KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

E-shopy ťahúňom stredoeurópskeho trhu

cushmanInternetové nakupovanie môže mať v ďalších rokoch väčší význam pre rozvoj priemyselných nehnuteľností v strednej Európe než automobilový priemysel.


V strednej Európe dnes existuje takmer dvadsať miliónov metrov štvorcových moderných priemyselných plôch určených na prenájom. Záujem zo strany nájomcov je tak silný, že podiel voľných plôch klesol na historické minimum 5,7 percenta. Pre porovnanie – podiel voľných kancelárií je dvojnásobný (12 percent). Vyplýva to z aktuálneho zistenia spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorá trh priemyselných nehnuteľností na Slovensku, v Českej republike, Poľsku, Maďarsku a Rumunsku dlhodobo sleduje.

 

Lokálne aj medzinárodne

 

Po miernom spomalení automobilového priemyslu v uplynulom roku hýbe trhom stále silnejší segment e-commerce. „Toto však úplne neplatí aj pre slovenský trh, keďže na ňom fungujú traja výrobcovia automobilov a štvrtý je na ceste,“ uvádza Martin Hudák, Senior konzultant v priemyselnom tíme Cushman & Wakefield na Slovensku. “Rozvíjajú sa ako lokálne e-shopy, tak i zahraničné. Niektoré idú cestou budovania pobočiek na domácom trhu, iné expandujú do zahraničia. Prvým krokom potom bývajú často susedné krajiny v rámci strednej Európy. Zároveň k nám mieria e-shopy z celého sveta s cieľom obsadiť tento región. A k svojej expanzii potrebujú všetci skladové a logistické areály,” hovorí Ferdinand Hlobil, vedúci stredoeurópskeho priemyselného tímu v Cushman & Wakefield.

 

Lacná pracovná sila

 

“Maloobchodníci rozširujú svoju ponuku cez e-shopy a s tým je spojená ďalšia expanzia skladu. Veľké zahraničné e-shopy si zase prenajímajú priestory pre obsluhu západoeurópskeho trhu a expanziu na východ. Pracovná sila v stredoeurópskom regióne je kvalifikovaná a nepomerne lacnejšia. Taktiež ceny za prenájom je možné často vyjednať pod úroveň nájomného v lokalitách na západ od našich hraníc,” hovorí F. Hlobil. K najvýznamnejším transakciám v oblasti e-commerce patrili v uplynulých dvoch rokoch TIM S.A. (30,000 m2), Mall.pl (cez 9,500 m2), Home24 (26,400 m2), Oponeo (12,000 m2) v Poľsku, Amazon (133,000 m2), Mall.cz (29,000 m2), Exiteria (11,000 m2) v Českej republike a Alza.sk na Slovensku. „Ďalším trendom, ktorý môžeme na trhu registrovať je zväčšovanie dopytu po veľkosti budovy. V súčasnosti už neprekvapí požiadavka na 100 tis., v určitých prípadoch dokonca až 150 tis. metrov štvorcových. To bolo pred niekoľkými rokmi ešte nemysliteľné,“ komentuje F. Hlobil.

 

Prenájmy

 

V minulom roku sa v krajinách strednej Európy prenajalo celkom 4,5 miliónov metrov štvorcových moderných priemyselných plôch. V roku 2014 to bolo 4,4 miliónov. Išlo o dva mimoriadne roky, kedy sa podarilo v objeme prenájmov prekročiť hranicu štyroch miliónov. Dopyt zo strany nájomcov je veľmi silný a takmer všetky nové priestory sú v priebehu niekoľkých mesiacov obsadené. Za posledných päť rokov v našom segmente takmer prestala existovať špekulatívna výstavba. Developeri majú plné ruky práce, aby vyhoveli všetkým dopytom po nových halách. Z prenajatých 4,5 milióna metrov v minulom roku sa 3,8 milióna nachádza na území Poľska a Českej republiky.

 

Nová výstavba

 

Developeri v minulom roku postavili niečo viac ako 1,5 milióna metrov štvorcových nových hál. O rok skôr to bolo 1,4 milióna. Najrozsiahlejšia výstavba pritom prebiehala v rokoch 2007 a 2008, kedy sa podarilo zdolať hranicu dvoch miliónov metrov ročne (v oboch rokoch sa zhodne postavilo 2,5 miliónov m2 ročne). Minulý rok sa postavilo prevažne v Poľsku a v susednej Českej republike (spolu 1,4 miliónov m2), oživenie zaznamenalo Slovensko, kde minulý rok vyrástlo 80 tisíc m2. V predchádzajúcich dvoch rokoch sa stavalo 20-30 tisíc metrov ročne. „V Maďarsku a Rumunsku je výstavba v posledných rokoch minimálna, obe krajiny sa zhodne zameriavali predovšetkým na prenájom už existujúcich priestorov. Čo sa im darí,“ dodáva F. Hlobil.

 

Podiel voľných plôch

Podiel voľných plôch klesol v regióne na historické minimum – 5,7 percenta.„V Maďarsku klesla neprenajatosť o päť percentných bodov na súčasných 11 percent. Pritom v uplynulých ôsmych rokoch sa pohybovala vo výške okolo dvadsiatich percent. Pokiaľ Maďari nezačnú rýchlo stavať, dá sa očakávať, že v tomto roku klesne neprenajatosť pod zdravých desať percent,“ konštatuje F. Hlobil. Podiel voľných plôch klesá taktiež v Rumunsku. Prispieva k tomu politická stabilita, ekonomický rast, lacná pracovná sila i dostatok voľných pozemkov. Krajina má veľký potenciál, záujem firiem o túto krajinu neustále rastie a Cushman & Wakefield registruje radu veľkých dopytov.

 

Čo sa očakáva

 

„V strednej Európe dnes hovoríme o silnom developerskom trhu. Nájomcovia majú obmedzené možnosti z čoho

vyberať, na druhej stranu môžeme v niektorých lokalitách takmer okamžite stavať na kľúč, pretože developeri majú pripravené pozemky i projekty. Nájomca si tak môže nechať postaviť halu na mieru svojím požiadavkám a nemusí sa prispôsobovať existujúcim plochám,“ hovorí F. Hlobil. Pokračuje príliv výrobných firiem z Nemecka, ktoré láka predovšetkým lacnejšia kvalifikovaná pracovná sila a celkovo nižšie náklady na zaobstaranie nehnuteľnosti. Očakáva sa, že tento trend bude naďalej pokračovať.

 

Zdroj: redakcia,Cushman & Wakefield
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk