KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Nákupné správanie Slovákov na internete sa mení

V porovnaní s rokom 2021 nakupujú Slováci na internete menej. Kým pred dvoma rokmi nakupovalo cez internet aspoň raz do mesiaca 40,5% Slovákov, v roku 2023 ich bolo 35%.

 

nakupnespravanie 2024 v

 

Najdôležitejším dôvodom, na základe ktorého si spotrebitelia na Slovensku vyberajú internetový obchod je ich vlastná skúsenosť s nákupom. Kým v roku 2021 to bol rozhodujúci faktor pre 30,6% nakupujúcich, v tomto roku túto možnosť zvolilo až 35,5% respondentov.


Tieto závery vychádzajú z porovnaní dvoch prieskumov realizovaných v spolupráci agentúry NEUROPEA so spoločnosťou CreditCall. Prvý prieskum sa realizoval v auguste 2021, druhý v novembri 2023. V oboch prípadoch išlo o telefonický prieskum na vzorke 1000 respondentov.


Nie len cena, ale najmä vlastná skúsenosť


Nakupovanie na internete nie je už len o cene a kvalite daného tovaru. Pre majiteľov e-shopov môže byť dôležité zistenie, že pre nakupujúcich je dôležitá najmä vlastná skúsenosť s daným internetovým obchodom. Kým si na základe tohto faktoru v roku 2021 vyberalo e-shop 30,6% nakupujúcich, tento dôvod uviedlo ako najdôležitejší aj v roku 2023 až 35,5% respondentov. Cena produktu je na druhom mieste. Za rozhodujúcu ju považovali 26,4% resp. 25,3% respondentov.


Respondenti považujú za ďalšie rozhodujúce faktory pri výbere aj porovnávače cien v obchodoch, odporúčania od kamarátov a známych, kvalitu tovarov a služieb a na poslednom mieste je reklama. V porovnaní s prvým prieskumom klesla dostupnosť tovaru ako dôvod pre výber zo 17,4% na 13,7%.


Dodatočné informácie si zisťujú aj v call centre


Pri nakupovaní cez internet sa často stáva, že nakupujúci potrebujú zistiť dodatočné informácie. Nakupujúci si ich hľadajú najskôr na internete a to v 43,7% prípadov. Inak tomu nie je ani v tomto roku, kedy si ich vyhľadá skoro polovica populácie. V zásade rovnaký pomer spotrebiteľov kontaktoval infolinku alebo zákaznícky servis daného obchodu, v roku 2021 43,6% zákazníkov. V súčasnosti ich kontaktuje stále takmer 39%.


Pri hľadaní dodatočných informácií sa zákazníci teda spoliehajú najmä na seba a informácie si hľadajú sami. Spotrebiteľské správanie sa ale mení v prípade, že zákazníci potrebujú akútne informácie napríklad o reklamáciách. V takom prípade si ich na webovej stránke e-shopu v roku 2021 vyhľadalo 42,3% a v roku 2023 to bolo 38,7%.


Na druhú stranu vzrástol počet ľudí, ktorí v prípade reklamácie kontaktujú priamo infolinku z 29,2% na 33,6%. V oboch sledovaných prieskumoch zájde takmer 14% respondentov do kamennej predajne internetového obchodu, ak je taká možnosť.


Pozitívna skúsenosť s e-shopom je pre zákazníka rozhodujúca. Okrem referencií od známych a priateľov záleží najviac na tom, ako sú zákazníci s e-shopom spokojní. Znamená to, že mať kvalitný tovar za dobrú cenu dnes na predaj nestačí. Omnoho dôležitejšie je kvalita poskytnutej služby a starostlivosť o zákazníkov. Veľa e-shopov podceňuje dôležitosť infolinky a dostupnosť informácií pri nakupovaní.


redakcia
Zdroj: CreditCall


Ilustračné foto: Freepik

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk