Nástenná ilustrácia alebo fotografia ako zaujímavá pridaná hodnota

Spotrebiteľ je vyberavý. Vaša prevádzka musí zaujať pozornosť okamžite po vstupe. Alebo ešte lepšie pred vstupom. Mnohé predajne preto do interiéru a na steny inštalujú veľkoplošnú grafiku, fotografie, ilustrácie alebo iné esteticky a vizuálne lákavé prvky.

 

polepyafotky v

 

Kedysi, keď sme chceli zakryť nepekný múr, tak sme ho prekryli tapetou alebo plagátom. Dnes je to už inak. Aj to, čo je na stene musí plniť účel, prinášať posolstvo a byť v súlade so značkou, atmosférou predajne, podobne ako hudba alebo vôňa.


Ešte v roku 2010, keď agentúra Roland Torsten Advertising pracovala na novom koncepte pre sieť Billa, dlhé hodiny sa fotil tovar v ateliéri. Pekne položka po položke. Dnes sa už dajú stiahnuť zdarma alebo zakúpiť krásne, ostré fotografie z rôznych svetových aj lokálnych fotobánk. Výsledný efekt „lacných“ fotografií nemusí byť v praxi uspokojivý.


Nie je to tak dávno, čo sa prevádzky značiek Delia, Moja Samoška, Malina a Potraviny CBA zvonka podobali len vďaka tomu, že použili veľmi podobné fotografie z platených databáz. Mimochodom usmievajúci sa ľudia, držiaci papierové vrecúška s nákupom sú typickí skôr pre americký kontinent. U nás si zákazníci (zatiaľ) odnášajú nákup v „igelitkách“ alebo iných, obvykle textilných taškách.


„Za posledných 10-15 rokov sa branding predajní a prevádzok zásadne zmenil. Kedysi išlo najmä o čiastočné polepy výkladov, či označenie najviditeľnejších miest v priestore. V posledných rokoch sa brandingu venuje oveľa väčšia pozornosť a celý proces od návrh po inštaláciu je komplexnejší a sofistikovanejší,“ uvádza Jakub Jurášek, managing director tlačiarne Willmark Europe, ktorá sa špecializuje na interiérovú tlač a nosiče POS/POP reklamy.


Materiál a inštalácia


Ako dostať fotografie na stenu predajne? Využívajú sa dosky potlačené fotografiou, grafikou zákazníka, napríklad dosky Acrovyn. Populárne sú tiež odnímateľné veľkoplošné samolepiace fólie na steny typu wall-wrap, ktoré bez poškodenia farieb alebo omietky priľnú na všetky typy povrchov. Materiály sú rôzne, od vinylu až po polyesterové fólie. Trendom je použitie ekologických atramentov a samolepiacich materiálov, ktoré už nevyžadujú žiadne lepidlo, chemické rozpúšťadlá a vodu. Ďalej možno použiť tapety. Tie sú napríklad vliesové, vinylové, papierové alebo textilné. Nalepená fotografia či ilustrácia samozrejme nemôže zapáchať, najmä nie v prevádzke, ktorá predáva potraviny. Materiál, na ktorom je fotografia, by mal odolať bežnému opotrebeniu.

 

fotkypredajna1

 

Do popredia sa dostávajú aj trojrozmerné objekty, plastiky, koláže, graffitti, alebo iné často ojedinelé dizajnové riešenia, ba aj umelecké diela súvisiace s interiérom a zameraním prevádzky. Spomeňme napríklad veľké nástenné polepy a grafiky „Knižná šifra“ v prevádzkach kníhkupectiev Martinus v Bratislave a v Nitre a tiež grafiku vyrobenú na zákazku inštalovanú v Poprade. Kaviareň Starbucks v Bory Mall sa zasa pýši maľovanou grafikou, ktorá reprezentuje príbeh kávy, ktorá sa prostredníctvom ľudí mení zo zrnka až na voňavý nápoj v šálke. Na stene v tejto prevádzke môžeme nájsť aj metalický obraz kávovníka.


Dôležité je nezabudnúť na nasvietenie fotografie, ak práve nie je zámerom čierno-biela hra s tieňmi v štýle noir. Esteticky príťažlivou formou úpravy povrchov je technika tzv. „ľadovania“ (angl. frosting). Používa sa na priesvitných alebo priehľadných sklených povrchoch. Technicky a finančne náročnejšie sú rôzne mozaiky a vitráže.

 

fotkypredajna3


„Čo sa týka materiálov sú z nášho pohľadu najpoužívanejšími rôzne druhy PVC fólií ako wall-wrap fólie na steny, perforované one-way vision nálepky, pieskové, mliečne a frozen fólie, tapety a samolepiece tapety. Veľké možnosti tiež ponúkajú rozmanité doskové materiály (PVC, kapa, stadur, AL-bond, a iné), obojstranne potlačené závesné pútače prípadne paravany a zásteny z plexiskla/akrylu alebo skla,“ dodáva J. Jurášek.


Priestor a čas rozhodujú


Veľkoformátovou fotografiou bývajú pokryté niektoré z odhalených stien, väčšinou stena oproti vchodu alebo stena viditeľná cez výklad. Prípadne grafika pokrýva celý výklad. Nemá zmysel skrývať fotografie za plné regály potravín alebo chladiacu techniku. Áno, majú význam aj za policami, ale väčšinou v segmente módy a doplnkov, kde vytvárajú vhodné pozadie, kulisu „riedko“ vystavenému tovaru. Z psychológie predaja vieme, že ak je tovar vystavený ako solitér, samostatný kus, vnímame ho ako drahší a luxusnejší.

 

fotkypredajna2


Dnes sa skôr ako s veľkoformátovou fotografiou stretneme s ilustráciami. Veľkoplošné, veľkoformátové fotografie a ilustrácie už nie sú tak nákladné ako kedysi a v prípade potreby je možné ich pomerne rýchlo vymeniť. De facto cez noc sa môže zmeniť charakter predajne a obchodník môže reagovať na nastupujúcu sezónu alebo ročné obdobie. Ide o rýchly a cenovo dostupný spôsob, ako oživiť predajňu bez stresu. Hoci sa hovorí o digitalizácii retailu, takto veľké obrazovky by boli v súčasnosti vyslovene plytvaním.


Obsah a posolstvo


Z pohľadu obsahu fotografie je potrebné dbať na súzvuk s predajňou, jej sortimentom a dizajn manuálom. Každá súčasť vášho maloobchodného grafického dizajnu musí odrážať vašu značku a logo spolu s maloobchodnou propagáciou sezóny. Málokomu dnes stačí štandardný dizajn, naopak retaileri úzko spolupracujú s profesionálmi v oblasti grafického dizajnu, aby vytvorili vlastnú grafiku. Príkladom je spomenutý Martinus a reťazec Yeme, s ktorými spolupracuje Martin Bajaník z Pekne & Dobre. Fotografia či grafika dnes musia mať profesionálnu kvalitu. „Rozpixelované“ či neostré zábery nie sú žiaduce.


Zvyčajne sú na veľkorozmerných fotografiách prírodné reálie, krajina, príroda, kvety, stromy, ľudia a tovar, a to prevažne čerstvý tovar – pečivo, ovocie, zelenina. Z výskumov totiž pramení, že človek prirodzene inklinuje k prírode a k panoramatickým výhľadom. V uzatvorenom relatívne sterilnom prostredí obchodu tak môžu fotografie opticky zväčšovať priestor a akoby virtuálne jednu stenu urobiť priehľadnou. Simulujú tak kontakt s prírodou.

 

Mimochodom pre mozog ide podvedome o rovnakú informáciu, nerozlišuje, či predajňa má skutočnú stenu alebo stena chýba a obchod pokračuje lúkou s Tatrami na horizonte. Určite nie je vhodné mať veľkoplošné foto Álp v predajni, ktorá láka zákazníkov na predaj slovenských potravín. Podobne neodporúčame vymazávať rôzne symboly z fotiek reálnych stavieb, sú prípady, kedy sa to odrazilo na negatívnom public relations. Napokon dnes už dokážu vyhľadávače vyhľadávať aj podľa fotiek, je teda jednoduché si autenticitu záberov overiť.


Písmo a grafika


Niekedy fotografie v prevádzkach nahrádza kaligrafia, ozdobné písmo alebo ide o kombináciu písma a grafiky, písma a ilustrácií, na ktorých sa prelína starý i moderný rukopis. Takáto dekorácia má zároveň informačnú funkciu a zároveň aj estetickú. Populárne sú ikony, infografika a tzv. word cloud, oblaky vytvorené zo slov a písme rôznych veľkostí, ktoré sú uložené horizontálne aj vertikálne.

 

fotkypredajna4


„Ilustrácie, obrazy i fotografie sú dôležitým momentom každej prevádzky, ktorá má určitý koncept. Vytvárajú totiž atmosféru, dotvárajú príbeh, či poukazujú na posolstvo danej prevádzky. Ako príklad môžeme uviesť Kaviareň Štefánik v Ivanke pri Dunaji, jej myšlienka je postavená na historickej osobnosti Milana Rastislava Štefánika, jej príbeh sa neukrýva nielen v názve. Súčasťou interiéru sú rôzne odkazy na život tohto významného politika, astronóma a generála francúzskej armády. Vytvárajú príjemné memento a sú akousi spomienkou, ktorá nám má pripomínať jeho život. Jeho súčasťou sú aj polepy, napríklad mapa s názvom „Štefánikove cesty po svete“, ktorá je dominantou jednej zo stien kaviarne. Návštevník ju nevníma rušivo, ba naopak, vzbudí záujem a dotvára posolstvo. Iným príkladom je kaviareň U Baristu v Michalovciach. Jej odkaz poukazuje na kvalitnú kávu, priateľskú atmosféru a také to „teplo domova“. Na stenách preto nájdeme tapety, ktoré vytvárajú dojem knižnice plnej kníh. Pôsobí to naozaj efektne a útulne, bonusom je lahodná káva, či domáce zákusky,“ hovorí Augustína Markocsyová z portálu Kávičkári.sk


Veľmi dobre s vizualitou písma, copywritingom a sezonalitou pracuje slovenský reťazec Yeme a štýlovo sa s nástennými prvkami popasoval reťazec Kraj. Spomeňme aj ojedinelú prevádzku COOP Jednota na Dulovom námestí, ktorá má na výklade a v interiéri polepy s historickými výjavmi z Bratislavy.

 

Obľúbené sú aj nástenné infografiky za pultom s čerstvými a mäsovými výrobkami. Zvyčajne zobrazujú hospodárske zvieratá, na ktorých sú vyznačené jednotlivé partie ako krkovička, pliecko a podobne. Po obsahovej stránke však odporúčame staviť na minimalizmus, aby príliš veľa informácií nebolo pre nakupujúcich mätúce a nebrzdili plynulý pohyb (foot fall).

 

Juraj Turzo

Ilustračné foto: redakcia 

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail