Zákazníci nám dlžia takmer tri tisícky eur. Čo máme robiť?
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 22. január 2018
Až 2,7 milióna eur chýba podnikateľským subjektom na Slovensku kvôli meškajúcim úhradám od ich klientov. Naozaj nemalé peniaze strácajú podnikatelia na Slovensku aj v celej Európe kvôli tomu, že ich zákazníci im neplatia načas za poskytnuté tovary a služby.
Štúdia „European Payment Practices“ 2017 ukázala, že spoločnosti pôsobiace na Slovensku s ročným obratom viac ako 10 miliónov € čakajú na sumu v priemere 2,3 milióna € od zákazníkov, ktorí meškajú s platením faktúr. K 400 tisícom € sa kvôli nedobytným pohľadávkam spoločnosti nedostanú vôbec. Prípadov, kedy má podnikateľ takéto finančné problémy a nemôže sa naplno venovať svojej podnikateľskej činnosti kvôli dieram v cash flow, je aj u nás nespočetne veľa.
Otázka z praxe: Už celkovo 3 000 eur mi dlhujú moji zákazníci. Neplatia, ako bolo pôvodne dohodnuté. Niekedy sú v omeškaní nad rámec splatnosti faktúr desiatky dní, no mám aj takých, ktorí meškajú s úhradami už pol roka. Poraďte prosím, čo mám robiť. L. B., Bratislava.
Odpoveď odborníka: Stabilný peňažný tok a zaistenie likvidity sú základom každého podnikateľského subjektu. Pokiaľ sa deje niečo také, ako opisujete, isto vás to brzdí v rozvoji vašej podnikateľskej činnosti. Záruka dlhodobého úspechu absolútne závisí od vášho peňažného toku. Keďže máte problémy s nedisciplinovanými klientmi a meškajúcimi úhradami faktúr, odporúčam obrátiť sa na služby profesionálnej spoločnosti v oblasti správy a manažmentu pohľadávok. Môže výrazne prispieť k solventnosti daného podnikateľského subjektu, keďže pomáha vysporiadať záväzky bez komplikovaných súdnych procesov či exekúcií.
V poslednej dobe rastie počet firiem aj samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré outsourcujú správu svojich pohľadávok. Na trhu existuje množstvo spoločností venujúcich sa správe a manažmentu pohľadávok, ktoré v tomto smere dokážu výrazne pomôcť. Profesionálny manažment pohľadávok udržiava peňažný tok klienta, vybaví všetky nepríjemnosti za neho a dovoľuje klientovi naplno sa venovať jeho hlavnej podnikateľskej činnosti.
Medzi hlavné výhody spolupráce s externým partnerom by som ešte zahrnul redukciu nedoplatkov, zabezpečenie likvidity a zvýšenie kredibility, tiež profit z vyššieho stupňa zabezpečenia. Pripomínam, že aby nedochádzalo k nabaľovaniu ďalších problémov a sfunkčnili ste opäť vaše cash flow, je nevyhnutné situáciu čím skôr riešiť. Aby sa náhodou nestalo, že vaše pohľadávky sú z dôvodu vypršania lehôt už nevymožiteľné.
Pripravil: Michal Šoltes
autor je konateľom spoločnosti EOS KSI Slovensko
Ilustračné foto: Shutterstock.com