martin rosler mMartin Rösler

Country Manager CZ/SK, VKF Renzel ČR s.r.o.

Doba koronavírusová

Veľtrh Euroshop, ktorý sa tradične koná v nemeckom Düsseldorfe, bol naplánovaný po troch rokoch na február 2020. Prípravy boli v plnom prúde a odrazu sa najskôr pomaly, potom rýchlejšie a rýchlejšie objavuje hrozba koronavírusovej infekcie. Pre všetkých nás to bola nová situácia s obrovským otáznikom a dilemou, ako zareagovať. Tie najzásadnejšie opatrenia, ktoré sa týkali voľného pohybu osôb a otázky bezpečnosti boli síce prijaté až približne 14 dní po konaní veľtrhu, avšak jeho priebeh bol už touto hrozbou do veľkej miery ovplyvnený. Poznať to bolo najmä na nižšom počte návštevníkov. Napriek tomu hodnotia zúčastnené firmy tento odborný veľtrh veľmi dobre.


Zásadné zmeny v retaile prichádzali až počas marca. Najmenej sa karanténne opatrenia dotkli predajní s potravinami a drogériou, mohli totiž zostať otvorené. Všetko ostatné obchody boli obmedzené a pozatvárané. Ohrozené alebo aj úplne zrušené boli odrazu akékoľvek plány. Predajne potravín a drogérie zároveň museli zmeniť svoj doterajší prístup. Odrazu v nich začal byť prekážkou voľný kontakt medzi obchodníkmi a zákazníkmi. A tak bolo nutné inštalovať ochranné pomôcky – ochranné plexisklá, stojany s dezinfekciou a ochrannými rukavicami. Prístup sa otočil o 180 stupňov.
Štyri týždne sa celý trh potácal v neistote a zvykal si na nový režim. Pomaly sa otvárali aj ďalšie obchody a aj tie menili svoje priority.


Spoločnosti, ktoré spracovávajú plasty a kovy a dodávali vybavenie do predajní, či výrobných firiem, museli takmer počas týždňa zmeniť svoj sortiment. Expresne uvažovali, čo by najlepšie pomohlo v ochrane zamestnancov aj zákazníkov. Menil sa výrobný plán a tomu zodpovedal aj dopyt. Bežne predávané tovary zostali v útlme, rástol naopak dopyt po ochranných prostriedkoch. A čo viac, kto je schopný vyrábať lokálne, aspoň v Európe, víťazil. Čím bližšie, tým lepšie. Odrazu sme zistili, že nie je dobré mať všetko z Číny a ostatných ázijských krajín. V prípade takejto krízy je totiž v kurze lokálna regionálna výroba. Našinci síce stále pozerajú na financie, ale v tejto dobre bola rozhodujúca rýchlosť dodávok...


Stabilizácia prichádza pomaly a po mnohých týždňoch. Ale ani tak sa všetko nevracia do pôvodných koľají.


Nákupné centrá sa začiatkom júna znovu naplnili, ale všetci sú naďalej opatrní, vládne nariadenia stále požadujú nosenie rúšok a dezinfekciu rúk. Predajne sa namiesto po nových regáloch a cenovkových lištách obzerajú po dezinfekčných stojanoch, ktoré by im vydržali dlhodobo, pretože nik nevie, ako sa situácia vyvinie na jeseň. Nákup bežného vybavenia obchodu sa ale našťastie celkom nezastavil, dopyt a plány sa obnovujú, aj keď s citeľne menším stresom, ako to bolo aj na konci februára, kedy retail očakával jarnú akceleráciu a namiesto toho prišla pandémia.


Ako sme zareagovali ? Vzhľadom k charakteru výroby a sortimentu sa naše firemné výrobné linky rýchlo preorientovali na dodávky ochranných pomôcok. V ponuke sa počas pár dní objavili ochranné prepážky, tvárové štíty, priehľadné deliace steny, stojany na rukavice alebo stojany s dezinfekčnými prístrojmi. Firma aj teraz naďalej pružne reaguje na aktuálny vývoj situácie, a keď sa výrobné linky v nemeckom Isselburgu z časti vrátia k produkcii štandardného sortimentu, novo vytvorená sekcia „Bezpečnosť a hygiena“ je priebežne dopĺňaná o ďalšie prvky, ktoré sa od tohto roka stanú možno štandardným sortimentom pre vybavenie obchodov. Výrobné závody v materskom Nemecku, Poľsku a Rakúsku sú v tomto prípade veľkou výhodou. Novým trendom a požiadavkám sa prispôsobil aj firemný web, kedy zákazník na prvý pohľad nájde, čo aktuálne potrebuje ku svojmu fungovaniu.

 

Video

V boji proti vírusom je úspešný UV ROBOT


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW