KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

iva pavlouskova mIva Pavlousková
Datart

Povianočné výpredaje sú silnejším lákadlom

Výpredaje sú vždy výbornou príležitosťou osloviť lojálnych i potenciálnych nových zákazníkov a zároveň uvoľniť priestor novému tovaru. Rozhodne sa im nebránime, práve naopak, každoročne na ne kladieme vyšší dôraz. Mimoriadne úspešné sú hlavne povianočné výpredaje.


Objem povianočných výpredajov v roku 2015 bol v porovnaní s rokom 2014 rádovo vyšší o niekoľko desiatok percent. Oproti predošlým rokom sme teraz najväčšiu zmenu uskutočnili v načasovaní začiatku výpredajov. V 2015 sme ich spustili tesne po vianočných sviatkoch, teda 26.12., čo prinieslo veľký úspech a odozva u zákazníkov bola nad očakávania. Zákazníci sa na výpredajové ponuky doslova vrhli, niektoré produkty z predajní zmizli doslova okamžite. V zľave bola napríklad ponúkaná práčka za cenu pod 80 € , ktorej niekoľko desiatok kusov bolo vypredaných približne za 7 minút. Podobne rýchlo zákazníci vykúpili mikrovlnné rúry pod 20 € i ďalšie výrazne zľavnené produkty. Ďalšou zmenou oproti predošlým rokom bolo aj zaradenie nových produktov a značiek do výpredajov. Konkrétne išlo o značku Apple, smartfóny či obľúbené herné konzoly medzi zľavnený sortiment.

V roku 2015 sme v rámci výpredajov ponúkli tisíce produktov naprieč celým sortimentom so zľavou v rozmedzí 30 – 70 %. Priemerná výška zľavy predstavovala u nás 45 % z pôvodnej ceny produktu. Niektoré spotrebiče boli aj vďaka tomu vypredané doslova za niekoľko minút.

Keďže výpredaje realizujeme pravidelne, zákazníci sú na ne zvyknutí a očakávajú ich. Výpredajový tovar vyhľadávajú prakticky ihneď po Vianociach preto nemá zmysel odkladať ich na neskoršie obdobia. Zvýšený záujem o nákup za zľavnené ceny trvá podľa nášho pozorovania približne do polovice januára. Z našich zistení tiež vyplýva, že zákazníci nerozlišujú, kupujú vo výpredajoch drobnosti i väčšie tovary.

Hitom povianočných výpredajov 2015 boli jednoznačne veľké plazmové TV s uhlopriečkou 48“ a viac, veľké spotrebiče ako práčky či sušičky, ďalej mobilné telefóny, herné konzoly a malé kuchynské spotrebiče. Výpredaje u nás skončili 18. januára, trvali viac ako tri týždne. Považujeme to za optimálnu dobu trvania.

Povianočné výpredaje oslovili aj v tomto roku najmä zákazníkov, ktorí nákupy spotrebičov zámerne posunuli na obdobie po Vianociach s prioritným cieľom ušetriť. Nie je zriedkavé, že ušetrené peniaze potom investujú do našich služieb, ako napríklad do predĺženie zákonnej záručnej doby. O túto službu sme zaznamenali zvýšený záujem najmä v prípade kúpy veľkých spotrebičov. V rámci povianočných výpredajov tiež prichádzajú zákazníci, ktorí pod vianočný stromček dostali našu Darčekovú poukážku. Tie sú dnes silnejúcim fenoménom, pretože v predvianočnom zhone výrazne ušetria čas a zároveň má obdarovaný možnosť vybrať si darček/ spotrebič podľa svojich preferencií. Ďalšou výraznou skupinou zákazníkov, ktorí využili výpredaje v našich predajniach, boli študenti. Išlo najmä o tých, ktorí dostali ako vianočný darček obálku s peniazmi a pri prvej príležitosti vyrazili do predajní pre svoj vysnívaný, výkonný notebook, prípadne smartfón.

Pokiaľ ide o úspešnosť výpredajov s ohľadom na konkrétne regióny Slovenska, najvyššiu návštevnosť predajní sme zaznamenali na západnom Slovensku, nasledovalo stredné Slovensko a najmenší dopad výpredajových zliav bol z pohľadu nášho reťazca na východe krajiny. V porovnaní s Českom, kde DATART takisto realizoval povianočné výpredaje, zákazníci na Slovensku nevykazovali prvky výraznej odlišnosti, ak analyzujeme nákupné správanie. Najrýchlejšie vykúpili veľké spotrebiče, teda plazmové televízory, práčky, sušičky a chladničky.

V nasledujúcich rokoch plánujeme s povianočnými výpredajmi pokračovať, osvedčili sa nám, pokladáme ich za dôležitú súčasť našej úspešnej predajnej stratégie a zákazníci ich berú ako samozrejmosť. Každoročne sa realizované výpredaje odrazia aj na raste nášho trhového podielu (GfK).

Iva Pavlousková
DATART

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk