KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci dbajú pri nákupoch aj na potreby svojich blízkych

Názor partnera je pri nákupe potravín najdôležitejší, deti majú naň výrazne menší vplyv. Muži nakupujú potraviny väčšinou podľa nákupného zoznamu, ženy nakupujú spontánnejšie.

 

billablizki v

 

Slováci a Slovenky sú voči svojim blízkym pozorní a to aj k ich základným potrebám, medzi ktoré bezpochyby patrí aj nákup potravín. Pri 7 z 10 nákupov potravín dbajú na chute svojej partnerky, partnera alebo najbližšej rodiny. Za najdôležitejšie faktory pri výbere potravín považujú čerstvosť, chuť a kvalitu potravín. Samozrejmosťou je výhodná cena, ale aj čistota a poriadok v predajniach.


Uvedené skutočnosti vyplývajú z výsledkov reprezentatívneho prieskumu, ktorý pre spoločnosť BILLA na vzorke 1 016 respondentov realizovala agentúra 2muse koncom mája 2019.


„Vysoká miera ohľaduplnosti a snaha splniť priania svojich blízkych sú podľa prieskumu tým, na čo môžeme byť ako Slováci naozaj pyšní. Prieskum však naznačil aj to, že ženy viac ako muži dovolia svojim deťom vybrať si pri nákupe aj niečo len pre seba. Pravdepodobnosť, že deti dostanú svoju drobnosť do košíka je pri nákupe s mamou o 60 percent vyššia ako pri nákupe s otcom,“ uviedol Michal Vyšinský z prieskumnej agentúry 2muse. Ako dodáva, najčastejšie a aj najradšej nakupujú Slováci potraviny sami alebo s partnerkou či partnerom, pričom deti cielene berie na nákupy potravín len 5 percent opýtaných. Ženy pritom len s deťmi nakupujú až 5-krát častejšie ako muži. Rovnako však platí, že rodiny s deťmi nakupujú častejšie denne ako slobodní ľudia.


Čo tvorí nákupný košík?


Najčastejšie zákazníci urobia nákup za 20 € a nákupný košík tvoria pečivo, mliečne výrobky, ovocie, zelenina a mäsové výrobky. Mäso, nápoje a trvanlivé potraviny sa dostanú do košíka skôr pri väčšom týždňovom nákupe. Pečivo vyslovene kraľuje denným nákupom a vkladá si ho do košíka podľa tohto prieskumu až 90 % ľudí. Mliečne výrobky nakupuje pri každom nákupe 74 percent Slovákov.


Nasleduje zelenina s 65% a ovocie so 64%. Z mäsových výrobkov sa medzi populárne dostali salámy s 58 percentami obľúbenosti, ostatné položky putujú do košíka pri malom nákupe skôr výnimočne. Pri väčších nákupoch už je zloženie košíka pestrejšie a pribúda najmä mäso a trvanlivé mäsové výrobky, cukrovinky, zaváraniny, mrazené výrobky a väčšie balenia nealko nápojov.


„Pečivo je suverénne na prvom mieste. Také poradie som predpokladal, keďže tento sortiment je u nás tradične populárny. Odporúčam však konzumáciu kvalitného celozrnného pečiva, ktorého je v ponuke BILLA dostatok,” uviedol odborník na výživu MUDr. Boris Bajer. Z jeho pohľadu chýbajú v štatistike napríklad obilné a iné kaše, najmä pohánková, či ovsená. V minulosti patrili medzi tradičné jedlá, no časom stratili na popularite, čo je na škodu, pretože sú veľmi zdravé.


Čo rozhoduje pri nákupoch?


Prieskum však ukázal aj iný rebríček, ktorý znázorňuje dôvody, ktoré sú pre Slovákov pri nakupovaní najdôležitejšie. Prvé miesto obsadili suverénne čerstvosť, chuť a kvalita potravín – spomenulo ich až 9 z 10 Slovákov. V tesnom závese nasleduje výhodná cena a taktiež čistota a poriadok na predajni. V neposlednom rade je však pre kupujúcich dôležitá šírka ponuky, ochota personálu, dostupnosť predajne a prehľadnosť usporiadania tovaru v ponuke.


„Pozorne sledujeme najnovšie trendy a potreby našich zákazníkov a preto postupne meníme usporiadanie oddelení v našich predajniach. Už do predajne vchádzajú s nádychom čerstvosti. Víta ich široký sortiment ovocia a zeleniny, ktoré kontrolujeme každé dve hodiny. Záleží nám na tom, aby naši zákazníci mali možnosť si vybrať aj z pestrej ponuky lokálneho slovenského ovocia a zeleniny. Medzi našimi dodávateľmi sú rokmi osvedčení farmári, ale i noví, ktorí nás presvedčili svojou kvalitou, prístupom a chuťou odovzdávať našim koncovým zákazníkom to najchutnejšie a najšťavnatejšie ovocie a zeleninu,“ uviedla hovorkyňa Billa Kvetoslava Kirchnerová.


Hneď po ovocí a zelenine nasleduje v Bille oddelenie s viac ako 50 druhmi čerstvého chleba a pečiva. V ponuke sú viac viditeľné aj čerstvé a zdravé novinky ako sú špaldové pečivo, chlieb a pečivo s rôznymi semienkami ako sú chia, ľanové, tekvicové, slnečnicové, ale aj makovo-jablkový a špaldovo-mrkvový koláč. Čerstvý úsek je doplnený pultom s lahôdkami, mäsovými výrobkami, šalátmi a syrmi.


Čo odlišuje mužov od žien?


Prieskum porovnal aj odpovede slovenských mužov a žien. Niektoré zo zaužívaných mýtov sa potvrdili, iné prieskum vyvrátil.


„Keď nakupujú muži, tak najčastejšie cielene prejdú predajňou k vopred plánovaným položkám a štyria z piatich pripúšťajú, že si pritom aspoň občas pomáhajú nákupným zoznamom. Ženy sa najčastejšie orientujú podľa usporiadania predajne a systematicky prechádzajú jednotlivými oddeleniami a postupne vkladajú do košíka všetko dôležité a potrebné pre domácnosť,“ zhodnotil M. Vyšinský. Výsledky prieskumu ukazujú aj to, že muži nakupujú takmer o 20 percent viac alko aj nealko nápoje. Ženy naopak preferujú v podobnej miere sladkosti a pochutiny, ktorých sa v košíkoch žien objaví rovnako o pätinu viac.


Pripravil: dk
Zdroj a foto: Billa, 2muse

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk