Nepokladáme sa za diskont

Hovorí v rozhovore pre RETAIL magazin.sk Maciej Podwojski, riaditeľ spoločnosti Primark pre strednú a východnú Európu. V rozhovore predstavuje dlho očakávanú prvú slovenskú predajňu, jej sortiment, stratégiu, v akej bude fungovať a najbližšie expanzné plány značky Primark v rámci Európy.

 

maciej podwojski v

 

V čom je prvá slovenská predajňa odlišná, ak ju porovnáme s ostatnými predajňami Primark v Európe?


Naša nová predajňa Primark Eurovea sa rozprestiera na dvoch poschodiach, jej rozloha je 3 660 m2 a po prvýkrát prinášame zákazníkom unikátny vzorec najnovších trendov a tovarov každodenných potrieb za veľmi priaznivé ceny. Pokiaľ ide o odlišnosti od iných predajní, snažíme sa, aby naša ponuka bola vo všetkých obchodoch veľmi podobná. Pri vstupe do nových miest však chceme byť k našim zákazníkom čo najbližšie, aby bolo pre nich nakupovanie maximálne pohodlné.


Aj keď isté rozdielnosti medzi jednotlivými trhmi či regiónmi, kde pôsobíme, existujú, akousi konštantou popri základnom oblečení sú naše licencované kolekcie, vrátane Disney, NBA a Netflixu, najmä pokiaľ ide o dámske a detské oblečenie. Som si istý, že si ich nájdu a obľúbia aj slovenskí zákazníci.

 

S akým sortimentom ste v Bratislave začali?


Slovenskí zákazníci majú v našej predajni k dispozícii rozmanitý sortiment, ktorý siaha od základného až po štýlové oblečenie pre mužov, dámy aj deti. Nakupujúci u nás nájde aj kozmetiku, módne doplnky a vybrané potreby do domácnosti. S príchodom leta si u nás zákazníci budú môcť nakúpiť aj ďalšie druhy tovarov, prevažne sezónneho charakteru, oblečenie, domáce potreby, no aj plavky a rôzne letné doplnky.


Mnohé tovary zo sortimentu oblečenia sú v Primark Eurovea súčasťou rastúcej značky Primark Cares. Táto značka je prísľubom Primarku vyrábať udržateľnejšie produkty, ktoré sú dostupné pre každého. Môžeme sa popýšiť rozsiahlou ponukou licencovaných kolekcií, ktoré naši zákazníci milujú a ktoré aj naďalej plánujeme rozširovať.


V odborných kruhoch je známe, že vaše predajne nepokladáte za diskontné. Je to tak?


Áno. Aj keď sa snažíme ponúkať udržateľnejšiu módu, ktorá je cenovo dostupná pre všetkých, nepokladáme sa za sieť, ktorá prevádzkuje diskontné predajne.


Primark nie je spotrebiteľom na Slovensku celkom neznámou značkou. Vnímali ste túto skutočnosť a využili ste ju naplno pri vstupe na náš trh?


Veľmi dobre sme vedeli, že mnohí Slováci už o našich predajniach počuli alebo u nás dokonca niekedy nakupovali, napríklad vo Viedni, Prahe, Brne či inde v zahraničí. Sme značkou, na ktorú sa na Slovensku dlho čakalo, a s touto informáciou sme od začiatku veľmi intenzívne pracovali. Uľahčilo nám to aj vstup na tento trh. Očakávania ľudí od nás boli a sú veľmi veľké a na tom plánujeme ďalej stavať.

 

Ako prebiehali prípravy prvej predajne?


Otvorenie novej predajne si vyžaduje vždy veľmi detailné prípravy. Zahŕňajú nájdenie správnej lokality pre predajňu, prispôsobenie priestoru, aby ponúkal najlepší nákupný zážitok, plánovanie s nákupným centrom – naším partnerom, získanie všetkého potrebného vybavenia a nastavenie regálov, prípravu predajne na otvorenie a nábor zamestnancov. Naši ľudia tvoria jadro nášho biznisu, preto kladieme veľký dôraz na prijímanie toho najlepšieho tímu. Vo všeobecnosti otvárame predajne až vtedy, keď vieme, že sme pripravení náležite privítať našich nových zákazníkov a poskytnúť im čo najlepší zážitok v predajni. Pokiaľ ide o predajňu Primark Eurovea, prispôsobili sme sa časovému plánu otvorenia novej časti tohto nákupného centra.

 

Sme medzinárodný maloobchodný reťazec a tovar predávame prostredníctvom kamenných predajní. V prípade výberu lokality sa snažíme nájsť predovšetkým také miesta, ktoré sú pre našich zákazníkov bezproblémovo dostupné a poskytujú atraktívny nákupný zážitok. Zároveň je každé nové maloobchodné partnerstvo dôkladne analyzované tak, aby spĺňalo predstavy a požiadavky našej značky či podnikania.


Plánujete v krátkom čase otvoriť ďalšiu predajňu na Slovensku?


Zatiaľ sa sústreďujeme na rozbeh novej predajne v bratislavskom obchodnom centre Eurovea. Slovensko je pre nás nový trh, tešíme sa, že sa o ňom a našich zákazníkoch dozvieme viac.


V súčasnosti fungujete prostredníctvom kamenných predajní. Neuvažujete aj o spustení online predaja?


Naše podnikanie je postavené na vytváraní zážitku pre zákazníkov v kamenných predajniach. Investujeme však aj do digitalizácie fungovania. Prednedávnom sme napríklad v Spojenom kráľovstve spustili novú webovú stránku, ktorá bola vytvorená preto, aby lepšie prepojila online vyhľadávanie a samotné nakupovanie v predajni, vrátane novej funkcie, ktorá umožňuje zákazníkom skontrolovať dostupnosť tovaru v ich lokálnom obchode. Ide pre nás o veľký krok vpred z pohľadu úlohy, ktorú v našom podnikaní a pri nakupovaní v kamenných predajniach zohrávajú digitálne technológie. Webová stránka je momentálne dostupná v Spojenom kráľovstve, Írsku, Španielsku a USA a tento rok bude spustená aj na ostatných trhoch, vrátane Slovenska.


Minulý rok sme pred Vianocami spustili aj skúšobnú verziu služby Click & Collect v 25 predajniach v Spojenom kráľovstve, kde si zákazníci môžu zakúpiť rozšírený sortiment pre deti online a tovar vyzdvihnúť v obchode. Po úspechu v tejto oblasti sme nedávno oznámili službu pre detské oblečenie a oblečenie pre bábätká, ktorá bude počas tohto leta dostupná v ďalších 32 predajniach v Londýne a okolí. Touto expanziou sa zvýši celkový počet skúšobných predajní na 57, čo je tretina predajní Primark v Spojenom kráľovstve. Skúšobné obdobie využijeme na podrobné zhodnotenie tejto služby predtým, ako sa rozhodneme, čo ďalej.


V konečnom dôsledku ide o to, že čím má zákazník lepšiu skúsenosť, či už v obchode alebo v online prostredí, tým je pravdepodobnejšie, že svoj dojem odovzdá ďalej a podelí sa o oň ústne alebo prostredníctvom sociálnych médií.


Koľko máte v súčasnosti dodávateľov? Je medzi nimi aj niekto zo Slovenska?


Spolupracujeme s vyše 800 dodávateľmi v 26 krajinách. Na Slovensku máme jedného schváleného dodávateľa Primark, ktorý zahŕňa jeden závod. Je uvedený na našej webovej stránke v sekcii Global Sourcing Map. Tento dodávateľ pre nás vyrába pančuchové výrobky.


Akým spôsobom bude prebiehať zásobovanie novej predajne, prípadne perspektívne ďalších na Slovensku?

 

Našu predajňu v Bratislave, ako aj predajne v okolitých krajinách ako Poľsko a Rumunsko obsluhuje rovnaký centrálny sklad, ktorý sa nachádza v Českej republike.


Zdôrazňujete, že ponúkate kvalitné tovary za veľmi priaznivé ceny. Ako je možné, že dokážete ponúkať tovary za veľmi nízke ceny?


Naším poslaním v Primarku je robiť udržateľnejšiu módu dostupnú pre každého. Veľmi tvrdo pracujeme na tom, aby sme udržali nízke ceny, čo je aj jadrom nášho obchodného modelu. Sme schopní ušetriť napríklad zadávaním veľkých objednávok v továrňach dodávateľov, ktorí pre nás vyrábajú produkty pre všetky naše trhy. Sme len malým zadávateľom reklamy a tam, kde je to možné, udržiavame naše balenie jednoduché. To znamená, že všetky tieto úspory môžeme preniesť na našich zákazníkov vo forme nižších cien.


V úvode nášho rozhovoru ste spomenuli rastúci dôraz na udržateľnosť. Aké konkrétne kroky podnikáte, aby ste boli šetrní k životnému prostrediu?


Všetci potrebujeme robiť viac pre ochranu našej planéty a my sa snažíme robiť všetko, čo je v našich silách, aby sme znížili vplyv nášho podnikania na životné prostredie. Naše ambície sme urýchlili v roku 2021 oznámením stratégie udržateľnosti Primark Cares, ktorá stanovuje záväzky maloobchodného reťazca, aby bola udržateľnejšia móda dostupná pre každého, a to v týchto troch oblastiach: produkty, planéta a ľudia. Jedným zo záväzkov je to, že 100 % našich odevov bude vyrobených z recyklovaných alebo udržateľnejšie získaných materiálov. Chceme zabezpečiť, aby do roku 2030 bolo všetko oblečenie recyklovateľné už od jeho návrhu a naše oblečenie bolo možné opätovne nosiť zas a znova.


V súčasnosti je 50 % našich odevov vyrobených z recyklovaných alebo udržateľnejšie získaných materiálov. K takýmto patrí napríklad bavlna pestovaná farmármi, ktorí sú vyškolení v rámci programu pre udržateľnú bavlnu (Primark Sustainable Cotton Program). Ten je v módnom priemysle najväčší svojho druhu. Iniciatíva bola spustená už v roku 2013 a je zameraná na školenia farmárov, aby používali menej chemických pesticídov a hnojív, znížili spotrebu vody, ako aj výrobné náklady a tým zvýšili zisky farmárov. Do konca roku 2023 bude z týchto školení benefitovať viac ako 275 000 farmárov napríklad z Indie, Bangladéša alebo Pakistanu.


Sme si vedomí, že vytvoriť skutočnú zmenu nedokážeme len my sami, a preto sme signatármi popredných odvetvových iniciatív, vrátane nadácie Ellen MacArthur Foundation, iniciatívy Textiles 2030, projektu WRAP, ako aj ACT (Action Collaboration Transformation), ETI (Iniciatíva za etické obchodovanie) a programu ILO Better Work Programme. Všetky tieto programy a iniciatívy musia byť transparentné a postavené na pevných základoch s jasnými záväzkami voči pracovníkom v dodávateľskom reťazci, ktoré sú načrtnuté v našom kódexe správania (Primark Code of Conduct). Pre etické obchodovanie máme vytvorený špecializovaný tím, pozostávajúci zo 130 expertov. Pôsobia priamo v teréne na našich dodávateľských trhoch a ročne vykonajú okolo 3 000 inšpekcií v továrňach dodávateľov, aby zaistili ochranu pracovného času, miezd a práv pracovníkov, ako je to uvedené v našom kódexe. Zaviazali sme sa tiež každoročne podávať správy o tom, ako sme v našich záväzkoch pokročili.

 

Aké tovary patria vo vašich predajniach k najviac vyhľadávaným?


Zákazníci v strednej a východnej Európe obľubujú najmä oblečenie na každodenné nosenie, ale aj štýlové kúsky, ako sú saká na mieru, džínsy, košele a blúzky. Vyhľadávané sú tiež tričká a nohavice, čiže typy oblečenia, ktoré tvoria základ šatníka. V prvej slovenskej predajni zákazníci nájdu aj aktuálnu letnú kolekciu, na ktorú máme veľmi pozitívne ohlasy od zákazníkov z okolitých krajín.


Prezentujete, že nevynakladáte zbytočné financie do reklamy. Spoliehate sa teda skôr na šírenie zákazníckej skúsenosti?

 

V Primarku si každý nájde niečo svoje, ponuka siaha od trendových vecí až po základné každodenné oblečenie. V našich predajniach robíme všetko pre jedinečný zážitok z nakupovania. Radi by sme zákazníkom poskytli pohodlnú možnosť oblečenie a tovar vidieť, ohmatať si ho aj vyskúšať a to napríklad aj taký kúsok, o ktorom možno nikdy predtým neuvažovali. U nás môže takýto produkt upútať a zákazník si ho hneď vyskúša.


Nakupovanie má silný sociálny rozmer. Pri nakupovaní stretávate priateľov, rodinu, kolegov, nakupovanie je pre mnohých obľúbenou spoločenskou aktivitou, ktorú si naplno užívajú. Chceme preto vytvoriť priestor, ktorý odráža sociálny charakter nakupovania. Snažíme sa u nás vytvárať podmienky pre zážitkový predaj, ktorý k nám bude lákať čoraz viac nakupujúcich.


Nezabúdame ani na dôležité detaily, ku ktorým patrí napríklad správna prezentácia ponúkaného oblečenia. Našim cieľom je inšpirovať zákazníkov v tzv. Trend Zónach, poskytnúť im tu bezplatné Wi-Fi pripojenie, aby mohli svoje rozhodovania a nákupné zážitky zdieľať s inými ľuďmi, ktorí možno ešte v danej chvíli nie sú našimi zákazníkmi. Snažíme sa v predajniach vytvárať inovatívne prostredie, ktoré zákazníkov zapája do módy Primarku hravou formou. Všetko je navrhnuté a pripravené tak, aby bolo nakupovanie u nás jednoduchšie a príjemnejšie.


Ponúkate svojim zákazníkom aj zapojenie do vernostného programu?


Takúto možnosť zatiaľ na Slovensku neponúkame, no v strednej a východnej Európe už máme pomerne veľkú základňu lojálnych zákazníkov. Aktuálne chceme investovať skôr do prepojenia skúseností z kamenných predajní s onlinom, využiť nové funkcie dostupné na našej webovej stránke a aktivity na sociálnych sieťach.


Kto je typickým zákazníkom vašich predajní?


Sme tu pre každého bez ohľadu na pohlavie, vek, farbu pleti či záujmy. Každý si u nás môže vybrať niečo, čo sa mu bude hodiť. Je to hodnota, ktorú si ceníme a ktorá zostáva konštantná. Typické pre našich zákazníkov je to, že sa radi hrajú a experimentujú s módou. Prostredníctvom online aktivít, v rámci kanálov na sociálnych sieťach alebo webovej stránky, ako aj prostredníctvom skúseností z kamenných predajní ich preto povzbudzujeme, aby to robili každý deň. Nabádame ich kombinovať základné každodenné oblečenie s najnovšími trendmi a vytvoriť si tak vlastný štýl alebo vyjadriť svoju osobnosť prostredníctvom stylingu či doplnkov.


Neobávate sa konkurencie iných predajcov módy s podobnou stratégiou?


Ideme trochu inou cestou ako iné maloobchodné reťazce. Neplatíme si žiadne veľké televízne alebo bilboardové reklamy, šetríme aj na menších veciach, akými sú napríklad vešiaky či cenovky, aby sme udržali nízke náklady. Je dôležité podotknúť, že aj keď sa zameriavame na udržanie nízkych cien, nerobíme kompromisy v oblasti kvality alebo štandardov v dodávateľskom reťazci. Pracujeme na tom, aby boli všetky naše produkty vyrobené na vysokej úrovni. Chceme, aby sa zákazníci z našich produktov tešili, aby im všetko kúpené oblečenie dobre sedelo, dobre sa pralo a nosilo a aby sa stalo obľúbeným kúskom v ich šatníku s možnosťou nosenia opakovane.

 

Aké sú vaše plány na ďalšie obdobie? 


Celosvetovo je našim plánom mať do roku 2026 až 530 predajní – v súčasnosti máme vyše 420 predajní na 16 trhoch, vrátane Slovenska. Tento rok pokračujeme v expanzii na nových i existujúcich trhoch, aj v rámci regiónu strednej a východnej Európy. Budúci mesiac otvoríme druhú predajňu v Rumunsku v AFI Cotroceni v Bukurešti a koncom tohto roka ďalšie dve predajne v poľských mestách Lodž a Vroclav. V nasledujúcich mesiacoch nás teda čaká veľa práce a výziev, no náš tím má naozaj silné skúsenosti, takže verím, že keď sa budeme opäť rozprávať, budem sa môcť podeliť o ďalšie úspechy. Budúci rok plánujeme vstúpiť na náš 17. trh – do Maďarska, kde prvú predajňu otvoríme v Budapešti. Naša celková stopa v strednej a východnej Európe sa rozšíri na 13 obchodov na šiestich trhoch, čím sa pozícia spoločnosti Primark v regióne ešte viac posilní.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív Primark

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk