Povianočné výpredaje sú silnejším lákadlom
- Podrobnosti
- Uverejnené štvrtok, 28. január 2016
Výpredaje sú vždy výbornou príležitosťou osloviť lojálnych i potenciálnych nových zákazníkov a zároveň uvoľniť priestor novému tovaru. Rozhodne sa im nebránime, práve naopak, každoročne na ne kladieme vyšší dôraz. Mimoriadne úspešné sú hlavne povianočné výpredaje.
Objem povianočných výpredajov v roku 2015 bol v porovnaní s rokom 2014 rádovo vyšší o niekoľko desiatok percent. Oproti predošlým rokom sme teraz najväčšiu zmenu uskutočnili v načasovaní začiatku výpredajov. V 2015 sme ich spustili tesne po vianočných sviatkoch, teda 26.12., čo prinieslo veľký úspech a odozva u zákazníkov bola nad očakávania. Zákazníci sa na výpredajové ponuky doslova vrhli, niektoré produkty z predajní zmizli doslova okamžite. V zľave bola napríklad ponúkaná práčka za cenu pod 80 € , ktorej niekoľko desiatok kusov bolo vypredaných približne za 7 minút. Podobne rýchlo zákazníci vykúpili mikrovlnné rúry pod 20 € i ďalšie výrazne zľavnené produkty. Ďalšou zmenou oproti predošlým rokom bolo aj zaradenie nových produktov a značiek do výpredajov. Konkrétne išlo o značku Apple, smartfóny či obľúbené herné konzoly medzi zľavnený sortiment.
V roku 2015 sme v rámci výpredajov ponúkli tisíce produktov naprieč celým sortimentom so zľavou v rozmedzí 30 – 70 %. Priemerná výška zľavy predstavovala u nás 45 % z pôvodnej ceny produktu. Niektoré spotrebiče boli aj vďaka tomu vypredané doslova za niekoľko minút.
Keďže výpredaje realizujeme pravidelne, zákazníci sú na ne zvyknutí a očakávajú ich. Výpredajový tovar vyhľadávajú prakticky ihneď po Vianociach preto nemá zmysel odkladať ich na neskoršie obdobia. Zvýšený záujem o nákup za zľavnené ceny trvá podľa nášho pozorovania približne do polovice januára. Z našich zistení tiež vyplýva, že zákazníci nerozlišujú, kupujú vo výpredajoch drobnosti i väčšie tovary.
Hitom povianočných výpredajov 2015 boli jednoznačne veľké plazmové TV s uhlopriečkou 48“ a viac, veľké spotrebiče ako práčky či sušičky, ďalej mobilné telefóny, herné konzoly a malé kuchynské spotrebiče. Výpredaje u nás skončili 18. januára, trvali viac ako tri týždne. Považujeme to za optimálnu dobu trvania.
Povianočné výpredaje oslovili aj v tomto roku najmä zákazníkov, ktorí nákupy spotrebičov zámerne posunuli na obdobie po Vianociach s prioritným cieľom ušetriť. Nie je zriedkavé, že ušetrené peniaze potom investujú do našich služieb, ako napríklad do predĺženie zákonnej záručnej doby. O túto službu sme zaznamenali zvýšený záujem najmä v prípade kúpy veľkých spotrebičov. V rámci povianočných výpredajov tiež prichádzajú zákazníci, ktorí pod vianočný stromček dostali našu Darčekovú poukážku. Tie sú dnes silnejúcim fenoménom, pretože v predvianočnom zhone výrazne ušetria čas a zároveň má obdarovaný možnosť vybrať si darček/ spotrebič podľa svojich preferencií. Ďalšou výraznou skupinou zákazníkov, ktorí využili výpredaje v našich predajniach, boli študenti. Išlo najmä o tých, ktorí dostali ako vianočný darček obálku s peniazmi a pri prvej príležitosti vyrazili do predajní pre svoj vysnívaný, výkonný notebook, prípadne smartfón.
Pokiaľ ide o úspešnosť výpredajov s ohľadom na konkrétne regióny Slovenska, najvyššiu návštevnosť predajní sme zaznamenali na západnom Slovensku, nasledovalo stredné Slovensko a najmenší dopad výpredajových zliav bol z pohľadu nášho reťazca na východe krajiny. V porovnaní s Českom, kde DATART takisto realizoval povianočné výpredaje, zákazníci na Slovensku nevykazovali prvky výraznej odlišnosti, ak analyzujeme nákupné správanie. Najrýchlejšie vykúpili veľké spotrebiče, teda plazmové televízory, práčky, sušičky a chladničky.
V nasledujúcich rokoch plánujeme s povianočnými výpredajmi pokračovať, osvedčili sa nám, pokladáme ich za dôležitú súčasť našej úspešnej predajnej stratégie a zákazníci ich berú ako samozrejmosť. Každoročne sa realizované výpredaje odrazia aj na raste nášho trhového podielu (GfK).
Iva Pavlousková
DATART