KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

SAMO: Kvalita a bezpečnosť predávaného tovaru sú prioritou

Obchodné reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) sú otvorené spolupráci so všetkými dodávateľmi, ktorí sú schopní splniť požiadavky na dohodnuté množstvá, pravidelnosť dodávok a povinnosti vyplývajúce z platnej legislatívy v oblasti hygieny, kvality a bezpečnosti tovaru.


Mnohí slovenskí výrobcovia majú práve v týchto oblastiach podľa samo rezervy. Členovia aliancie už od roku 2013 realizujú popri svojich individuálnych projektoch na podporu predaja slovenských potravín pre nich na vlastné náklady aj rôzne školenia a workshopy, ale aj audity kvality a čerstvosti výrobkov priamo u výrobcu. Obchodné reťazce vo viacerých aktivitách suplujú povinnosti slovenských dodávateľov, predovšetkým pomáhajú spĺňať legislatívu na dodržanie kvality a bezpečnosti produkovanej potraviny, aby im tak pomohli dostať ju na ich pulty.


"Obchodné reťazce ako posledný článok potravinového reťazca sú zodpovedné za kvalitu a bezpečnosť ponúkaných potravín. Novela zákona o neprimeraných podmienkach, ktorá je momentálne v príprave, obmedzuje možnosti auditu u dodávateľov či výrobcov, tým pádom aj predchádzaniu akémukoľvek riziku, ktoré by mohla do obchodu priniesť potravina z iného článku potravinového reťazca, čiže od výrobcov alebo dodávateľov," hovorí Katarína Fašiangová, predsedníčka SAMO.


O tom, že ochrana spotrebiteľa a kvalita výrobkov je pre členov SAMO prioritou dlhodobo, svedčia aj výsledky analýzy Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) zo začiatku roku 2018. Hyper- a supermarketom členov SAMO sa podarilo znížiť počet chýb zistených pri kontrolách Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR počas rokov 2013 – 2017 v niektorých kategóriách až o 76 %. Pritom frekvencia kontrol je vysoká – každá prevádzka je skontrolovaná organizáciami ŠVPS, teda príslušnými RVPS, aspoň 1-2 razy mesačne.


Drvivá väčšina kontrol v roku 2017, až 89 % skončila u hyper- a supermarketov podľa Správy o úradnej kontrole potravín konštatovaním bezchybnosti. V porovnaní s inými stupňami potravinového reťazca sa zlepšili konkrétne v osobnej hygiene zamestnancov, vo výskyte škodcov, v nedostatkoch v dokumentácii a mnohých iných nedostatkoch. Počet kontrol, ktoré našli výrobky po dátume spotreby, či dátume minimálnej trvanlivosti, klesol za 5 rokov o viac ako tri štvrtiny. Zlé označenie výrobkov a nedostatky v hygiene skladovania sa zase podarilo znížiť o 60 %.


„Toto významné zlepšenie v hygiene a kvalite predaja vyplýva zo zodpovedného prístupu obchodníkov ku kvalite a bezpečnosti predaja a nie z hrozby miliónových pokút. Obchodníci totiž neustále vyvíjajú nové procesy, ktoré výrazne vplývajú na zlepšenie kvality predávaných produktov. Cez svoje projekty a audity sa reťazce o tieto skúsenosti delia aj so slovenskými producentmi, čím im pomáhajú byť konkurencieschopnejšími na slovenskom i zahraničných trhoch,“ vysvetľuje prístup reťazcov K. Fašiangová.


Slovenská aliancia moderného obchodu

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk