KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Iba tretine zákazníkov chýba nakupovanie v nákupných centrách

Bitka o „vianočného“ zákazníka sa zrejme bude viesť na internete. Dôvodom je bezpečnosť, ktorá počas pandémie zohráva kľúčovú úlohu. Najúspešnejší budú tí, ktorí zvládnu logistiku, zásobovanie a zákazník od nich odíde s pozitívnym zážitkom z nakupovania.

 

obchodnecentra vianoce v

 

Obchodníci sa budú musieť na vianočné sviatky roku 2020 pripraviť inak ako po minulé roky. Tradiční predajcovia čelia neľahkej skúške, či sa im podarí dostať zákazníka bezpečne do obchodu.


Z výsledkov prieskumu KPMG Consumers and the new reality, ktorý na 12 rôznych trhoch skúmal, ako sa zmenili potreby a očakávania zákazníkov vyplynulo, že bezpečnosť je medzi top 3 kritériami, ktoré zákazníci zvažujú pri rozhodovaní sa, kde nakúpia. Okrem bezpečnosti je dôležitá dôvera v značku, a tiež zákaznícka skúsenosť.


Podľa spomínaného prieskumu zákazníkom nakupovanie vo veľkých obchodných centrách či supermarketoch príliš nechýba. Len jeden z troch respondentov pociťuje nedostatok tradičného nakupovania v obchodoch tak, ako sme boli zvyknutí pred vypuknutím pandémie. Lákadlom pre návrat do kamenných predajní by mohli byť nižšie ceny.


Tohtoročnú vianočnú sezónu budú tradičným predajcom komplikovať aj plošné bezpečnostné opatrenia, ktoré prijímajú politici na základe aktuálnej epidemiologickej situácie v krajine.


„Zákazníci očakávajú zabezpečenie kamenných predajní tak, aby sa v nich cítili bezpečne. Zákazník ocení opatrenia ako napríklad dezinfekcia pri vchode, dodržiavanie odstupov a nosenie rúšok,“ vysvetľuje Ivana Mazániková, partnerka a sektorová líderka pre sektor maloobchod, KPMG na Slovensku.


Podľa zistení KPMG online nakupovanie rástlo v tomto roku vo všetkých segmentoch, kým nákupy v kamenných predajniach výrazne poklesli (-23 % potraviny, -39 % maloobchod).


Odborníci sa zhodujú, že pandémia je príležitosťou pre obchodníkov s pokročilými online a digitálnymi schopnosťami. Online obchodníci však boli preferovanou voľbou už pred pandémiou. Podľa prieskumu KPMG spotrebitelia počas akcie Black Friday (štvrtý piatok v novembri) už minulý rok uprednostňovali online nakupovanie. Rovnako povianočné výpredaje radšej vybavili z pohodlia domova.


„Je zrejmé, že zo súčasnej situácie budú profitovať najmä online hráči, ktorí majú zabehnutý e-shop. Nemusia to však byť nevyhnutne predajcovia s najväčším podielom na trhu či najširšou ponukou, dôraz je skôr na funkčnú logistiku a prácu na zákazníckej skúsenosti. Práve zážitok z nákupu môže byť pre zákazníka dôvod, prečo u obchodníka nakúpi opakovane,“ dodáva I. Mazániková.


Veľký otáznik tento rok visí aj nad tým, koľko finančných prostriedkov budú mať spotrebitelia k dispozícii. Do značnej miery to závisí od toho, či im kvôli pandémii vypadol príjem. Podľa zistení KPMG až 43 % zákazníkov má momentálne finančné ťažkosti a strážia si svoje výdavky. Nakupujú len nevyhnutné veci a skôr si budú sporiť, ako bezhlavo míňať.

 

redakcia

Zdroj: KPMG

 

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk