Objekt je vybavený rôznymi udržateľnými prvkami od energeticky účinných systémov až po úsporné osvetlenie.

 

 

Prvá budova v GARBE Green Parku Piešťany je prenajatá. Začína výstavba druhej haly

GARBE Industrial Real Estate CEE, špecialista na logistické a priemyselné nehnuteľnosti, podpísal nájomnú zmluvu so spoločnosťou NAUT GROUP SK s.r.o. NAUT je profesionálom vo sfére outsourcingu služieb. Spoločnosť podniká v oblasti služieb v retaile, komplexných riešení pre e-commerce, skladovania a logistiky. V zelenom parku GARBE Green Park Piešťany si prenajme 4 700 metrov štvorcových. Do nových priestorov sa plánuje nasťahovať v septembri 2022.

 

V GARBE Green Parku Piešťany zároveň začne výstavba druhej udržateľnej haly s rozlohou 18 000 metrov štvorcových. Jej dokončenie je plánované na prvú polovicu budúceho roku. Priestory budú postavené špekulatívne na základe vysokého dopytu a rýchleho obsadenia prvej budovy a budú nezávislé na spotrebe plynu. „Špekulatívna výstavba sa nám vyplatila, a preto sme sa rozhodli pokračovať v rozvoji parku a pridať ďalších 18 000 metrov štvorcových. Záujem zákazníkov je daný predovšetkým veľmi dobrou lokalitou. GARBE Green Park Piešťany predstavuje v tejto chvíli v rámci územného plánu jediný pozemok, na ktorom je v tomto regióne možné stavať priemyselné nehnuteľnosti,“ povedal Martin Stratov, riaditeľ pre rozvoj obchodu GARBE v Českej republike a na Slovensku.

 

GARBE leto22

 

GARBE Green Park Piešťany je vlajkovou loďou spoločnosti v oblasti udržateľnosti v regióne strednej a východnej Európy. Park je vďaka svojmu vybaveniu uhlíkovo neutrálny, na svoju prevádzku nevyužíva plyn, je vybavený fotovoltaickými panelmi a priamo v parku prebieha recyklácia vody, ktorá je čerpaná z vlastnej studne. Budova je vybavená tepelnými čerpadlami a na pozemku sú zachované lúky, pôvodné zalesnenie a pripravuje sa aj miesto pre včelie úle.

 

GARBE Green Park Piešťany sa nachádza 300 metrov od diaľničného zjazdu na Piešťany, 80 km od Bratislavy a 110 km od Žiliny. Vďaka tejto polohe ponúka jednoduché spojenie s ďalšími trhmi nielen v strednej Európe.

 

 

Dachser testuje a zavádza v skladoch exoskelety

Práca v sklade zahŕňa mnoho manuálnej práce, ktorá môže byť niekedy aj fyzicky náročná – napríklad pri vykladaní tovaru alebo vychystávaní. DACHSER sa už dlho zaoberá možnosťou poskytnúť zamestnancom technické pomôcky, ktoré by im pomohli vykonávať namáhavé úlohy. Sľubné sú najmä exoskelety. Spoločnosť DACHSER prvýkrát testovala aktívne exoskelety vyrobené firmou German Bionic v každodenných pracovných podmienkach v sklade.

 

V medicíne sa vonkajšie podporné konštrukcie tohto druhu používajú už dlho, v priemysle je teraz k dispozícii stále viac zariadení pripravených na uvedenie na trh. Už v roku 2019 vykonala spoločnosť DACHSER prvé testy v skladoch, predovšetkým pasívnych exoskeletov s mechanickými pružinovými systémami, koľajnicami alebo závažiami, ktoré pomáhajú pri zdvíhaní bremien. Aktívne exoskelety medzitým dosiahli takú úroveň, že môžu zlepšiť aj procesy v skladoch. Aktívne exoskelety využívajú robotické motory napájané batériami, ktoré uľahčujú zdvíhacie operácie a výrazne znižujú záťaž dolnej časti chrbta u osôb zdvíhajúcich ťažšie bremená. Pretože tí, ktorí nosia exoskelety, pociťujú menšiu únavu, sú schopní lepšie udržiavať správne držanie tela.

 

dachser leto22

 

Aktívne exoskelety nemeckého výrobcu German Bionic boli na jar vyskúšané v sklade logistického centra DACHSER v Magdeburgu. Cieľom bolo zhromaždiť v reálnych podmienkach empirické údaje a získať spätnú väzbu od zamestnancov. Zariadenia "Cray X" boli nasadené na podporu rôznych procesov pri príjme tovaru, vychystávaní objednávok a pri baliacom stole. Exoskelet môže poskytnúť 30 kilogramové odľahčenie pri jednej zdvíhacej operácii a tiež pomáha pri prenášaní.

 

„Pozitívne účinky exoskeletov sa čoskoro prejavili,“ hovorí Stephan Heinemann, manažér zmluvnej logistiky v logistickom centre DACHSER v Magdeburgu. „Naši zamestnanci profitujú z priamej úľavy pri manipulácii s ťažšími bremenami, aj z ergonomickej stabilizácie tela. To má výhody aj z dlhodobého hľadiska, pretože exoskelety zabraňujú preťažovaniu a pracovným úrazom, ktoré by mohli spôsobiť trvalé poškodenie zdravia.“ Ďalším pôsobivým aspektom zariadenia je ich jednoduché používanie, vďaka čomu ich testujúci prijali behom okamihu.

 

Pozitívna skúsenosť bude ďalej zužitkovaná. „Počas testovania si všetci všimli − v čo sme dúfali − že exoskelet prináša úľavu v dolnej časti chrbta, a hodnotili to ako pozitívne," potvrdzuje S. Heinemann. V súlade s tým bude pracovisko v budúcnosti pravidelne používať tri aktívne exoskelety. Novú technológiu budú postupne vo svojich skladoch využívať aj ďalšie pobočky siete DACHSER.

 

 

Rozvoj e-commerce zvyšuje dopyt po skladových priestoroch

Analýza krajín strednej a východnej Európy (CEE-15) ukázala zvýšený dopyt po malých obchodných jednotkách (Small Business Units) a priestoroch logistiky poslednej míle (Last Mile Logistics), čo priamo súvisí s významným rozvojom v sektore e-commerce. V nasledujúcich kvartáloch možno očakávať ďalší významný vývoj tohto trhového segmentu a celkového dopytu po priemyselných a skladových priestoroch v pätnástich krajinách strednej a východnej Európy (CEE-15 )

 

Celková ponuka priestorov typu SBU (Small Business Units) a LML (Last Mile Logistics) v krajinách CEE-15 predstavuje viac ako 3 milióny m2, ale rozvoj tohto trhu v regióne nie je rovnomerný. Najviac priestorov sa nachádza v Poľsku (približne 2 milióny m2). Tieto zistenia uvádza nová správa spoločnosti Colliers s názvom „ExCEEding Borders Small Business Units & Last Mile Logistics Sector in CEE-15”.

 

Prvé projekty Small Business Unit máme už aj na Slovensku, napríklad v lokalite Bratislava-Bory. Tento development je reakciou na dopyt, ktorý vzrástol práve v posledných rokoch v snahe byť bližšie k zákazníkovi, viac viditeľný a reprezentatívny v tzv. priestoroch v štandarde A. Čoskoro preto pribudnú podobné projekty aj v ďalších mestách. „Dopyt po tomto type prevádzky súvisí tiež s rozvojom e-commerce. Tento koncept však môže zaujať aj klientov, ktorí majú potrebu šikovne spojiť svoje kancelárske sídlo so showroomom a menšou skladovou jednotkou s rozlohou cca 500 m2, napríklad pre segment funkčného dizajnu, doplnkov alebo športových potrieb. Niečo také na trhu doteraz chýbalo. Potenciál premeny na Small Business Unit majú najmä súčasné brownfieldy blízko centier miest, ktoré by sa takto mohli postupne pretransformovať, a tak sa revitalizovať,” hovorí Tomáš Horváth, riaditeľ oddelenia priemyselných nehnuteľností spoločnosti Colliers.

 

dopyt leto22

 

Pre LML realitný segment nemá Slovensko z geografického hľadiska predpoklady. „Sme malá a vnútrozemská krajina, ktorá nedisponuje veľkými intermodálnymi centrami, t.j nevzniká tu potreba vzniku schémy medzistupňov skladových jednotiek a z nich doručovanie tovarov. Last mile logistika sa rozvíja najmä vo veľkých mestách nad millión obyvateľov s veľkými e-commerce hubmi a prístavmi, z ktorých treba rýchlo a sofistikovane dopraviť konkrétne zásielky v segmente B2B a najmä B2C do preplnených centier a štvrtí. U nás po type poprepájaných medzistupňových a koncových skladov prakticky neexistuje dopyt. Výnimkou sú vznikajúce malé obslužné alebo servisné jednotky pri donáškových službách alebo v mestskej zdieľanej doprave (napr. kolobežky alebo donáška jedla),” upresňuje situáciu T. Horváth.

 

V regióne krajín strednej a východnej Európy je dostupných celkovo približne 500 000 m2 priestorov SBU/LML vo výstavbe. Väčšina z tohto objemu sa v súčasnosti stavia v Poľsku (310 000 m2). Nájomné a poplatky za služby sú zvyčajne výrazne vyššie ako v štandardných budovách. Priestory SBU/LML to však kompenzujú vynikajúcou polohou a výborným prispôsobením sa potrebám nájomcov. Všetky tieto faktory majú za následok vyššie náklady na výstavbu. Vo väčšine týchto krajín sa najvyššie dosahované nájomné pre tento typ priestorov pohybuje v rozmedzí od 4,0 do 10,00 € za m2/mesiac, ale v Českej republike a Estónsku môže dosahovať aj úroveň 12 € za m2/mesiac.

 

 

FM Logistic eviduje nárast tržieb vďaka silnej aktivite v oblasti omnichannel

Spoločnosť FM Logistic zverejnila v lete svoje finančné výsledky za rok končiaci 31. marca 2022. Kompletné auditované výsledky sú k dispozícii vo výročnej správe firmy. Spoločnosť FM Logistic dosiahla vo fiškálnom roku 2021-2022 tržby vo výške 1, 518 miliónov €, čo predstavuje nárast o 10,7 % (pri konštantných výmenných kurzoch) v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Tento rast bol spôsobený silnou dynamikou multikanálového predaja a zvýšeným záujmom o e-commerce aktivity v novopodpísaných zmluvách. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBIT) dosiahol 31,5 milióna €. Rok 2021-22 sa niesol v znamení veľkých investícií na podporu komplexných start -up projektov a automatizácie, ktorých prínosy sa budú merať dlhodobo. Tržby spoločnosti v stredoeurópskom regióne (Poľsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko) rástli podobne ako na celosvetovej úrovni, t. j. o 10,6 %. Obchodný rast bol zabezpečený najmä zvýšeným záujmom o služby e-commerce. Počet objednávok zrealizovaných poskytovateľom v tomto sektore medziročne vzrástol približne o 30 %. Je to výsledok spolupráce s novými klientami, ako napríklad Yves Rocher, Maxi Zoo v Poľsku a predĺženia zmlúv už s existujúcimi zákazníkmi, ako napríklad s babymarkt.de a Bauhaus v Českej republike. Celkový obrat zo všetkých novopodpísaných zmlúv a pre všetky produkty poskytovateľa (zmluvná logistika, omnichannel, doprava, co-packing) dosiahol 62 miliónov €. Začiatok niektorých aktivít je však naplánovaný až vo fiškálnom roku 2022/23.

 

V dôsledku rýchleho rastu sa zvýšil aj počet prevádzok, ktoré spoločnosť FM Logistic v regióne prevádzkuje. V minulom roku pribudli tri v Poľsku. V Českej republike sa skladová plocha závodu v Lovosiciach dokonca až zdvojnásobila. Celkovo tak spoločnosť FM Logistic v strednej Európe získala k dispozícii dodatočných 200 000 m2 skladových priestorov.

 

FMlogistic leto22

 

 

FAST PLUS stavia nové logistické centrum

Obchodná spoločnosť FAST PLUS, ktorá stojí za značkou PLANEO, sieťou kamenných predajní na Slovensku a tiež e-shopom s elektro a iným tovarom, bude hlavným nájomcom nového logistického parku v Žiari nad Hronom, ktorý buduje developer CONTERA.

 

„Nové priestory sú pre nás na skutočne vyhovujúcom mieste. Centrálna logistika by mala byť v centre územia, preto je Žiar nad Hronom ideálny. Samotný CONTERA park bude stáť hneď vedľa diaľnice R1, čo je plus z hľadiska dopravnej dostupnosti,“ odôvodňuje výber lokality CEO FAST PLUS Peter Benický.

 

V súčasnosti sa centrálny sklad veľkoobchodu s elektronikou nachádza v Bratislave, čo nie je logisticky práve najvýhodnejšia poloha. Podľa P. Benického pôvodné skladové priestory už prestávajú vyhovovať, potrebné sú väčšie priestory a tiež zmodernizovanie a zefektívnenie procesov.

 

Fast Plus leto22

 

„V novom sklade budeme mať skladovaciu galériu, dopravníky a ďalšie technologické vymoženosti. Nové priestory v CONTERA parku budú prevádzkované energiou z obnoviteľných zdrojov, k udržateľnosti životného prostredia prispeje aj systém opätovného využívania dažďovej vody. K dispozícii budú aj nabíjačky na elektromobily, plánuje sa inštalácia fotovoltaických panelov, čo sú tiež atribúty, ktoré pozitívne ovplyvnili naše rozhodnutie,“ pokračuje P. Benický.

 

V žiarskom CONTERA parku využije FAST PLUS v prvej fáze logistickú halu s rozlohou 25-tisíc m2, s možnosťou expanzie o ďalších 15-tisíc m2. Stavebné práce by mali začať v treťom kvartáli roku 2022 a dokončené by mali byť o rok neskôr.

 

 

redakcia
Zdroj a foto: DACHSER, Colliers, Geis, GARBE Industrial Real Estate CEE, DODO, FM Logistic, FAST PLUS, shutterstock

 

Video

Aký bol Retail Summit 2022

Retail Podcast

Category Management 2: Koho zapojiť do vytvárania plánogramu

Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk