Pandémia vyberá víťazný eshop

Z bežného roka s plánovaným rastom v desiatkach percent sa odrazu stal príbeh, za ktorý by sa nehanbil ani Netflix. Opäť sme sa presunuli do roku 2008 a máme tu finančnú krízu, z ktorej vzídu víťazi a porazení. Segment eshopov môže byť na tej lepšej strane, ale to, ktoré eshopy uspejú, bude záležať na ich rýchlosti transformácie a využití príležitostí, ktoré zmena vyvolala.

 

Kroky k prežitiu a následná expanzia

 

Prežitie – Maximalizujte počet objednávok

 

  • Obchod potrebuje cash flow, preto je dôležité maximalizovať počet objednávok/zisku. Ľudia odkladajú pri väčšine typov produktov spotrebu a objem trhu klesne. Preto je potrebné z tohto dielu získať čo najviac.
    Využívajte dynamický pricing. Cenová senzitivita a výkyvy cien sú teraz oveľa častejšie, je potrebné na ne rýchlo reagovať. Nejde ani tak o jednorázové marketingové akcie, ale o nastavenie dlhodobej krízovej cenotvorby tak, aby sa maximalizoval príjem a čistý zisk bola pozitívna nula. Pokiaľ dynamický pricing nepoužívate, kontrolujte ceny v častejšej frekvencii.
  • V cenotvorbe sa zamerajte/propagujte na nominálne lacnejšie položky. Ľudia v dobe krízy preferujú menší jednorazový výdaj.
  • Pokiaľ ponúkate sety a môžete ich upraviť, zamerajte sa na tvorbu menších balení.
  • Cena objednávky pre dopravu zadarmo. Silný nástroj, ktorý mení výrazne štruktúru objednávok...
  • Zvážte obmedzenie bidovania produktov. Tým, že sa vaše produkty budú nachádzať na lepších pozíciách v porovnávačoch je bidovanie často zbytočné a ušetrené prostriedky premietnete do výhodnejšej ceny produktov.
  • Pracujte s kontrastom. Zmeňte pozície produktov v katalógu tak, aby nominálne lacnejší produkt bol vedľa výrazne drahšieho.
  • Zamerajte sa na propagáciu „lead produktov“ a s cenou zájdite tam, kam až môžete. My štandardne používame report, ktorý vyberá produkty podľa rôznych metrík. Jednoduchšiu formu naprogramujete rýchlo. Prejdite všetky produkty a zistite, v koľkých objednávkach bol produkt ako prvý vložený do košíka.

 

Stabilizácia – Príležitosti na novom transformovanom trhu

 

Trh sa už zmenil a stare poriadky silných eshopov už nemusia platiť.

 

  • Menší hráči dorovnali podmienky. Prišlo k zatvoreniu/obmedzeniu showroomov, výdajných miest veľkých obchodov, tým získavajú menšie obchody odrazu porovnateľnejšie podmienky. Všetci sa musia spoliehať na PPL alebo na poštu. Menšie obchody, ale prenájom showroomu platiť nemusia.
  • Tým, že ste maximalizovali počet objednávok, mal by tiež rásť počet nových zákazníkov, a to aspoň pomerovo. Podporujte kanály, ktoré vám najviac prinášajú nových zákazníkov. Zamerajte sa aj na konkrétne produkty.
  • Využite cash flow k zvýšeniu produktivity. Implementácia nových technológií je mnohokrát zdĺhavá, ale nemusí byť finančne náročná, využite čas a nasadzujte technológie na báze strojového učenia. Dynamický pricing, doporučovanie produktov, triedenie katalógu, smart emailing.

 

Expanzia

 

Nikto teraz nevie ako hlboká kríza bude, ale až skončí, stabilizujete ceny a vďaka zameraniu na získavanie nových zákazníkov budete mať výhodnú pozíciu. X % nových zákazníkov sa stane stálymi a to vám pomôže k rýchlejšiemu rastu. Vďaka už implementovaným novým technológiám a nižším mzdovým nákladom budete môcť byť cenovo agresívnejší ako konkurencia alebo naopak viac investovať do reklamy. V oboch prípadoch budete mať výraznú konkurenčnú výhodu a váš eshop bude mať lepšiu pozíciu ako pred krízou.

 

Michal Ježek, Karsa Dynamic Pricing

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW