KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Každý piaty slovenský spotrebiteľ priznáva, že v domácnosti plytvá potravinami

Priemerný obyvateľ Slovenska vyhodí ročne 111 kilogramov jedla ročne. Agrorezort upozorňuje, že plytvanie jedlom znamená plytvanie prírodnými zdrojmi a vyzýva spotrebiteľov na uvedomelejšie nakupovanie.


„Plytvať jedlom znamená plytvať zdrojmi, ktoré sú potrebné na jeho výrobu – pôdou, vodou, prácou ľudí, ale aj energiou. Je to nezodpovedné nielen voči životnému prostrediu, ale aj nemorálne voči ľuďom, čo si nemôžu dovoliť kvalitné jedlo,“ upozorňuje vicepremiérka a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná a dodáva: „V Európskej únii sa každý rok vyhodí 88 miliónov ton potravín, čo prestavuje 173 kilogramov na osobu ročne. Pritom skoro každý desiaty Európan si nemôže dovoliť kvalitné jedlo.V rebríčku krajín, ktoré najviac plytvajú potravinami, je Slovensko ôsme od konca, najhoršie je na tom Holandsko, najlepšie Slovinsko.“

 

Priemerne vyhodia Slováci a Slovenky 111 kilogramov potravín na osobu ročne. Potraviny aj suroviny sa strácajú v celom dodávateľskom reťazci, najviac jedla, vyše 50% percent z celkového objemu potravinového odpadu, vyhadzujú koneční spotrebitelia.


Podľa celoslovenského reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV SR) vypracovala Agentúra A.K.O., približne 23% Slovákov a Sloveniek priznáva, že vyhadzuje zvyšky jedla. Takmer polovica opýtaných uvádza, že sa snažia zvyšky jedál využiť pri ďalšom varení, prípadne ich dajú zvieratám. Tretina respondentov deklaruje, že nevyhadzuje takmer žiadne jedlo. V porovnaní s celoslovenským priemerom plytvá jedlom najviac mladá a stredná generácia vo veku 23-49 rokov. Miera plytvania v domácnostiach stúpa so vzdelaním a s príjmom.

 

Najčastejšie vyhadzovanou potravinou na Slovensku sú chlieb a pečivo (35%). O niečo menší počet ľudí (29%) uvádza, že vyhadzuje zvyšky uvareného jedla. Na otázku, prečo im ostávajú neskonzumované potraviny, až 74% respondentov uviedlo, že navarili viac ako zjedli a v 34% prípadov sa potraviny pokazili alebo uplynul dátum spotreby.


„V súvislosti s nadmerným plytvaním potravinami vyvstáva otázka, ako tento trend zmeniť. Na prvom mieste je určite uvedomelé správanie spotrebiteľa. Nestačí len rozmýšľať nad tým, čo kupujeme, ale aj koľko toho kupujeme. Vďaka hypermarketom sme si zvykli nakupovať vo veľkých množstvách, ale potom nevieme odhadnúť mieru. Odporúčame radšej nakupovať častejšie a v menších množstvách. Nielenže sa tak vyhneme zbytočnému potravinovému odpadu, ale tiež ušetríme peniaze a môžeme mať doma čerstvejšie produkty,“ uvádza G. Matečná.


Zdroj: Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk