KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Rok 2018 bol pre dm drogerie plný noviniek. Iný nebude ani rok 2019

Spoločnosť dm drogerie markt svojimi hospodárskymi výsledkami za uplynulý obchodný rok potvrdila pozitívny trend z predchádzajúcich období. Pripravených má viacero zaujímavých zmien aj pre nadchádzajúce obdobia.

 

dm vysledky2018 v

 

Týkajú sa napríklad zákaznícky obľúbeného vernostného programu active beauty, ale aj zavádzania nových technológií, ktoré prácu vo filiálkach výrazne zefektívňujú. Zaujímavou novinkou by už v prvom polroku 2019 malo byť aj spustenie predaja čapovaných aviváží, čím by aj tento reťazec výraznou mierou prispel k znižovaniu množstva plastov.

 

Momentálne prebieha skúšobný predaj čapovaných aviváží v susednom Rakúsku a dolaďovanie nevyhnutných technických špecifík. Po testovacej fáze by sa tento sortiment mal objaviť aj v niekoľkých vybraných predajniach dm na Slovensku. Čapované aviváže si budú môcť zákazníci nabrať do vlastných nádob alebo tých, ktoré budú k dispozícii v predajniach na tento účel.


Medziročný nárast


Ročný obrat slovenskej pobočky dm narástol v uplynulom obchodnom roku 2017/2018 o 7,6 percenta, dosiahol výšku 212,7 milióna € a po prvý raz tak presiahol hranicu 200 mil. €. Súhrnný obrat celej skupiny patriacej pod rakúsku dm drogerie markt predstavuje 2,6 mld. €, čo je medziročný nárast o 8 percent. Materská firma z Rakúska sa na tomto obrate podieľala sumou 922 miliónov €. Podiel dcérskych spoločností na celkovom obrate skupiny zastrešenej dm drogerie markt Rakúsko predstavuje 64,5 percenta.


„Tento obchodný rok bol pre nás v niekoľkých veciach prelomový. Okrem toho, že sme inovovali zákaznícky program active beauty, sprevádzkovali sme aj dm e-shop, ktorý vnímame ako rozšírenie stacionárneho obchodu. Naši zákazníci si priali, aby mohli získavať informácie o sortimente dm nepretržite. A aj keď väčšina ich nákupov je aj naďalej uskutočňovaná na filiálkach, chceli sme im ponúknuť aj túto online službu. Spustením e-shopu sme sa tak ešte viac priblížili k všetkým svojim zákazníkom,“ povedal Martin Podhradský, konateľ dm drogerie markt.


V porovnaní s minulým obchodným rokom sa zvýšilo aj množstvo zákazníckych nákupov, medziročný nárast, vďaka takmer 19,5 milióna nákupov, predstavuje 6 percent. Priemerný denný počet zákazníckych nákupov je 53 374 a priemerný mesačný počet nákupov viac ako 1,623 milióna.


Investície


V uplynulom obchodnom roku realizovala dm na Slovensku investície vo výške viac ako 8,2 milióna €, z čoho najväčšia časť – 6,3 milióna € – bola určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií bolo vyčlenených 526 911 €, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 720 050 € a do centrálneho skladu slovenská pobočka dm drogerie markt investovala 648 271 €.


Rozvoj pobočkovej siete


Počet slovenských pobočiek dm sa v obchodnom roku 2017/2018 zvýšil na 140. Do konca nasledujúceho obchodného roka (t. j. do 30. septembra 2019) by na Slovensku malo byť celkovo 146 filiálok dm. Predajne dm drogerie markt sú dnes na Slovensku zastúpené v 80 obchodných centrách.


Podľa slov M. Podhradského je cieľom mať na Slovensku do 7 rokov 200 filiálok, pričom by nemalo ísť o menšie lokality, hoci terajšie predajne v týchto lokalitách sú ziskové. Potreby zákazníkov v týchto oblastiach by mal v budúcnosti zastrešovať predovšetkým online obchod. M. Podhradský uvádza, že predajňami dm je momentálne menej pokrytý stred a východ Slovenska. Najlepšie je na tom Bratislava s okolím, kde už zároveň dochádza aj ku konsolidácii.


K 30. septembru 2018 mal koncern dm v 13 krajinách spolu 3 566 filiálok. Najviac ich je v Nemecku, (1956 filiálok), a v Rakúsku (389). Nasleduje Maďarsko s 260 filiálkami, Česko (228 filiálok), Chorvátsko 157 a Slovensko aktuálne 140. Zvyšné krajiny majú menej ako sto filiálok.


Prestavba filiálok


Pred štyrmi rokmi dm reagovala na požiadavky a zmeny trhu a pristúpila k prestavbe layoutov tovaru vo svojich filiálkach, ktorá odráža vnímanie významu jednotlivých sortimentov zákazníkmi. V minulom obchodnom roku v nej pokračovala a zrealizovala ďalších 8 refreshingov, teda kompletných prestavieb filiálok, a 2 regenerácie, teda prestavby spojené so zväčšením plochy filiálok. V budúcom obchodom roku plánuje zrealizovať 3 refreshingy a 2 regenerácie.


Vzhľad filiálok je priebežne prispôsobovaný potrebám zákazníkov. Novootvorené filiálky sú predajnou plochou a zázemím väčšie, čím zabezpečujú pre zákazníkov zvýšený komfort nakupovania v podobe širších uličiek, svetlejšieho priestoru a zákazník vďaka správnemu označovaniu kategórií sortimentu nemá problém s orientáciou. Zariadenie interiéru podlieha neustálym inováciám tak, aby boli splnené štandardy dm. Zamestnancom sú zároveň poskytované príjemnejšie priestory na prácu a oddych v zázemí.


Nárast počtu zamestnancov


Dôsledkom neustáleho rozširovania pobočkovej siete je aj zvýšenie počtu dm spolupracovníkov. K 30. 9. 2018 mala dm drogerie markt na Slovensku 1 461 kmeňových zamestnancov vrátane žiakov a študentov, čo predstavuje medziročný nárast o 7,1 percenta. Celkovo dm zamestnáva takmer 62 000 ľudí v 13 krajinách.
V rámci digitalizácie dostávajú všetci spolupracovníci vo filiálkach dm postupne personalizované smartfóny, ktoré im slúžia ako osobný digitálny asistent na pracovnej ploche. Takto majú k dispozícii všetky potrebné informácie a nástroje na svoju prácu, ako napríklad aj informácie o tovaroch, ktorými pomôžu zákazníkom priamo pri regáli.


Technické novinky a spolupráca s Pygmalios


V oblasti komunikácie a spolupráce prešla dm v celom koncerne na Office 365, ktorý umožňuje jednoduchú komunikáciu a nové spôsoby spolupráce v rámci celého koncernu. Prístup k týmto nástrojom je možný aj zo smartfónov, je tak možné efektívne komunikovať aj so spolupracovníkmi vo filiálkach. Tieto digitálne nástroje zároveň prispievajú aj k ekológii. Pomôžu minimalizovať potrebu tlače papierových dokumentov tým, že budú online dostupné každému, kto ich potrebuje, a na mieste, kde ich potrebuje.


Zároveň dm drogerie markt potvrdzuje úlohu inovačného lídra na slovenskom trhu. Aby ešte detailnejšie poznala svojich zákazníkov a optimalizovala zážitok z nakupovania, rozhodla sa v rámci niekoľkých filiálok implementovať riešenie in-store zberu a analýzy dát o nákupnej ceste zákazníkov. Ako partnera na digitálnu in-store analýzu zákazníckeho správania si vybrala domáci startup Pygmalios.


Na mapovanie zákazníckeho správania dm doteraz používala štandardne dostupné nástroje, ako sú spotrebiteľské prieskumy, mystery shopping, analýza interných odpredajových dát vrátane transakčných, resp. trhových dát. S in-store analytikou od Pygmaliosu dm momentálne pracuje v 42 filiálkach. Na základe Pygmalios analytics chce dm ešte efektívnejšie riadiť lokálne marketingové aktivity v závislosti od frekvencie a intenzity návštevnosti, sledovať migráciu zákazníkov a ich lojalitu či kvalitnejšie si vyhodnocovať prestavby jednotlivých filiálok. Vyhodnotenia pohybu zákazníkov a ich stráveného času v jednotlivých zónach pomôžu pri rozhodovaní o usporiadaní jednotlivých kategórií v rámci priestoru filiálky v prospech zákazníka.


Vernostný program


Od mája 2018 došlo po Nemecku, kde funguje zákaznícky program Payback vo forme multibrand od roku 2000, v ďalších šiestich krajinách koncernu dm k zmenám v zákazníckom programe. Na rakúsky trh vstúpila spoločnosť Payback s prevádzkou svojho programu vo forme multibrand a v dm krajinách Slovensko, Maďarsko, Česko, Chorvátsko a Slovinsko ako singlebrand.


Na rozdiel od Nemecka či Rakúska poskytuje spoločnosť Payback pre dm Slovensko len svoje technológie namiesto pôvodného poskytovateľa, spoločnosti Cards & Systems, čím je zároveň prevádzkovateľom zákazníckeho programu active beauty. Zákaznícky program active beauty tak po deviatich rokoch zmenil svoju formu. Aj naďalej umožňuje zákazníkom získavať zľavu pri nákupe tovarov a služieb, pričom táto zľava nie je poskytovaná v hotovosti, ale je pripísaná vo forme bodov, ktoré si možno neskôr uplatniť ako zľavu z nákupu priamo na zákazníckom displeji pri pokladnici. Pre zákazníkov sú pravidelne pripravované aktivity v podobe viacnásobných bodov, a to od dvojnásobku až po 50-násobok, či už na celý nákup, vybrané výrobky, značky, alebo sortimenty. Zmena je podľa M. Podhradského pre zákazníka pozitívna, odteraz má možnosť zbierať body oveľa rýchlejšie.


Nové ciele


Na Slovensku plánuje dm v obchodnom roku 2018/2019 investície vo výške približne 8,2 milióna €, z čoho najväčšia časť – 6,4 milióna € – bude určená na rozvoj pobočkovej siete. Na rozvoj informačných technológií je vyčlenených 484 800 €, na modernizáciu a zabezpečenie centrály 300 000 € a do centrálneho skladu plánuje slovenská pobočka dm drogerie markt investovať 1,043 milióna €.


Okrem hlavného kritéria, ktorým je úspora nákladov, vstupujú do posúdenia aj faktory ako kapacitné možnosti a zvyšujúci sa nedostatok pracovnej sily. Naďalej bude pokračovať spolupráca s dmCZ. V pláne tohto obchodníka je navzájom podporovať a využívať synergie, ktoré sa v oblasti logistiky ponúkajú, či už ide o etiketovanie tovaru, e-shop, alebo spoločné dovozy od dodávateľov, prípadne aj dovozy tovaru na prevádzky presahujúce hranice krajín.

 

Pripravil: dk
Zdroj: dm drogerie markt, redakcia
Ilustračné foto: redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk