KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci sú v nakupovaní falšovaného tovaru na popredných priečkach

Napriek tomu, že 38 % Slovákov výslovne uprednostňuje originálny tovar pred falšovaným, až 11 % z nich si ho za posledný rok vedome kúpilo.

 

falzifikaty

 

„Na porovnanie, európsky priemer sa pohybuje na čísle 5 %. Uvedená skutočnosť nás zaradila na 3. miesto pokiaľ ide o nákupy falšovaného tovaru v rámci krajín EÚ. Až 30 % Slovákov si tiež myslí, že je prijateľné nelegálne sťahovať obsah z internetu,“ konštatuje Matúš Medvec, predseda Úradu priemyselného vlastníctva SR na základe celoeurópskej štúdie Úradu Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO). Uskutočnila sa na vzorke viac než 25 000 respondentov.


„Na druhej strane, až 79 % Slovákov tvrdí, že rozumie pojmu duševné vlastníctvo. Pozitívom je aj fakt, že počet Slovákov ochotných platiť za legálny online obsah vzrástol z 20 na 25 %,“ dodáva M. Medvec.


Len 5 % Európanov v tomto prieskume tvrdí, že za posledných 12 mesiacov zámerne kúpili falšovaný tovar, pričom iba 8 % pripúšťa, že mali v rovnakom období prístup k online obsahu prostredníctvom nelegálnych zdrojov. Až 79 % Slovákov podľa tohto prieskumu rozumie obsahu pojmu duševné vlastníctvo, čo nás radí medzi krajiny s vysokým povedomím. Pred nami sa nachádza len deväť krajín s lepším subjektívnym chápaním obsahu tohto pojmu. Medzi ne patria Poľsko (91 %), Rakúsko (88 %), Grécko (86 %), Belgicko (86 %), Nemecko (86 %), Chorvátsko (85 %), Francúzsko (85 %), Luxembursko (81 %) a Litva (80 %).

 

Napriek vysokému povedomiu a správnemu chápaniu významu ochrany duševného vlastníctva až 11 % Slovákov vedome kúpilo falšovaný tovar v období posledných 12 mesiacov. Vysoké percento nás radí na tretie miesto v nákupe falšovaného tovaru, horšie sú na tom len Portugalsko (13 %) a Slovinsko (12 %). Zároveň až 30 % Slovákov považuje získanie nelegálneho obsahu z internetu za prijateľné riešenie v prípade, že nemá v rovnakom čase prístup k legálnemu obsahu.


Prieskum ďalej odhalil, že až 42 % Európanov zaplatilo v posledných 12 mesiacoch za prístup a možnosť legálneho sťahovania a prehrávania obsahu chráneného autorskými právami, čo je nárast až o 17 % od poslednej štúdie realizovanej v roku 2017. Na Slovensku len 25 % opýtaných uvádza, že za minulý rok zaplatili za online obsah, čo je o 5 % viac ako v poslednom prieskume. Celkovo tri štvrtiny Európanov tvrdí, že kvalita legálneho online obsahu sa zlepšila, pričom 89 % uviedlo, že by uprednostnilo legálny prístup k obsahu, ak by bola cena primeraná.


Z prieskumu vyplývajú tiež súvislosti medzi správaním spotrebiteľov k falšovaniu a pirátstvu. 30 % Európanov, ktorí úmyselne získali online pirátsky obsah, tiež kúpilo falšovaný tovar. V celej EÚ viac ako tretina opýtaných ľudí pripustila, že sa pýtajú, či produkt, ktorý si kúpili, je originálny alebo nie.


Z najnovšej štúdie vyplýva skutočnosť, že zvyšovanie povedomia o duševnom vlastníctve prispieva k znižovaniu náchylnosti kupovať falšovaný tovar, respektíve získavať nelegálny online obsah.

 

redakcia
Zdroj: Úrad priemyselného vlastníctva SR

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk