KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Cez projekty udržateľnosti pomáhame zákazníkom žiť lepší život

Hovorí v rozhovore pre odborný portál RETAIL magazin.sk Roman Bojko, manažér pre udržateľný rozvoj IKEA CZ/HU/ SK.

 

roman bojko v

 

Dlhé roky je trvalá udržateľnosť neodmysliteľnou súčasťou fungovania značky IKEA. Aké hlavné ambície máte v tejto oblasti dnes?


Naše ambície zostávajú tie isté. Docieliť, aby naše fungovanie malo čo najlepší, pozitívny dopad na životné prostredie, a spoločnosť. Chceme naďalej poskytovať zákazníkom riešenia a produkty, ktoré im pomôžu žiť plnohodnotný, kvalitnejší a najmä udržateľnejší život v domácnostiach. To všetko cez praktické tipy, užitočné rady a inšpirácie. Zároveň hodláme naďalej ísť príkladom v tom, ako využívame zdroje a energie, ako narábame s odpadom a pod..


Pozrime sa na túto dôležitú oblasť detailnejšie, cez konkrétne projekty a riešenia....


Sú to predovšetkým produktové rady, ktoré prispievajú k udržateľnejšiemu životu v domácnostiach, alebo kampane, v rámci ktorých propagujeme konkrétne materiály a riešenia. Spomeniem aj naše investície do nových technológií. Najlepším príkladom sú LED technológie, je to aj tepelné čerpadlo, či efektívne využívanie dažďovej vody v našich obchodných domoch. Zároveň ideme cestou uvádzania nových služieb, napríklad spätného odberu a likvidácie matracov a kuchýň, projektu Druhý život nábytku a ďalšie. V neposlednom rade sú to aktivity podporujúce komunity a zamestnancov v dobrovoľníckych aktivitách.


Prístup k trvalej udržateľnosti je zhrnutý v globálnej stratégii, Dobré pre ľudí a planétu, ktorú tvoria tri hlavné piliere. Aké konkrétne to sú?


Prvý pilier má názov Úspornejší život v domácnosti, druhý Energia a zdroje a tretí Ľudia a komunity.


Uvádzate, že prostredníctvom výrobkov, kolekcií, jednoduchých rád a tipov sa snažíte zákazníkov inšpirovať k ekonomickejšiemu a ekologickejšiemu žitiu v domácnostiach. Ide teda o prvý pilier. Napadli ma ako prvé žiarovky LED, ktoré ste na začiatku aj intenzívne komunikovali. Môžete uviesť ďalšie príklady?


Žiarovky LED sú skvelým príkladom. Vydržia až 20 rokov a spotrebujú o 85 % menej energie ako klasické žiarovky. Aby si ich mohol dovoliť každý, ponúkame ich za nízke ceny. Len za minulý rok sme na Slovensku predali viac ako 150 000 žiaroviek LED.


Našou prioritou IKEA v oblasti trvalej udržateľnosti je starostlivý výber a používanie udržateľných materiálov, ktoré možno recyklovať a obnovovať, alebo ktoré sú už recyklované. Jedným z takýchto materiálov je bambus, ktorý je šetrný k životnému prostrediu, a zároveň neobyčajne rýchlo rastie. Až 100 % bavlny v našich výrobkoch pochádza z trvalo udržateľnejších zdrojov, čo znamená, že je recyklovaná alebo sa pri jej pestovaní spotrebovalo menej vody, chemických hnojív a pesticídov, pričom zisk pre farmárov je vyšší. Do roku 2020 chceme tiež získavať všetko drevo do výrobkov z trvale udržateľnejších zdrojov. Snažíme sa samozrejme viac integrovať do produktov inovatívne materiály, ktoré sú udržateľnejšie.


Dôkazom, že aj odpad považujeme za inšpiratívnu surovinu, sú napríklad kuchynské dvierka s názvom KUNGSBACKA. Čelá zásuviek sú z recyklovaného dreva, povrch dvierok je vyrobený z recyklovaných PET fliaš. Na ich výrobu nie je teda potrebné nové drevo ani plasty. Na výrobu dvierok s rozmerom 40×80 cm sa spotrebuje až 25 PET fliaš.


Ďalším príkladom sú obliečky RÖDBINKA, ktoré sú utkané z drevného lyocellu. Výroba lyocellu je nenáročná na spotrebu vody, vzniká pri nej len malé množstvo odpadu a na jeho získanie nie je potrebné použitie pesticíd ani chemických hnojív. Sklo použité pri výrobe váz z kolekcie IKEA PS 2017 by napríklad skončilo ako odpad. Kúsky skla, ktoré vďaka vadám nebolo možné využiť na prvýkrát, sa roztavili a zruční sklári z nich vyrobili nové výrobky. Podobných príkladov je veľmi veľa.


Aké méty má pred sebou bratislavský obchodný dom v oblasti energií?


V rámci tohto druhého piliera udržateľnosti je ambíciou IKEA vo svete dosiahnuť 100 % obnoviteľnej energie – vyrobiť také množstvo energie, aké spotrebujeme v našich prevádzkach. Aj na Slovensku sme pokračovali v investíciách do nášho obchodného domu. Do LED osvetlenia sme v uplynulých dvoch rokoch investovali 380 000 €, tiež sa nám vo finančnom roku 2017 podarilo znížiť spotrebu energie v obchodnom dome IKEA Bratislava o 11,3 %, a to vďaka tepelnému čerpadlu, ktoré znižuje spotrebu zemného plynu na kúrenie o 50 %. Vďaka izolácii strechy, ktorú obchodný dom plánuje, bude čoskoro potrebovať ešte menej energie.


Znižuje sa aj spotreba vody. Pomáhajú pri tom prevzdušňovače, ktoré sú nainštalované do vodovodných batérií. Na toaletách sa na splachovanie využíva podzemná voda. Týmto spôsobom sa každý mesiac ušetrí 320 m³ pitnej vody. Za rok je to až 3 840 m³ vody.


Aké množstvo odpadu z obchodného domu v Bratislave putovalo za minulý rok na recykláciu, či energetické zhodnotenie?


Išlo až o 99,4% odpadu. Len približne 0,4 % nášho odpadu skončí na skládke, už sa nedá ďalej spracovať.

 

Reštauráciu IKEA v roku 2017 navštívilo až 1,4 mil. zákazníkov. Predpokladám, že aj v nej je kladený vysoký dôraz na to, aby bola šetrná k životnému prostrediu a ponúkala potraviny z udržateľných zdrojov. Pri ktorých produktoch sa na to kladie najvyšší dôraz?


Dôraz na kvalitu a pôvod kladieme pri všetkých našich produktoch. Prísne požiadavky na udržateľný spôsob pestovania musí napríklad spĺňať káva, ktorá sa predáva v Obchodíku so švédskymi špecialitami, Kaviarni, Bistre a Reštaurácii IKEA. Všetka káva, ktorú zákazník u nás dostane má certifikát UTZ. PÅTÅR Uganda je prvá káva s jedným pôvodom, ktorú u nás predávame, ktorá je zo 100% Arabica zŕn z oblasti Bieleho Nílu.


Lososy z našej ponuky zasa pochádzajú z fariem certifikovaných podľa štandardov Aquaculture Stewardship Councilu (ASC). Morské plody, ktoré servírujeme aj predávame, pochádzajú z chovov nezávisle certifikovaných podľa štandardov Marine Stewardship Councilu (MSC).


Do akej miery pracujete, aj v rámci nastolenej stratégie, s komunitami v okolí?


V rámci projektu Spolu s vami IKEA Bratislava v súčasnosti podporuje neziskové organizácie, ktoré pomáhajú deťom. Členovia IKEA FAMILY minulý rok nominovali celkom 193 neziskových organizácií, z ktorých päť postúpilo do finále. Projekt pokračuje aj tento rok.


Už 18 rokov je pre IKEA samozrejmosťou takzvaný IWAY štandard. Je to kódex pre našich dodávateľov, ktorý zhŕňa požiadavky ako starostlivosť o životné prostredie, prístup k zamestnancom, systematické udržiavanie vysokého štandardu alebo spoločenská zodpovednosť. Na Slovensku sme v minulom finančnom roku realizovali tri audity. Vykonávajú sa každé dva roky a platí, že IWAY štandard musí spĺňať 100 % dodávateľov.


S tým, čo robíte a ako to robíte, by sa ideálne mali naplno stotožniť aj vaši zamestnanci. Je zložité to docieliť, alebo je to pre nich samozrejmé?


Veľká časť našich zamestnancov je s týmto úplne stotožnená. Je to výsledok podpory a vytrvalej práce manažmentu. Dnes cestu trvalo udržateľného rozvoja vnímame ako súčasť práce každého jedného z nás. V obchodnom dome v Bratislave dokonca ani nemáme pozíciu špecializovaného manažéra trvalej udržateľnosti.


Každý z nás hrá v tom celku svoju dôležitú úlohu. Manažér budovy (Facility manager) sa stará o záležitosti, ktoré sa týkajú energií, odpadu, kolega, ktorý predáva kuchyne sa zas stará o to, aby sa zákazník dozvedel, aké možnosti má v rámci stratégie trvalej udržateľnosti. Takto to funguje u nás všade a naprieč rôznymi pozíciami. Každé oddelenie je si dobre vedomé toho, ako je zapojené a čím môže prispieť.


Sú všetky tieto aktivity súčasťou globálne nastavenej stratégie?


Uplatňujeme globálne stanovenú stratégiu a usilujeme sa dosiahnuť globálne stanovené ciele. Môžeme sa však pochváliť niektorými lokálnymi prvenstvami. Slovensko je napríklad na popredných pozíciách pokiaľ ide o mieru vytriedenosti odpadu. Projekt Druhý život nábytku je zasa služba, ktorá je etablovaná len v niektorých krajinách. Slovensko je jednou z nich...


Ako všetky tieto aktivity prezentujete smerom k zákazníkom? Vedia o nich?


V rámci našej webovej stránky máme sekciu s názvom ĽUDIA A PLANÉTA. Všetky informácie sú dostupné na tomto mieste. Je tam dokonca aj lokálny report našich aktivít v tejto oblasti. Snažíme sa, aby tieto záležitosti boli plne integrované, takže v momente, kedy napríklad komunikujeme kampaň na textilné výrobky, tak jedna z tých informácií by mala byť aj tá, akú bavlnu používame a aké certifikáty využívame.


Slováci na aktivity súvisiace s trvalou udržateľnosťou reagujú viac než pred pár rokmi. Dokáže ich takáto cesta ovplyvniť pri nákupnom rozhodovaní?


Súčasný zákazník naďalej zohľadňuje pri výbere tovaru u nás dva aspekty. Cenu a dizajn. Avšak vidíme, že aj dôležitosť trvalej udržateľnosti v povedomí Slovákov postupne narastá, hoci nie tak, aby rozhodovala o konkrétnej voľbe. Stále nie je primárnym rozhodovacím faktorom, zrejme ešte nejaký čas ani nebude. Momentálne je pre nás dôležité šíriť osvetu a docieliť, aby si zákazník začal viac uvedomovať aj tieto skrytejšie hodnoty.


V novembri 2017 ste spustili projekt s názvom DRUHÝ ŽIVOT NÁBYTKU. Spomenuli ste, že ho dnes majú stále len niektoré krajiny, kde značka IKEA pôsobí. Zákazníkom umožňuje predať, či využiť nepotrebný nábytok IKEA. Ako sa u nás rozbehol?


Projekt zastrešil za dva mesiace fungovania viac než 300 ponúk. Až 100 kusov nábytkov bolo vykúpených a zároveň predaných. Išlo o nábytok v celkovej hodnote 4500 €.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: R. Bojko/ archív IKEA

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk