KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Neplatiaci zákazníci brzdia rast aj investície firiem

Brzda ekonomického rastu a zastavenie investícií. Aj také sú dôsledky zlej platobnej disciplíny zákazníkov nielen na Slovensku, ale aj inde v Európe.


Podľa štúdie „European Payment Practices“ až 23% zákazníkov u nás platí za tovary a služby s omeškaním, úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok. Čo sa týka Európy, faktúry sa uhrádzajú neskoro v 19 % prípadov, 3 % neplatia vôbec.


Meškajúce platby alebo úplne nevymožiteľné pohľadávky majú rôzne následky na dotknuté firmy. Viac ako polovica slovenských spoločností prichádza o svoj zisk (51 %, za celú Európu je to 46 %). Ďalšími efektmi podľa štúdie „European Payment Practices“ 2017 sú, že firmy majú problémy so svojim cash flow (41 % na Slovensku, 39 % v Európe), prípadne zaznamenávajú vyššie úrokové náklady (43 % u nás, 34 % v Európe). Výsledkom je, že spoločnostiam chýbajú peniaze na svoj vlastný rast a investície.


„Hospodársky rast je hlavným cieľom mnohých spoločností. Znamená to, že sa jednoznačne zameriavajú na svoju likviditu na konci hodnotového reťazca, aby mohli investovať a tým posúvať trajektóriu rastu firmy dopredu. Je to však možné, len ak zákazníci včas uhrádzajú svoje faktúry. Meškajúce a neuhradené platby vedú k finančným problémom alebo môžu dokonca ohroziť životaschopnosť firmy," hovorí Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko.


Konkrétne, na Slovensku firmy brzdia investovanie v 28 % prípadov, meškajúce alebo neuhradené platby spôsobujú obavy o vlastné prežitie v 11 % prípadov. Čo sa týka ďalších krajín východnej Európy, až 39 % gréckych spoločností stopne investície, v Maďarsku a Chorvátsku tak koná každá tretia spoločnosť; v Českej republike a Poľsku badať takéto reakcie pomenej – len 18 %.


Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ 2017 sa uskutočnila už desiatykrát. Na jar tohto roku nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS oslovil 3200 odborníkov zo 16 európskych krajín, z toho 200 spoločností zo Slovenska.


Zdroj: redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk