Rozhovor: Logistika je celoživotná výzva

marian vaculciakZačínal ako dispečer, v súčasnosti je prevádzkovým riaditeľom a prokuristom nadnárodnej logistickej skupiny Geis na Slovensku. Hovorili sme s Mariánom Vaculčiakom.


V logistike pracujete od roku 1982. Aké boli vaše začiatky?

 

Vždy som chcel pracovať pri autách, niekde v doprave. Preto som napokon išiel študovať na Dopravnú priemyslovku vo Zvolene. Po maturite som nastúpil do ČSAD v Banskej Bystrici, ako dispečer. Bolo to v roku 1982. Práca bola náročná, ale napĺňala ma. Aj po zmene režimu som presne vedel, kde sa budem realizovať. V roku 2001 som začal pracovať pre prepravnú spoločnosť TEN Expres Slovakia. Následne som začal riadiť aj banskobystrické depo a onedlho som bol poverený aj metodickým riadením pobočiek v Žiline a v Trenčíne.


Práca na dispečingu v 80-tych rokoch bola zrejme v mnohom špecifická. Najmä ak porovnáme s možnosťami súčasnosti...


V 80-tych rokoch sme nemali k dispozícii žiadne počítače, napriek tomu depo Banská Bystrica dokázalo i bez toho zmanipulovať tovar v takom objeme, v akom je to aj v súčasnej dobe. Som presvedčený, že v každej dobe je mozgom logistických procesov kvalitný dispečer. Dispečer je buď šikovný a má organizačný talent a schopnosti, alebo ho nemá a potom je len pracovník dispečingu. Premýšľať, kombinovať, organizovať, riadiť, inštruovať vodičov a dávať presné informácie zákazníkom – to je rovnaké, ako v súčasnosti. Vtedy sme mali len telefón a fax na rozdiel od súčasnosti, keď dispečerovi pomáhajú informačné technológie.


Kedy do vášho pracovného života vstúpil Geis?


V roku 2006 prevzala TEN Expres nemecká logistická skupina Geis. Nasledovalo rozhodovanie, čo ďalej. Moja dopravno-logistická minulosť ma viedla k tomu, aby som novú skutočnosť zobral ako výzvu. Bol som menovaný do funkcie prevádzkovo-technického riaditeľa spoločnosti Geis na slovenskom trhu. Začali sme budovať novú, modernú, progresívnu logistickú firmu. Zavádzali sme nové prepravné systémy s podporou technologických inovácií a pripravovali sme ďalšie logistické produkty. V roku 2011 sme úspešne dokončili konsolidáciu. To nie je málo – od tej doby ponúkame pod značkou Geis skutočne komplexné prepravné a logistické služby „z jednej ruky“. Zavádzaním nových technológii, prichádzajú aj nové možnosti. Na druhej strane bola, a hlavne je, omnoho väčšia konkurencia, takže udržať sa na špičke niečo stojí. Mňa osobne táto skutočnosť stále posúva vpred.


Aké najnovšie technológie v jednotlivých oblastiach využívate?


Poskytujeme služby v oblasti doručovania balíkov, paletových zásielok, kusových zásielok, celovozových zásielok cestou aj leteckou a námornou prepravou a tiež kontraktovú logistiku, vrátane vývoja a dodávky obalových materiálov. Každý produkt potrebuje vlastný prístup a špecifickú starostlivosť. Snažíme sa o to, aby naše technológie a software boli na čo najvyššej úrovni.


Uvediem malé príklady. V roku 2013 sme otvorili úplne nový špedičný terminál (HUB) pre balíkové a paletové zásielky s novou technológiou. Už po roku sme inštalovali novú čiastočne automatizovanú linku a zlepšili tak presnosť triedenia balíkov. V súčasnosti vďaka ďalším úpravám zvyšujeme opäť jej kapacitu. K triedeniu paletových zásielok využívame ako jediní na slovenskom trhu reťazovú dráhu. Tá samočinne premiestňuje palety na stanovisko, odkiaľ smerujú priamo do kamiónu. Obsluha skladu tak nemusí palety prevážať, čo je prínosom pre bezpečnosť a tiež uľahčenie práce. Naše IT oddelenie priebežne pracuje na zlepšovaní vlastností SW, a to platí o dopravných a skladových programoch aj zákazníckych aplikáciách.

 

Sú technológie v logistike najväčšou konkurenčnou výhodou?


Technológie sú dôležité, ale bez kvalitného personálu by nám k ničomu neboli. Zamestnávame na našich ôsmych pobočkách viac než 300 ľudí, a k tomu viac než 500 vodičov/kuriérov na zmluvnej báze. Samozrejmosťou sú zodpovedajúce pravidelné školenia. Vyžadujeme profesionalitu, ale na druhej strane chceme, aby ľudia u nás mali dobré pracovné podmienky. Keď si predstavíme, aký nápor prináša napríklad predvianočná špička, keď sa objemy zvyšujú o 100%, uznáte, že bez ochotných a pripravených ľudí by sme to ťažko zvládli.


Máte pri takomto pracovnom nasadení čas na svoje záľuby?


Ale áno. Bez toho by to nešlo. Na vyčistenie hlavy mám motorku. Môj chopper cruiser je na to priam stvorený, pri jazdách Slovenskom. Relax pre mňa predstavuje stretnutie s priateľmi pri pohári pivka a samozrejme poriadny rockový koncert.

 

PR

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail