Nakupovanie na splátky bude efektívnejšie
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 21. september 2015
Oblasť nákupov na splátky prechádza na Slovensku veľkým vývojom, rovnako ako celý maloobchod. Je to dané aj tým, že v mnohých oblastiach dochádza k prechodu od fyzických predajní k e-shopom. Typické to je pri televízoroch, notebookoch a ďalších sortimentoch. Ide o položky, ktoré sú príznačné pre e-shopy. Preto sa oblasť nákupov na splátky rozšírila aj do tohto virtuálneho sveta. Zároveň sa vyvíjajú aj produkty, ktoré ľudia používajú na financovanie nákupov. Do popredia sa dostávajú hlavne kreditné karty, ktoré sú pokiaľ ide o používanie jednoduchšie a teda pre zákazníka pohodlnejšie.
V súčasnosti je na Slovensku na splátky najčastejšie nakupovaná čierna technika a biela elektronika. Konkrétne LED televízory, notebooky, telefóny, chladničky, práčky, umývačky. Treťou najčastejšou kategóriou je nábytok. Ten sa však tejto kategórii vymyká, pretože nejde o tak frekventované položky, ale ich typická cena je vyššia. Zvyšok tvorí ďalšia technika do domácnosti a záhrady - bazény, kosačky, vybavenie dielne atď. V každej oblasti je podiel miest, kde sa takýto nákup zrealizuje – teda e-shopov a kamenných predajní rôzny. Je zložité zovšeobecňovať pretože každý z našich obchodných partnerov má inú stratégiu.
Typickým zákazníkom nakupujúci na splátky je dnes človek stredných rokov, ktorý je dlhodobo zamestnaný a má rodinu. Jeho deti už sú blízko plnoletosti alebo sú už dospelé. Má stredoškolské vzdelanie, často odborné. Pravidelný príjem je samozrejme priamo podmienkou získania úveru. Z geografického hľadiska nie je veľký rozdiel, ak sa počet klientov prepočíta na počet obyvateľov v danom kraji.
Pokiaľ ide o sezónnosť, nákup na splátky dnes nevykazuje zásadne veľké výkyvy. Obzvlášť tovar ako sú chladničky či práčky majú konštantný predaj počas celého roka. Pri čiernej technike mierne rastie záujem pred Vianocami. Pozvoľný rast je evidentný pravidelne od začiatku či polovice novembra. V posledných rokoch sme však svedkami toho, že predvianočná sezóna sa skracovala a posúvala sa do povianočných výpredajov. Následne sú to drobné výkyvy v jednotlivých mesiacoch. Napríklad, počas tohtoročného leta bolo jasne vidieť, ako rástol záujem o klimatizácie. Naopak, v zime sú typickým tovarom nakupovaným na splátky snežné frézy. Rovnako tak sa rôzne mení v priebehu roka aj druh nakupovaného nábytku. Na jar a v lete keď prebieha veľa rekonštrukcií sa nakupuje viac kuchýň. Počas zvyšku roka je to potom kusový nábytok - skrine, postele, gauče.
Priemerná suma nákupu na splátky je v súčasnosti 530 €, čo zodpovedá bežnej cene televízora či chladničky.
Pokiaľ ide o budúcnosť, predpokladám väčší posun ku kreditným kartám. Tie dávajú väčšie možnosti a voľnosť spotrebiteľom. Pri každom nákupe tak nebude potrebné nemusí spisovať novú zmluvu. Zároveň so sebou nesú výhody ako je bezúročné obdobie až 51 dní, vernostné programy alebo percento späť z každého nákupu.
Kľúčové je dnes vytvoriť vzťah zákazníka k spoločnosti. Základom všetkého je založiť vzťah so zákazníkom na win-win situácii. Nesnažiť sa jednorazovo zarobiť, ale urobiť pre zákazníka maximum, aby sa pri ďalšej príležitosti opäť vrátil k rovnakej spoločnosti. Verný zákazník má mnohonásobne väčšiu cenu ako jednorazový. Okrem kvalitného servisu sú to aj rôzne odmeny. Napríklad za riadne splácanie, kedy klienti môžu dostať späť zaplatené úroky.
Michal Kozub
Home Credit a.s.