KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Usilujeme sa priania zákazníkov predbiehať

stolicny upravaHovorí v exkluzívnom rozhovore pre odborný portál RETAIL magazin.sk Ing. Roman Stoličný, managing director a člen predstavenstva Dachser Slovakia a. s.


Ako vnímate aktuálny stav logistiky na Slovensku?
R.Stoličný: Logistika prešla od začiatku deväťdesiatych rokov veľkými zmenami a dnes je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odborov. Musí vedieť reagovať na rýchle a pomerne zásadné zmeny v globálnom obchodovaní a aby s nimi udržala krok, používa čoraz častejšie tie najvyspelejšie technológie. Situáciu na Slovensku asi najviac ovplyvnil vstup do EÚ. Ten umožnil ľahký prístup na nové trhy a naštartoval aj nové podnikateľské aktivity. To v logistike následne znamenalo aj zmenu v charaktere dopytu. Trh prejavuje čoraz väčší záujem o komplexné logistické riešenia, nie len o jednoduché prepravy. Nie je to ešte štandardom, ale tie chytrejšie firmy už pochopili, že má zmysel venovať maximum svojho úsilia svojmu core businessu – tomu, čo ich živí, a ostatné činnosti outsourcovať. Dnes teda logistika zahŕňa tzv. Door-to-Door služby, kontraktnú logistiku, skladovanie a služby s pridanou hodnotou, a to bez ohľadu na druh dopravy – či už leteckú, námornú alebo pozemnú. Aktuálne výzvy sa najviac týkajú slovenskej infraštruktúry – stále nám chýba diaľničné spojenie s východom krajiny. Nedostatočná je naďalej aj ponuka kvalitného logistického vzdelávania, ktoré by bolo napojené na logistickú prax.

 

Za posledné roky prešla obrovskými zmenami oblasť skladovania. Aké sú hlavné trendy? Čo najdôležitejšie sa v skladoch zmenilo?
R.Stoličný: V skladovaní možno pozorovať dva trendy – vyššiu štandardizáciu a v niektorých prípadoch aj automatizáciu procesov na jednej strane a na druhej strane v niektorých segmentoch aj vyšší podiel ručnej práce. Súvisí to s outsourcingom skladovania, ktorý sa stáva predmetom záujmu výrobných aj retailových firiem. Identifikácia skladových položiek väčšinou prebieha pomocou čiarových kódov. Bez dobrého skladového WMS (Warehouse Management System) sa dnes žiadny naozaj dobrý poskytovateľ logistických služieb nezaobíde. Dachser pochopil význam kvalitného prenosu dát už pred mnohými rokmi a začal si IT systémy vyvíjať sám na mieru svojim zákazníkom aj svojim logistickým potrebám, pričom plynulý tok dát od odosielateľa cez logistika k príjemcovi je základom jeho inteligentnej logistiky. V prípade vysokej štandardizácie zásielok je trendom nainštalovanie automatických triediacich či vychystávacích liniek. Napríklad naši kolegovia v nemeckom Gersthofene už niekoľko rokov využívajú automatický skladový systém Aviator.

 

Spomínate vyšší podiel ručnej práce. O čo konkrétne ide?
R.Stoličný: Konkurenčný boj v oblasti spotrebného tovaru privádza do skladov úplný opak automatizácie – služby s pridanou hodnotou, kde je veľký podiel ručnej práce. Patrí sem napríklad etiketovanie, ale aj rôzne akciové príbaly, marketingové akcie a podobne. Dá sa očakávať, že už spomínané dva trendy budú v budúcnosti ešte ďalej posilňovať.

 

Do popredia vystupujú aj úplne nové skladované technológie. Ako je to s ich uplatnením na slovenskom trhu?
R.Stoličný: V každom prípade sa kladie dôraz na čo najefektívnejšie využitie skladovej plochy. Na trhu je široká ponuka regálových systémov, ktoré je potrebné vyberať podľa skladovaného tovaru a celkovej obrátkovosti skladu. Iné nároky na skladovanie majú veľké e-shopy, prekládkové sklady alebo balíkoví prepravcovia. Z tých zaujímavých konvenčných riešení môžem spomenúť napríklad mobilné regály, ktoré sú umiestnené na koľajniciach a vytvoria uličku vždy iba vtedy, keď je z nej potrebné niečo vyskladniť. Ruka v ruke s regálovou technikou ide i manipulačná technika – vysokozdvižné aj nízkozdvižné vozíky, prípadne logistické vláčiky. Samozrejme sa začínajú na Slovensku objavovať aj spomínané triediace linky, ktoré sú vhodné predovšetkým pre vysoko štandardizované malé zásielky v kartónoch a boxoch.

 

Je zrejmé, že za posledné roky sa zmenili aj požiadavky zákazníkov na logistické firmy. Na čo v súčasnosti vaši zákazníci kladú najvyšší dôraz?
R.Stoličný: Zvyšuje sa tlak na kvalitu a rýchlosť poskytovaných služieb, od hospodárskej krízy pretrváva tlak na úspory. Preto zákazníci z oblasti retailu nechcú držať veľké skladové zásoby a výrobné firmy nevyrábajú veľké množstvo tovaru na sklad. Jednoducho, celkovo sa zrýchlila obrátka tovaru. To kladie na logistiku veľké nároky. Na jednej strane je dopyt po častejších dodávkach, na strane druhej sa zmenšuje veľkosť zásielok. Na to je potrebná skutočne kvalitná výmena dát so zákazníkom a efektívne doručovacie produkty. Dachser tomu v exportnej pozemnej logistike vychádza v ústrety svojou zbernou službou, ktorá je založená na hustej sieti pobočiek a pravidelných denných linkách do kľúčových destinácií v celej Európe. Ale s ponukou podobného riešenia sme tento rok prišli aj pre importérov. Najsilnejšie importné toky na Slovensko mieria z Ázie a Dachser tento rok zaviedol zberný námorný kontajner (LCL) s pravidelným odchodom z Číny každý týždeň. Pokiaľ ide o zákaznícky servis, veľký dôraz je samozrejme kladený na dobrú komunikáciu a rýchlu informovanosť o logistických procesoch. My štandardne ponúkame nielen aplikáciu Track & Trace, ktorá umožňuje on-line sledovanie zásielky po celú dobu jej cesty, ale predovšetkým máme hlboké know-how o trhoch, s ktorými sme prostredníctvom našej logistickej siete v tesnom kontakte. A to je pre našich zákazníkov veľká pridaná hodnota.

 

Zmeny zaznamenáva logistika potravinárskych aj nepotravinárskych tovarov. V akej oblasti predpokladáte v najbližšej dobe najviac noviniek?
R.Stoličný: Zaujímavé zmeny pozorujeme predovšetkým v logistike nepotravinárskych výrobkov. Niektoré segmenty trhu sa stali v posledných rokoch natoľko špecifickými, že sme pre nich vymysleli a zaviedli špeciálne riešenia. Patrí sem predovšetkým segment chemickej logistiky a logistiky pre hobby markety. Napríklad naše tzv. DIY-Logistics riešenie zohľadňuje všetky špecifiká marketov pre záhradkárov, kutilov a remeselníkov, ako sú napríklad OBI alebo Hornbach. Od bežného retailu sa segment DIY odlišuje predovšetkým sústreďovaním skutočne veľkého množstva tovarových položiek pod jednu strechu a požiadavkami na neustále plné regály, najmä akciového tovaru. Tieto markety sú jedny z najaktívnejších predajcov, čo sa týka akciových letákov, takže je nutné, aby bol tovar do regálov neustále doplňovaný. DIY segment sa navyše vyznačuje veľkou sezónnosťou tovaru. To všetko je dôvodom, prečo podľa nás vyžaduje tento segment špeciálne zaobchádzanie a vlastné logistické riešenie.

 

Chemická logistika, ktorú spomínate, je úzko špecializovaná oblasť s množstvom špecifík... Ktoré sú najvýraznejšie?
R. Stoličný: Medzi tzv. „chemický tovar“ patria aj tovary bežnej dennej potreby, ako sú napríklad laky na nechty, lepidlá pre domáce použitie alebo hnojivá pre izbové rastliny. Niektoré tieto produkty podliehajú tzv. dohode o ADR, ale všetok chemický tovar vyžaduje vždy starostlivý spôsob zaobchádzania. Pri takýchto zásielkach je nevyhnutné mať čo najväčší prehľad o každom ich pohybe. A to sa v poslednej dobe na trhu našťastie skutočne zmenilo. U nás v Dachser je základom identifikácia – všetok chemický tovar musí byť opatrený čiarovým kódom a prípadne jasne označený o akú triedu nebezpečnosti ide. Na to používame špeciálne IT šablóny pre nebezpečný tovar. Vďaka nim sa s týmto tovarom vo všetkých krokoch dodávateľského reťazca správne zaobchádza, o čom sa môže zákazník v ktorejkoľvek fáze presvedčiť. Pomocou IT šablóny sa sledujú množstvové limity a kombinácie skladovaného aj prepravovaného tovaru, zakázané kombinácie sú automaticky blokované. Samozrejmosťou je aj prísna ochrana dát každého zákazníka.

 

Akú pridanú hodnotu dnes dokáže logistika zákazníkom poskytnúť? Čo z tohto ponúka v súčasnosti vaša spoločnosť?
R. Stoličný: Hoci to môže znieť ako klišé, pridanú hodnotu všeobecne vidíme vo vysokej efektívnosti a transparentnosti logistických procesov. Nie je nič horšie, ako keď zákazník nevie, čo sa práve s jeho tovarom deje. My máme napríklad k dispozícii IT nástroj Active Report, ktorý automaticky upozorní nás aj nášho zákazníka o akejkoľvek odchýlke od plánovaného procesu prepravy. To dáva nášmu zákazníkovi možnosť reagovať aj na neštandardné situácie a informovať o nich svojich obchodných partnerov. A pre nás je Active Report zároveň akýmsi vnútorným audítorom. Služby s pridanou hodnotou, tzv. VAS, ako také ponúkame v rámci našej kontraktnej logistiky. Patrí sem prebaľovanie tovaru, tlač a výmena kódov či etiketovanie v najrôznejších jazykových mutáciách, vytváranie akčných a sezónnych balení, kedy sa napríklad k fľaši tvrdého alkoholu pribaľuje pohárik alebo v rámci marketingovej kampane k praciemu prášku malá vzorka aviváže a podobne. Pre segment DIY ponúkame aj merchandising – starostlivosť o samotné predajné miesto na predajnej ploche, ktoré vieme udržovať neustále zásobené a dopĺňať o rôzne reklamné letáky či akciové vzorky.

 

Za posledné roky prišlo zrejme aj k zásadnejším zmenám v oblasti zákazníckeho servisu a komunikácie so zákazníkom. Čo najviac vystupuje do popredia?

R.Stoličný: Bohužiaľ to ešte nepozorujeme vo všetkých oblastiach služieb na Slovensku, ale do popredia sa dostáva dlhodobá spokojnosť zákazníka. Aspoň to je jeden zo základných cieľov celej našej skupiny Dachser. Naše oddelenie zákazníckeho servisu preto prechádza pravidelnými školeniami, robíme si aj nezávislé hodnotenie spokojnosti zákazníkov. Našou snahou je predchádzať prianiam zákazníka a proaktívne mu ponúkať nové riešenia ešte o trochu skôr ako jeho potreba akútne vyvstane. K tomu je nutné dokonale poznať biznis našich zákazníkov.

 

Do akej miery sú v súčasnosti v logistike využívané ponuky riešení na kľúč?
R. Stoličný: Najväčšie výhody zbernej služby spočívajú vo vysokej štandardizácii logistických procesov, to je jasné. Neznamená to však, že nevieme pripraviť riešenie na mieru. Práve naopak. Naša hustá logistická sieť a tisíce pravidelných denných liniek doslova do všetkých kútov Európy ponúkajú možnosť zostaviť našim vyvážajúcim aj importujúcim zákazníkom riešenia presne podľa ich požiadaviek. Samozrejme realizujeme logistiku aj skutočne neštandardných zásielok. Tento rok sme napríklad zabezpečovali prepravu celej výstavy Tutanchamón vrátane nákladných a nadrozmerných exponátov.

 

Ako vnímate dôležitosť ľudských zdrojov v oblasti logistiky? V čom sa zmenili nároky na ľudí pracujúcich v skladoch a preprave?
R.Stoličný: Logistika v spoločnosti Dachser stojí na modernej prepravnej technike, vyspelých technológiách a kvalitných ľuďoch s nadšením pre náš odbor. Bez toho posledného by sme sa určite nezaobišli. Nároky na pracovníkov v logistike síce stále rastú, ale nesmieme zabúdať na to, že u nás na Slovensku stále ešte máme dosť šikovných ľudí, ktorí sa vedia chopiť práce. A predovšetkým o takých máme záujem. Ako som už hovoril, vidíme ešte stále potenciál v zlepšovaní logistického vzdelávania, takže si našich ľudí vzdelávame sami. Každá pozícia má u nás vopred daný zoznam školení, či už ide o kandidáta na pozíciu v sklade alebo na dispečingu. Šikovný kandidát sa u nás teda môže „dovzdelať“. Na skladových pozíciách sa robieva skúška na riadenie manipulačnej techniky, prípadne viazačské skúšky, výhodná je tiež základná znalosť práce s počítačom a základná znalosť angličtiny. Myslím, že to sa od čias spred dvadsiatich rokov skutočne veľmi zmenilo.

 

Mať kvalitných ľudí znamená aj úspešné zvládnutie náročnej predvianočnej logistiky. Čo ďalšie je v tomto smere základom úspechu?
R. Stoličný: Pre väčšinu retailových klientov je to najväčšia špička v roku, kedy musia byť prevezené veľké objemy tovaru v krátkom čase. Predvianočná logistika sa realizuje od letných prázdnin zhruba do októbra. Dovtedy už musia byť všetky predajne zavezené sezónnym vianočným tovarom a dostatočne predzásobené pre nadchádzajúcu vianočnú nákupnú horúčku. Základom úspechu je systém. Vykrývať predvianočnú špičku v chaose je nočná mora každého logistika. Náš systém je založený na dôkladnej identifikácii zásielok pomocou nášho IT a plynulej výmene dát s našimi zákazníkmi. A samozrejme pri vysokom nasadení všetkých našich zamestnancov.

 

Akej oblasti plánujete v najbližších obdobiach venovať viac pozornosti?
R.Stoličný: Ako Dachser Slovakia by sme si v divízii pozemných prepráv aj naďalej chceli udržať zameranie na exporty. Plánujeme ďalšie posilňovanie priamych liniek zo Slovenska do atraktívnych destinácií v Európe. Do našej siete chceme aj naďalej investovať a ďalej ju rozvíjať technologicky aj kapacitne. Budeme sa tiež venovať aj importom, aj v nich by sme chceli v nasledujúcich rokoch posilňovať, pretože vidíme veľký potenciál v nákupnej logistike, tzv. Procurement Logistics.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: archív R. Stoličného

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk